Tesla Solar Roof to niewypał? Wiemy, ile instalacji powstało

Tesla Solar Roof to niewypał? Wiemy, ile instalacji powstało03.04.2023 08:49
Elon Musk zaliczył wpadkę?
Źródło zdjęć: © YouTube

Tesla Solar Roof, czyli dach składający się z dachówek solarnych Tesli, raczej nie wyprą klasycznych paneli z rynku. Opublikowano dane, dotyczące sprzedaży tego rozwiązania w Stanach Zjednoczonych. Do osiągnięcia celów jest naprawdę daleko.

Fotowoltaika to często opłacalne rozwiązanie, choć nie zawsze estetyczne. Montaż modułów fotowoltaicznych na ładnym, nowym dachu, nie każdemu musi się podobać. Jeszcze łatwiej znaleźć przeciwników konstrukcji gruntowych. Dla takich osób tworzone są dachy solarne. Jednym z najpopularniejszych przykładów takiego rozwiązania jest Tesla Solar Roof.

Firma Elona Muska miała ambitne plany w kontekście podboju rynku energii odnawialnych. Trzy lata temu ogłoszono, że planowany jest montaż 1 tys. instalacji Solar Roof tygodniowo. Z opublikowanych niedawno informacji dowiadujemy się, że do osiągnięcia celów jest naprawdę daleko.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Tech Winter Challenge: Test terenowy G-Shock Mudmaster GWG-2000-1A1ER

Z danych opublikowanych przez Wood Mackenzie wynika, że do tej pory zamontowano tylko 3 tys. instalacji Tesla Solar Roof. Jeśli zaś chodzi o łączną moc wykonanych dachów solarnych, wynosi ona 30 MW.

- Tesla Solar Roof, innowacyjny system dachowy wykonany ze szklanych dachówek z wbudowanymi ogniwami fotowoltaicznymi, wzbudził duże zainteresowanie po premierze, która odbyła się kilka lat temu. Jednak szczegółowe dane na temat instalacji zawsze były nieuchwytne, co utrudniało analizę rozwoju produktu, aż do teraz - mówi Max Issokson, analityk badawczy i główny autor raportu "Five Years In: Tesla Solar Roof deployments miss expectations".

Z planowanego 1 tys. montaży tygodniowo, które planowano na początek 2020 r., wyszło niewiele. Według analizy Wood Mackenzie w 2022 r. w ciągu tygodnia montowano średnio 21 instalacji tygodniowo, a w najlepszym pod tym względem pierwszym kwartale 2022 r. - 32 instalacje tygodniowo.

W skali Stanów Zjednoczonych Tesla Solar Roof odgrywa marginalną rolę, jeśli chodzi o rynek dachów. Szacuje się, że w ciągu roku w całym kraju buduje się ok. 5 mln dachów, z czego Tesla Solar Roof stanowią mniej niż 0,03 proc.

- Inne produkty mogą przejąć inicjatywę w zintegrowanych z budynkiem dachach słonecznych. Systemy dachowe Timberline Solar firmy GAF Energy są lepiej przygotowane do powszechnego zastosowania. Produkt ten jest szybszy i łatwiejszy w montażu, a firma pozyskuje klientów, gdy ci rozważają wymianą pokrycia dachowego - dodał Issokson.

Zdaniem analityka przyszłość systemu Tesli będzie zależeć w dużej mierze od tego, w którą stronę rozwijany będzie produkt. Jego zdaniem konieczne jest uproszczenie i usprawnienie instalacji i dotarcie do szerszej grupy klientów.

Karol Kołtowski, dziennikarz Gadżetomanii

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.