To on "ogląda" ciebie. Telewizor może szpiegować

To on "ogląda" ciebie. Telewizor może szpiegować

Telewizor cię szpieguje.
Telewizor cię szpieguje.
Źródło zdjęć: © Unsplash
oprac. ASD
14.10.2023 16:28, aktualizacja: 19.01.2024 07:48

Oglądanie telewizji wydaje się nieszkodliwą rozrywką. Jednak w miarę jak telewizory stają się "inteligentne", zyskują możliwość "oglądania" swojego właściciela. Smart TV gromadzą dane, które później są sprzedawane reklamodawcom i brokerom danych.

"Telewizor nie jest już tylko urządzeniem do wyświetlania treści – stał się dwustronnym lustrem pozwalającym na obserwację użytkownika w czasie rzeczywistym przez sieć reklamodawców i brokerów danych" – stwierdziła w rozmowie z brytyjskim dziennikiem "The Guardian" Rowenna Fielding, dyrektor firmy konsultingowej zajmującej się ochroną danych Miss IG Geek.

"Celem tego jest zebranie jak największej ilości informacji o twoim zachowaniu, zainteresowaniach, preferencjach i danych demograficznych, aby można było je spieniężyć, głównie poprzez ukierunkowane reklamy" – wyjaśniła ekspertka.

Teraz to TV ogląda ciebie

Teoretycznie większość inteligentnych telewizorów jest w stanie zbierać dane audio, wideo oraz te dotyczące użytkowania telewizora. Aktywacja głosowa to jedna z funkcji, która może gromadzić największe ilości danych. Mikrofony i oprogramowanie podczas nasłuchiwania poleceń, mogą rejestrować rozmowy i inne dźwięki w swoim zasięgu. Nagrania te mogą być przesyłane do analizy stronom trzecim.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Dane zebrane za pośrednictwem Smart TV stają się jeszcze bardziej wartościowe, gdy jest on połączony z innymi inteligentnymi urządzeniami, takimi jak smartfony czy laptopy. "Pozwala to na szczegółowe profilowanie poszczególnych osób: do danych z telewizora można dodać historię geolokalizacji, aktywność przeglądania stron internetowych i informacje z mediów społecznościowych" – wskazuje Fielding.

Aplikacje szpiegujące w Smart TV

Do tego dochodzą jeszcze pliki cookie i trackery. Aplikacje i przeglądarki w inteligentnych telewizorach podobnie jak strony internetowe korzystają z technologii śledzenia ciesteczek i pikseli w celu profilowania użytkownika. "Większość aplikacji zainstalowanych na Smart TV będzie donosić do dużej sieci reklamodawców i brokerów danych" – ostrzega ekspertka.

Jedną z najbardziej przerażających funkcji, na które należy zwrócić uwagę, jest automatyczne rozpoznawanie treści (ACR). Funkcja ta – często włączona domyślnie – wykorzystuje techniki analityczne do identyfikacji obrazu i dźwięku w telewizorze, porównując je z dużą bazą danych, aby określić, co jest odtwarzane. Dane dotyczące oglądania i nawyków są później udostępniane producentom i ostatecznie sprzedawane reklamodawcom w celu kierowania reklam do użytkownika.

Zabezpiecz się przed szpiegowaniem

Inteligentne telewizory tak długo, jak są podłączone do internetu, będą gromadzić dane i nie da się temu całkowicie zapobiec. Istnieją jednak pewne podstawowe środki, które można podjąć, aby chronić się przed szpiegowaniem przez Smart TV.

Wyłączenie ACR w ustawieniach, ograniczenie personalizacji, zrezygnowanie ze wszystkich funkcji reklamowych oraz zakrycie lub wyłączenie kamery i mikrofonu z pewnością będzie pomocne. Trzeba jednak liczyć się z tym, że wtedy urządzenie straci nieco na funkcjonalności.

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (10)