Telewizyjna ofensywa Amazonu. Kindle TV wykosi konkurencję?

Telewizyjna ofensywa Amazonu. Kindle TV wykosi konkurencję?26.04.2013 10:00
Jeff Bezos prezentuje tablet Amazonu, Kindle Fire

Na rynku set-top boksów zaczyna się robić coraz tłoczniej. Jak wynika z najnowszych doniesień serwisu Bloomberg Businessweek, do walki o swoją część telewizyjnego tortu włączy się niebawem Amazon ze swoim Kindle TV. Co ciekawego firma Jeffa Bezosa może zaoferować potencjalnym klientom?

Na rynku set-top boksów zaczyna się robić coraz tłoczniej. Jak wynika z najnowszych doniesień serwisu Bloomberg Businessweek, do walki o swoją część telewizyjnego tortu włączy się niebawem Amazon ze swoim Kindle TV. Co ciekawego firma Jeffa Bezosa może zaoferować potencjalnym klientom?

Od księgarni do własnego ekosystemu urządzeń i usług

Amazon jest wyjątkową firmą. Założony w 1994 roku, był początkowo po prostu internetową księgarnią. Jego założyciel, Jeff Bezos, potrafił jednak doprowadzić swój dość niszowy biznes do perfekcji. To właśnie Amazon, który wyeliminował z procesu zakupów wszystkie zbędne czynności, na długie lata stał się branżowym standardem użyteczności.

Wszystko zaczęło się w 1994 roku od książek
Wszystko zaczęło się w 1994 roku od książek

To właśnie tam, poza listami bestsellerów, pojawiły się sugestie nawiązujące do zainteresowań klienta czy polecenia bazujące na zakupach użytkowników, którzy kupili tę samą książkę. W krótkim czasie Amazon stał się gigantem, który bez większych strat przetrwał nawet zabójcze dla całej branży pęknięcie bańki dotcomów.

Firma Jeffa Bezosa nie tylko przetrwała. Przekształciła się z internetowej księgarni w giganta sieciowych zakupów. Co więcej, Amazon zaczął również produkować własny sprzęt. Tym, czym dla tabletów jest iPad, tym dla czytników są kolejne modele Kindle’a. Ambicje Jeffa Bezosa nie kończą się jednak tylko na czytniku – w ofercie pojawił się tani, bo dotowany przez producenta tablet Kindle Fire z własnym sklepem z aplikacjami i firmowa chmura Amazonu.

Być jak Steve Jobs, czyli Jeff Bezos buduje własny ekosystem

Firma konsekwentnie buduje własny ekosystem usług i sprzętów, podążając ścieżką, którą z powodzeniem lata wcześniej kroczył Apple. W takim kontekście nie powinna dziwić wiadomość, którą niedawno opublikował Bloomberg Businessweek. Wynika z niej, że Amazon przygotowuje się do wkroczenia na kolejny lukratywny rynek i kończy prace nad własnym set-top boxem, czyli przystawką do telewizora, wzbogacającą go o dostęp do różnych sieciowych usług.

Ekosystem Amazonu wzbogaci się o przystawkę do telewizora
Ekosystem Amazonu wzbogaci się o przystawkę do telewizora

Nazwa sprzętu nie jest na razie znana, choć przez analogię do innych urządzeń Amazonu określono go jako Kindle TV.Warto przy tym zauważyć, jak bardzo zmieniła się telewizja w ostatnich latach. Telewizor przestał być jedynie odbiornikiem pozwalającym na oglądanie liniowego, niespersonalizowanego programu. Dzięki połączeniu z Siecią zmienił się w uniwersalne urządzenie do konsumpcji multimediów, łącznie z grami uruchamianymi na zdalnym serwerze.

Nic zatem dziwnego, że batalię o telewizyjny rynek prowadzą zarówno od dawna działające na nim firmy, jak Netflix czy Hulu, jak i Roku czy Apple. Amazon nie będzie miał zatem łatwego zadania i musi zaoferować coś, co wyróżni go na tle konkurencji.

Co będzie czarnym koniem Amazonu?

Czym będzie kusił potencjalnych klientów?  Przyznam, że nie lubię spekulować, a niemal wszystko na ten temat jest na razie spekulacją. W tym wypadku wskazówką mogą okazać się ujawnione niedawno plany Amazonu dotyczące seriali. Firma wrzuca do Sieci kilkanaście odcinków pilotażowych (kilka dni temu pisała o tym Marta), a na podstawie wskazań widzów najpopularniejsze z nich doczekają się rozwinięcia w postaci kompletnego sezonu.

"Zombieland" - jedna z serialowych propozycji Amazonu
"Zombieland" - jedna z serialowych propozycji Amazonu

W tej kwestii Amazon idzie w ślady Netfliksa z jego przebojowym „House of Cards”. Można zatem przypuszczać, że firma postanowiła skusić użytkowników własnymi produkcjami. Myślę, że to jednak nie wszystko. Dlaczego? Warto w tym miejscu odwołać się do fundamentu, na którym Amazon zbudował swoją potęgę.

Jeff Bezos jest mistrzem optymalizacji i sprzedaży. Dawno temu doprowadził do perfekcji sprzedaż przez Internet - dzięki ciągłemu udoskonalaniu swojego serwisu wyeliminował z zakupów online wszelkie zbędne kroki i sprawił, że kupowanie przez Sieć stało się proste jak nigdy wcześniej. Być może to samo czeka również rynek usług dostępnych za pomocą Kindle TV, a czarnym koniem Amazonu okaże się nie tylko oferta, ale także sposób dostępu do różnych treści i robienia zakupów za pomocą telewizora.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.