TVP potrzebuje miliarda z abonamentu, żeby były dobre filmy. A co, kiedy już będzie miliard?

TVP potrzebuje miliarda z abonamentu, żeby były dobre filmy. A co, kiedy już będzie miliard?12.11.2014 12:03
Zdjęcie rodziny przed telewizorem pochodzi z serwisu Shutterstock
Marta Wawrzyn

Nie ma programów wypełniających mityczną misję? Nie ma dobrych filmów? Rzecznik TVP wyraźnie sugeruje, że to nasza wina, bo nie płacimy abonamentu RTV.

TVP zabrała się za ściąganie należnych jej pieniędzy. Z jednej strony trwają prace nad ustawą medialną, która sprawi, że opłatę na media publiczne zapłacimy wszyscy, niezależnie od tego, czy posiadamy odbiorniki czy nie (a przedsiębiorcy zapłacą odpowiednio podwyższoną opłatę). Z drugiej – odkąd do akcji wkroczyła Poczta Polska, wpływy wyraźnie wzrosły. Czas ponownie spytać: co z tą misją?

A rzecznik na to: potrzebujemy miliarda

"Gazeta Wyborcza" rozmawiała z rzecznikiem TVP Jackiem Rakowieckim o tym, czego chcą polscy widzowie. Rzecznik wyjaśnił, że widzowie masowo oglądają to, co miłośnicy ambitnego kina krytykują: czyli polskie seriale, komercyjne talent show, Tomasza Lisa, hollywoodzkie hity dla całej rodziny. Abonament to mniej więcej jedna piąta budżetu TVP, cała reszta to komercja. Dlatego nie ma szans na zakończenie emisji "M jak miłość" i zastąpienia go świetnym programem edukacyjnym, którym będzie zachwycać się garstka Polaków.

"Żeby widz odczuł wyraźną poprawę naszej oferty programowej, TVP musiałaby dostawać około 1 mld zł" – oznajmił rzecznik, dodając, że to i tak byłoby kilka czy nawet kilkadziesiąt razy mniej niż dostają media publiczne w innych krajach europejskich.

"M jak miłość" będzie z nami zawsze
"M jak miłość" będzie z nami zawsze

Co się zmieni, kiedy będzie miliard?

Ciekawa jestem, czy rzeczywiście coś się zmieni, kiedy ten miliard od widzów już będzie. Wbrew pozorom miliard to nie takie science fiction. W 2013 roku wpływy z abonamentu RTV wyniosły 630 mln zł. W tym roku według prognozy "Wyborczej" ma to być 650 mln, a w 2015 roku – 720 mln. Jeśli uda się zamienić abonament na obowiązkową opłatę audiowizualną od każdego gospodarstwa, media publiczne będą rocznie otrzymywać ok. 970 mln. Ogromna większość tych pieniędzy pójdzie właśnie do TVP.

A to i tak pewnie będzie wciąż za mało, żeby nastąpiła poprawa jakościowa. W przypadku instytucji publicznych pieniędzy zawsze jest za mało, z kolei oczekiwania widzów zawsze są za wysokie. Nawet jeśli ktoś wpadnie na to, aby doliczać opłatę na media publiczne do ceny każdego smartfona i tabletu – bo przecież są to urządzenia, na których da się oglądać telewizję – oferta Telewizji Polskiej znacząco się nie zmieni.

Trudno z tego sensownie wybrnąć, bo nie jesteśmy bogatym narodem jak Brytyjczycy, a i TVP to nie BBC. Nas nie stać na utrzymywanie TVP, TVP nie stać na spełnianie naszych zachcianek. Kółko się zamyka - i właśnie dlatego Polska powinna brać przykład z innych systemów medialnych niż zachodnioeuropejskie.

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.