Tiry na tory? A może lepiej trolejbusy na autostrady? Ciekawy pomysł Siemensa

Tiry na tory? A może lepiej trolejbusy na autostrady? Ciekawy pomysł Siemensa25.05.2012 14:00
eHighway (Fot. Gizmag.com)

Znacie hasło „tiry na tory”? Pomysł, by ograniczyć liczbę samochodów przewożących towary na długich trasach, nie jest nowy, jednak koncepcję transportowania samochodów pociągami rozważył na nowo Siemens. Pomysł, na jaki wpadli niemieccy inżynierowie, jest bardzo nietypowy: zamiast przewozić tiry pociągami, postanowili przenieść na autostrady rozwiązania znane z pociągów i trolejbusów.

Znacie hasło „tiry na tory”? Pomysł, by ograniczyć liczbę samochodów przewożących towary na długich trasach, nie jest nowy, jednak koncepcję transportowania samochodów pociągami rozważył na nowo Siemens. Pomysł, na jaki wpadli niemieccy inżynierowie, jest bardzo nietypowy: zamiast przewozić tiry pociągami, postanowili przenieść na autostrady rozwiązania znane z pociągów i trolejbusów.

Idea autostradowych pociągów została jakiś czas temu zaproponowana przez Volvo. Według koncepcji tej firmy podróżujące w jednym kierunku pojazdy miały komunikować się z sobą i automatycznie tworzyć zwarte konwoje, w których kierowany przez człowieka byłby tylko pierwszy pojazd. Pozostałe miały podążać za nim automatycznie, zwalniając kierowców z konieczności kierowania, a zarazem oszczędzając paliwo za sprawą mniejszych oporów i odpowiedniego sposobu jazdy.

Trolejbusy w swojej liczącej niemal półtora wieku historii miały już okresy wzlotów i upadków. Popularny kilkadziesiąt lat temu środek transportu zaczyna powoli wracać do łask. Dowodem na to jest opracowany przez Siemensa pojazd – hybrydowa ciężarówka eHighway, która może być zasilana z umieszczonej nad drogą sieci trakcyjnej.

eHighway (Fot. Gizmag.com)
eHighway (Fot. Gizmag.com)

Koncepcja Siemensa zakłada, że ciężarówka, korzystając z napędu spalinowego, dojeżdżałaby do sieci, a po podniesieniu pantografu kontynuowałaby na zasilaniu elektrycznym podróż, rozwijając prędkość do 90 km/h. Choć budowa sieci trakcyjnej to poważna inwestycja, rozwiązanie takie ma liczne zalety.

Istotny, zwłaszcza dla dróg o dużym natężeniu ruchu ciężarówek, jest w tym przypadku brak spalin. Przy okazji ograniczono by problem tirów wyprzedzających się przez pół godziny z minimalną różnicą prędkości (tak przy okazji – jeśli irytują Was takie sytuacje, obejrzyjcie ten film – wiele wyjaśnia).

Choć Siemens o tym nie wspomina, łatwo wyobrazić sobie zwolnienie kierowcy z konieczności kierowania takim samochodem - w połączeniu z istniejącym systemem, odpowiedzialnym za kontrolę położenia pantografu, nie powinno to być wielkim problemem. Co ciekawe, przewidziano również opcję oddawania przez samochody nadmiaru energii do sieci.

Propozycja Siemensa nie należy do prostych we wdrożeniu – wymaga ogromnych nakładów na budowę infrastruktury. Testy pojazdu wykazały jednak, że hybrydowa ciężarówka spełnia założenia projektu. Może zatem jest to kierunek, w którym powinien podążać transport kołowy?

Wydzielony pas dla jadących w przewidywalny sposób ciężarówek, brak spalin, a przy okazji częściowe uniezależnienie się do paliw kopalnych wydają się właściwym kierunkiem rozwoju. Podoba mi się ten pomysł. Co o nim sądzicie?

Źródło: GizmagInhabitatSiemens

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.