USS Zumwalt bezbronny. Jego uzbrojenie zbyt drogie, by można było go używać

USS Zumwalt bezbronny. Jego uzbrojenie zbyt drogie, by można było go używać09.11.2016 23:04

Supernowoczesna broń, która miała być głównym atutem okrętu USS Zumwalt, okazała się zbyt droga, by ją produkować i używać. Po zaniechaniu jej produkcji Amerykanie mają najnowocześniejszy, bezbronny okręt na świecie

Broń zbyt droga, by jej używać

Gdy kilka tygodni temu opisywałem USS Zumwalt, zwracałem uwagę na fakt, że okręt dysponuje znacznymi nadwyżkami mocy. W przyszłości mogą być one przeznaczone na zasilanie broni energetycznej, jak laser czy railgun, dzięki czemu „strzelający prądem” Zumwalt będzie mógł prowadzić walkę bardzo długo, bez konieczności uzupełniania zapasów uzbrojenia, a zarazem bardzo tanio.

Problem w tym, że broń energetyczna – nawet, jeśli obecnie po latach prób zaczyna nadawać się do bojowego użytku – to na razie wciąż jeszcze przyszłość, a przyjęty do służby Zumwalt pływa tu i teraz.

Niestety, okazuje się, że jest niemal bezbronny, a armaty AGS (Advanced Gun Systems), które miały być kluczowym atutem okrętu, są w praktyce bezużyteczne. Powód? Ta broń jest zbyt kosztowna, by jej używać.

Long Range Land Attack Projectile (LRLAP)

Drogi cud techniki

Wszystko za sprawą zaprojektowanych z myślą o AGS, specjalnych pociskach LRLAP (Long Range Land Attack Projectile). To prawdziwy cud techniki. Przy kalibrze 155 milimetrów, pocisk ma długość aż 2,23 m i waży 103 kilogramy.

Jest w stanie trafić w cel odległy nawet o 190 kilometrów, zachowując – przy maksymalnym zasięgu – celność nie gorszą niż 50 metrów. Co istotne, próby tych pocisków wykazały, że są one nawet celniejsze, niż zakładano.

Co więcej, armaty AGS mają możliwość takiego wystrzeliwania pocisków, by te, lecąc po różnych trajektoriach, uderzyły w cel jednocześnie.

Advanced Gun System (AGS)

Mniejsze zamówienie, wyższa cena

Wśród licznych zalet LRLAP ma jednak jedną wadę: cenę. Jeden pocisk kosztuje bowiem aż 800 tys. dolarów. Wynika to z faktu, że początkowo planowano wybudowanie aż 28 okrętów typu Zumwalt, które miały potrzebować tysięcy pocisków.

Ostatecznie powstaną zaledwie trzy okręty, co oznacza znacznie mniejsze zapotrzebowanie na LRLAP, a tym samym radykalny – co najmniej 10-krotny - wzrost ceny jednego pocisku. I właśnie z tego powodu amerykańska marynarka zdecydowała o wstrzymaniu produkcji LRLAP.

W praktyce oznacza to, że najnowocześniejszy okręt świat jest obecnie – i prawdopodobnie przez długi czas będzie – częściowo bezbronny. Choć nadal ma na wyposażeniu liczne rakiety, to broń, która miała być kluczowym atutem okrętu, jest obecnie bezużyteczna.

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.