Telepraca - czym jest zgodnie z Kodeksem Pracy?

Telepraca - czym jest zgodnie z Kodeksem Pracy?26.04.2011 23:00
Telepraca a Prawo Pracy
Kira Czarczyńska

Zasady świadczenia telepracy przez tak długi czas były ignorowane przez polskie prawo, że społeczeństwo dorobiło sobie do niej swoją definicję. Mówi ona ogólnie rzecz biorąc, że chodzi o każdą pracę nie wymagającą obecności w zatrudniającej nas firmie. Tymczasem prawo pracy jakiś czas temu dorosło w końcu do tematu - i sprecyzowało, o co właściwie chodzi... Warto wiedzieć, co mówią przepisy.

Zasady świadczenia telepracy przez tak długi czas były ignorowane przez polskie prawo, że społeczeństwo dorobiło sobie do niej swoją definicję. Mówi ona ogólnie rzecz biorąc, że chodzi o każdą pracę nie wymagającą obecności w zatrudniającej nas firmie. Tymczasem prawo pracy jakiś czas temu dorosło w końcu do tematu - i sprecyzowało, o co właściwie chodzi... Warto wiedzieć, co mówią przepisy.

Zacznijmy od tego, że telepraca definiowana przez prawo pracy jest "zwyczajnym" etatem. Różni się tylko tym, że nie siedzimy w biurze, ale w dowolnym w zasadzie miejscu - zakres obowiązków natomiast, przywileje pracownicze ale i obowiązki względem pracodawcy, mamy takie same.

Wynika z tego jasno, że telepracą nie są - wbrew temu co może się wydawać - umowy cywilno-prawne, takie jak zlecenie czy dzieło.

Co więc jest telepracą?

Są trzy bezwzględne warunki, które spełniać musi współpraca, aby uznana została za telepracę:

  • wykonywana praca musi mieć stały, powtarzalny charakter
  • pracownik stale przebywa i wykonuje obowiązki poza miejscem zatrudnienia
  • pracownik korzysta z urządzeń teleinformatycznych do kontaktu z pracodawcą

Ważne jest przy tym, że telepracą jest tylko ten typ pracy, w którym komunikacja jest obustronna i ciągła - czyli jej wyniki są przesyłane pracodawcy np. mailem. Nie będzie się kwalifikować na przykład wysyłanie raz na jakiś czas sprawozdania ze sprzedaży realizowanej zupełnie samodzielnie, czy też komunikacja z kierowcą przewożącym towar - w tych przypadkach efekty pracy nie są przesyłane firmie.

Zasady współpracy w przypadku zatrudniania telepracownika

Podpisując umowę o telepracę, zawrzeć w niej musimy nie tylko same obowiązki, ale również:

  • miejsce wykonywania pracy
  • czas pracy
  • sposób realizowania komunikacji pracownik-firma
  • system wynagradzania pracownika

Co do zasady, zarówno stanowisko pracy jak i potrzebne do niej narzędzia powinien zapewnić pracodawca. W praktyce jednak najczęściej pracownik woli używać własnego komputera, a w umowie zawiera się po prostu zasady wykorzystywania sprzętu i wypłacania ekwiwalentu za jego eksploatację.

Stanowisko pracy powinno zostać przygotowane z uwzględnieniem zasad BHP - i poddane kontroli. Istotne jest to, że nie można jej przeprowadzić "kiedy się chce"; pracownik musi być wcześniej o tym poinformowany i udzielić zgody na sprawdzenie miejsca pracy.

Uwaga! Mimo nietypowego rodzaju pracy - nadal stosuje się przepisy Kodeksu Pracy!

Oznacza to, że telepracownik ma takie same obowiązki i prawa, jak gdyby był zatrudniony na miejscu w firmie. Przysługuje mu więc urlop wypoczynkowy, chorobowe, a także inne przywileje wynikające np. z wewnętrznych regulaminów firmy.

Szczegółowe przepisy: Kodeks Pracy - Telepraca

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.