Twój telewizor to szpieg. Wie o tobie wszystko
Z pozoru niewinne oglądanie telewizji ma swoje mroczne oblicze. Kiedy telewizory stają się "inteligentne", zdobywają zdolność do monitorowania swojego użytkownika. Smart TV skupiają wiele danych, które potem są przekazywane reklamodawcom i brokerom informacji.
21.02.2024 | aktual.: 21.02.2024 13:17
"Telewizor nie jest już prostym urządzeniem do wyświetlania materiałów – przekształcił się w dwukierunkowe lustro umożliwiające monitorowanie użytkownika w czasie rzeczywistym przez sieć reklamodawców i brokerów informacji" – wyjaśnia Rowenna Fielding, dyrektor firmy konsultingowej zajmującej się bezpieczeństwem danych Miss IG Geek, w rozmowie z dziennikiem The Guardian.
Zobacz także
"Chodzi o to, aby zebrać jak najwięcej informacji o zachowaniu, zainteresowaniach, preferencjach i danych demograficznych użytkownika, aby móc je następnie magnetyzować, głównie poprzez celowane reklamy" – tłumaczy specjalistka.
Teraz to TV ogląda ciebie
Potencjalnie, większość inteligentnych telewizorów zdoła zbierać dane audio i wideo, a także informacje na temat sposobu korzystania z telewizora. Funkcje sterowania głosem są tym, co może zbierać największą ilość danych. Mikrofony i oprogramowanie, podczas słuchania poleceń, mogą gromadzić rozmowy i inne dźwięki. Te nagrania mogą być dla analizy przekazane do stron trzecich.
Zobacz także
Informacje zgromadzone przez Smart TV stają się jeszcze cenniejsze, gdy TV jest w sieci z innymi inteligentnymi gadżetami, takimi jak smartfony czy laptopy. "To umożliwia szczegółowe profilowanie osób: do danych z telewizora można dodać dane geolokalizacyjne, aktywność podczas surfowania po internecie i informacje z serwisów społecznościowych" – sugeruje Fielding.
Aplikacje szpiegujące w Smart TV
Na przeszkodzie stoją jeszcze pliki cookie i trackery. Aplikacje i przeglądarki na inteligentnych telewizorach, podobnie jak strony internetowe korzystają z technologii śledzącej ciasteczka i piksele, aby profilować użytkownika. "Większość aplikacji zainstalowanych na Smart TV będzie informować dużą sieć reklamową i brokerów informacji" – ostrzega ekspertka.
Jedną z najbardziej niepokojących funkcji, na którą warto zwrócić uwagę, jest automatyczne rozpoznawanie treści (ACR). Ta funkcja, często włączana domyślnie, wykorzystuje analitykę do rozpoznawania obrazu i dźwięku na telewizorze, porównując je z dużą bazą danych, aby zidentyfikować, co jest odtwarzane. Informacje o oglądaniu i nawykach są później udostępniane producentom i ostatecznie są sprzedawane reklamodawcom w celu kierowania reklam do użytkownika.
Zabezpiecz się przed szpiegowaniem
Inteligentne telewizory, tak długo jak są podłączone do internetu, będą gromadzić dane i nie można temu całkowicie zapobiec. Istnieją jednak pewne podstawowe środki, które można podjąć, aby zabezpieczyć się przed inwigilacją przez Smart TV.
Wyłączenie ACR w ustawieniach, ograniczenie personalizacji, porzucenie wszystkich funkcji reklamowych oraz zasłanianie lub wyłączenie kamery i mikrofonu z pewnością będzie pomocne. Trzeba jednak mieć na uwadze, że wtedy urządzenie straci nieco na funkcjonalności.