7 sposobów na utratę pracy z powodu serwisów społecznościowych

Strona główna7 sposobów na utratę pracy z powodu serwisów społecznościowych
05.05.2012 23:00
7 sposobów na stratę pracy przez Internet (fot.: sxc.hu)
7 sposobów na stratę pracy przez Internet (fot.: sxc.hu)
Kira Czarczyńska
Kira Czarczyńska

W Internecie nie jesteśmy anonimowi. Co więcej, Internet stał się miejscem nawiązywania i podtrzymywania osobistych, ale też służbowych kontaktów. W rezultacie pracodawca ma bardzo łatwy dostęp do tego, o czym rozmawiamy ze swoimi znajomymi, nawet całkiem prywatnie. A to czasami prosta droga do tego, żeby przestał mieć ochotę być naszym pracodawcą.

bETloQeZ

W Internecie nie jesteśmy anonimowi. Co więcej, Internet stał się miejscem nawiązywania i podtrzymywania osobistych, ale też służbowych kontaktów. W rezultacie pracodawca ma bardzo łatwy dostęp do tego, o czym rozmawiamy ze swoimi znajomymi, nawet całkiem prywatnie. A to czasami prosta droga do tego, żeby przestał mieć ochotę być naszym pracodawcą.

Na Facebooku jest nawet osobna grupa skupiająca osoby, które straciły pracę właśnie ze względu na swoją aktywność w tym serwisie. To samo może się jednak stać w wyniku rzeczy pisanych w dowolnej innej społecznościówce. Jakie są najczęstsze powody, które skłaniają pracodawcę do poszukania sobie innego pracownika?

  1. Krytykowanie rozmowy kwalifikacyjnej
bETloQfb

Można łatwo odpaść już w procesie rekrutacji, jeśli skusisz się na skrytykowanie sposobu przeprowadzenia rozmowy kwalifikacyjnej, czy też samej firmy i proponowanych przez nią warunków. Zwłaszcza, jeśli w trakcie samego spotkania twierdziłeś, że wręcz marzysz o takiej pracy.

  1. Udawanie chorego i chwalenie się tym, co faktycznie robiłeś

To już właściwie klasyka gatunku: pracownik idzie na chorobowe, a w serwisie społecznościowym zamieszcza zrobione w tym czasie zdjęcia z plaży, imprezy czy innej zdecydowanie nie wskazującej na jakiekolwiek dolegliwości sytuacji. Nie trzeba zresztą nawet wrzucać fotek - wystarczy "zameldować się" w pubie za pomocą Foursquare czy podobnego serwisu.

  1. Krytykowanie warunków pracy
bETloQfh

W biurze brakuje ciągle papieru do drukarki, zebrania są nudne i niczego nie wnoszą, a szef ciągle się czepia? Być może masz rację, ale raczej nie komentuj tego wszystkiego online. Szef być może zareagowałby spokojnie na rozmowę w cztery oczy, ale na pewno nie na publikowanie takich spraw w Internecie.

  1. Ciągłe narzekanie na nudę w pracy

Twoje zadania są mało ciekawe, kończysz je szybciej i nie bardzo wiesz, co robić w wolnym czasie? A może po prostu odkładasz je "na później" i zajmujesz się prywatnymi rozmowami i przeglądaniem stron WWW? Cóż, jest to dla pracodawcy silna sugestia, że nie jesteś odpowiednim człowiekiem na to stanowisko i czas zatrudnić kogoś, kto podejdzie do swojej pracy poważnie.

  1. Zbyt intymne lub kontrowersyjne wyznania online
bETloQfi

Jakiś czas temu dosyć słynna w Internecie stała się sprawa dziewczyny, która została zwolniona, ponieważ na prywatnym, anonimowym blogu opisywała z detalami swoje życie erotyczne. Na porządku dziennym są też, zwłaszcza w krajach zachodnich i w USA, zwolnienia z powodu rasistowskich czy seksistowskich wypowiedzi. Warto trochę przystopować.

  1. Krytykowanie lub oczernianie klientów firmy

Tak naprawdę płaci ci klient - to właśnie jego pieniądze idą na wypłaty dla pracowników firmy. Jeśli krytykujesz w Internecie klientów, sposób prowadzenia przez nich przedsiębiorstwa czy produkty i usługi jakie oferują, automatycznie przestajesz być wiarygodny, a szef ma całkowite prawo stracić do ciebie zaufanie.

  1. Obgadywanie szefa, przełożonych, kolegów z pracy
bETloQfj

Jasne, każdy ma na koncie jakieś "występki", życie biurowe siłą rzeczy przeplata się z prywatnym. Powstrzymywanie się od plotkowania na ten temat w Sieci jest jednak bardzo dobrym pomysłem. Niektóre sytuacje mogą być zabawne, inne poruszające - ale osoby, których to dotyczy, niekoniecznie mają ochotę czytać o sobie na twoim Twitterze czy tablicy na Facebooku.

Niestety, nie jesteśmy w stanie uniknąć znalezienia naszych wypowiedzi przez kogoś z firmy. Warto oczywiście unikać dodawania do znajomych osób, z którymi jesteśmy związani zawodowo - ale trzeba mieć świadomość, że wszystko, co zamieścimy, może zostać skopiowane i wysłane dowolnej osobie. Także szefowi.

Dlatego pewne rzeczy lepiej jednak zachować dla siebie.

Udostępnij:
bETloQfl
Komentarze (0)
bETloQfX