Usprawniamy komunikację - zamień narzekanie na prośbę

Usprawniamy komunikację - zamień narzekanie na prośbę23.06.2009 11:45
prosba
Sabina Stodolak

Sprawna i efektywna komunikacja to podstawa skutecznego działania w każdej organizacji i każdej grupie. Jeśli nie potrafimy dogadać się z innymi, nie tylko trudnij nam wykonywać wszelkie zadania, które wymagają zaangażowania innych, ale również odbija się to negatywnie na naszym stanie emocjonalnym (co wpływa zarówno na tak globalne elementy życia - jak ogólne poczucie szczęścia, jak i bardzo drobne elementy - takie jak niechęć do wykonywania danego zadania). Nic dziwnego, że praktycznie każda większa firma stale wysyła swoich pracowników na treningi komunikacji.

Aby skutecznie się komunikować, nie musimy jednak wydawać kilku tysięcy złotych na profesjonalne szkolenie. Wystarczy poznać kilka technik, zrozumieć je i nauczyć się je wykorzystywać. Dziś, chcę Wam pokazać, jak można w prosty sposób poprawić komunikację w sytuacji, kiedy druga osoba robi coś w sposób który nam przeszkadza, bądź utrudnia nam pracę i funkcjonowanie. Zastosujemy tu technikę zamiany narzekania na prośbę.

Sprawna i efektywna komunikacja to podstawa skutecznego działania w każdej organizacji i każdej grupie. Jeśli nie potrafimy dogadać się z innymi, nie tylko trudnij nam wykonywać wszelkie zadania, które wymagają zaangażowania innych, ale również odbija się to negatywnie na naszym stanie emocjonalnym (co wpływa zarówno na tak globalne elementy życia - jak ogólne poczucie szczęścia, jak i bardzo drobne elementy - takie jak niechęć do wykonywania danego zadania). Nic dziwnego, że praktycznie każda większa firma stale wysyła swoich pracowników na treningi komunikacji.

Aby skutecznie się komunikować, nie musimy jednak wydawać kilku tysięcy złotych na profesjonalne szkolenie. Wystarczy poznać kilka technik, zrozumieć je i nauczyć się je wykorzystywać. Dziś, chcę Wam pokazać, jak można w prosty sposób poprawić komunikację w sytuacji, kiedy druga osoba robi coś w sposób który nam przeszkadza, bądź utrudnia nam pracę i funkcjonowanie. Zastosujemy tu technikę zamiany narzekania na prośbę.

Za przykład weźmy problem banalny i prosty. Wyobraźmy sobie, że nasz współpracownik ma zwyczaj kładzenia kubka z kawą na naszym biurku, w efekcie zostaje na naszym biurku mokry ślad po kubku, który brudzi nasze dokumenty. Kiedy po raz kolejny zdarzy nam się ?umoczyć" kontrakt z klientem w kawie, rozzłoszczeni mówimy ?znów zostawiłeś ślad po kawie i muszę teraz drukować wszystko drugi raz. Czy nie możesz bardziej uważać?" Nasz współpracowników takiej sytuacji czuje się:

  • zaatakowany (bo raczej nie powiedzieliśmy tego przyjaznym tonem)
  • winny (poczucia winy nie lubimy odczuwać, a więc osoby które indukują nam poczucie winy również tracą kilka punktów na naszej skali lubienia ich - współpracownik ku obronie siebie, zaczyna myśleć o tym, że znów się czepiamy)

Zamiast skarżyć się pracownikowi na jego zachowanie, możemy spróbować zamienić naszą skargę w prośbę, która w tej sytuacji mogłaby brzmieć na przykład tak:

*?Czy mógłbyś nie kłaść kubka z kawą na moim biurku, proszę? Zostają mi potem plamy które odbijam na dokumentach. Może zaczniesz używać podkładek?" *

Po takim komunikacie, po pierwsze współpracownik nie czuje się zaatakowany, a po drugie, za jego poczucie winy (które pewnie i tak się pojawi, chyba że mamy do czynienia z typem antyspołecznym - ale wtedy nie zadziała żadna technika) odpowiada on sam.

Narzekanie i pretensje w komunikacji praktycznie nigdy nie są efektywne. Nie niosą ze sobą żadnej propozycji zmiany, a jedynie dodają frustracji i poczucia winy. Nauczenie się zamieniania skargi na prośbę nie jest łatwe. Trzeba sporo trenować.

Jeśli zmieniamy narzekanie na prośbę, zadbajmy o to, aby komunikat zawierał:

  • wskazanie sytuacji problemowej (kubek i plama)
  • propozycję rozwiązania sytuacji (używaj podkładek)
  • opis naszych oczekiwań (pamiętajmy, że nikt nie siedzi w naszej głowie i nie wie czego oczekujemy dopóki mu tego nie wyjaśnimy)
  • prośbę (która usuwa element czucia się zaatakowanym przez rozmówcę)

Na początek, w ramach ćwiczeń spróbujcie więc zamienić na prośbę kilka komunikatów (możecie wrzucać propozycję w komentarzach):

*?Zużyłeś cały toner w drukarce i teraz nie mam jak wydrukować umowy"

?Zostawiłeś mokry parasol w przedpokoju i teraz mamy mokrą plamę na podłodze"

?Czy zawsze musisz zostawiać taki bałagan po śniadaniu?"

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Wybrane dla Ciebie
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.