Telewizor cię szpieguje. Wie o tobie więcej, niż myślisz

Telewizor cię szpieguje. Wie o tobie więcej, niż myślisz30.01.2022 15:36
Źródło zdjęć: © Pexels

Oglądanie telewizji wydaje się nieszkodliwą rozrywką. Jednak w miarę jak telewizory stają się "inteligentne", zyskują możliwość oglądania swojego właściciela. Smart TV gromadzą dane, które później są sprzedawane reklamodawcom i brokerom danych.

"Telewizor nie jest już tylko urządzeniem do wyświetlania treści – stał się dwustronnym lustrem pozwalającym na obserwację użytkownika w czasie rzeczywistym przez sieć reklamodawców i brokerów danych" – mówi w rozmowie z The Guardian Rowenna Fielding, dyrektor firmy konsultingowej zajmującej się ochroną danych Miss IG Geek.

"Celem tego jest zebranie jak największej ilości informacji o twoim zachowaniu, zainteresowaniach, preferencjach i danych demograficznych, aby można było je spieniężyć, głównie poprzez ukierunkowane reklamy" – wyjaśnia ekspertka.

Teraz to TV ogląda ciebie

Teoretycznie większość inteligentnych telewizorów jest w stanie zbierać dane audio, wideo oraz te dotyczące użytkowania telewizora. Aktywacja głosowa to jedna z funkcji, która może gromadzić największe ilości danych. Mikrofony i oprogramowanie podczas nasłuchiwania poleceń, mogą rejestrować rozmowy i inne dźwięki w swoim zasięgu. Nagrania te mogą być przesyłane do analizy stronom trzecim.

Dane zebrane za pośrednictwem Smart TV stają się jeszcze bardziej wartościowe, gdy jest on połączony z innymi inteligentnymi urządzeniami, takimi jak smartfony czy laptopy. "Pozwala to na szczegółowe profilowanie poszczególnych osób: do danych z telewizora można dodać historię geolokalizacji, aktywność przeglądania stron internetowych i informacje z mediów społecznościowych" – wskazuje Fielding.

Aplikacje szpiegujące w Smart TV

Do tego dochodzą jeszcze pliki cookie i trackery. Aplikacje i przeglądarki w inteligentnych telewizorach podobnie jak strony internetowe korzystają z technologii śledzenia ciesteczek i pikseli w celu profilowania użytkownika. "Większość aplikacji zainstalowanych na Smart TV będzie donosić do dużej sieci reklamodawców i brokerów danych" – ostrzega ekspertka.

Jedną z najbardziej przerażających funkcji, na którą należy zwrócić uwagę, jest automatyczne rozpoznawanie treści (ACR). Funkcja ta – często włączona domyślnie – wykorzystuje techniki analityczne do identyfikacji obrazu i dźwięku w telewizorze, porównując je z dużą bazą danych, aby określić, co jest odtwarzane. Dane dotyczące oglądania i nawyków są później udostępniane producentom i ostatecznie sprzedawane reklamodawcom w celu kierowania reklam do użytkownika.

Zabezpiecz się przed szpiegowaniem

Inteligentne telewizory tak długo, jak są podłączone do Internetu, będą gromadzić dane i nie da się temu całkowicie zapobiec. Istnieją jednak pewne podstawowe środki, które można podjąć, aby chronić się przed szpiegowaniem przez Smart TV.

Wyłączenie ACR w ustawieniach, ograniczenie personalizacji, zrezygnowanie ze wszystkich funkcji reklamowych oraz zakrycie lub wyłączenie kamery i mikrofonu z pewnością będzie pomocne. Trzeba jednak liczyć się z tym, że wtedy urządzenie straci nieco na funkcjonalności.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.