Wirtualna żywność staje się coraz prawdziwsza [wideo]

Wirtualna żywność staje się coraz prawdziwsza [wideo]10.08.2010 12:00
kask
Marcin Krzewicki

Mądre głowy z Uniwersytetu Tokijskiego zbudowały hełm, który przy współpracy z rozszerzoną rzeczywistością, może zaserwować "udawane" łakocie. A smakują jak prawdziwe.

Mądre głowy z Uniwersytetu Tokijskiego zbudowały hełm, który przy współpracy z rozszerzoną rzeczywistością, może zaserwować "udawane" łakocie. A smakują jak prawdziwe.

Może to wydawać się Wam niedorzeczne, głupie lub naciągane. Zanim jednak wydacie pochopne wnioski pozwólcie, że wytłumaczę jak działa to kulinarne ustrojstwo. Urządzenie jest połączeniem starej "sztuczki" i nowoczesnej technologii.

Chytre oszukanie ludzkiego podniebienia polega na podmianie zapachu potrawy, którą aktualnie spożywamy. Zauważcie, że kiedy męczy nas uporczywy katar, to nie jesteśmy w stanie rozpoznać zapachu, a tym bardziej smaku żadnej ze spożywanych potraw. Kiedy mamy drożne drogi oddechowe, to wystarczy, że weźmiemy kęs jakiejś jałowej potrawy lub gotowego produktu spożywczego (może być ciastko ryżowe), który nie charakteryzuje się żadnym konkretnym smakiem ani aromatem. W czasie jego konsumpcji podstawiamy sobie dosłownie pod nos świeżo upieczoną karkówkę lub inną potrawę o mocnej i przyjemnej woni. Taka "wentylacja zapachu" oszuka nasz organizm, przez co będzie się nam wydawać, że pałaszujemy właśnie pyszne mięcho, a nie ryżowy suchar.

Spryciarze z Tokio zrobili krok na przód i dołożyli do tego wizualizację produktu. Proces rozszerzonej konsumpcji odbywa się w prosty sposób. Hełm, który widzicie na obrazku i na wideo, posiada zintegrowaną kamerę połączoną z komputerem, cyfrowe okulary oraz specjalne dysze, które pompują odpowiednią woń do hełmu tuż przed nosem delikwenta.

Degustator otrzymuje wcześniej specjalne ciastko z wypalonym na nim znakiem. Symbol ten jest odpowiednio zintegrowany z oprogramowaniem do projekcji przedmiotów w rozszerzonej rzeczywistości. Ciacho podczas tego testu rozpoznawane jest jako ten sam produkt, ale o odmiennych właściwościach. W tym przypadku jest to podobny smakołyk, ale o czekoladowym smaku. Amator chrupiących smakołyków widzi w okularach taki produkt, jaki wyświetla komputer. W chwili degustacji przed nozdrza wąchana jest czekoladowa woń tegoż produktu. W tym momencie każda osoba poddana doświadczeniu odniesie wrażenie, że spożywa inny produkt niż to faktycznie ma miejsce.

Urządzenia tego typu, ale znacznie udoskonalone, mogą w przyszłości pojawić się w marketach, sklepach, a może nawet w naszych domach. Może kupowanie żywności przez internet nie jest jeszcze tak popularne jakby się zdawało, ale wcześniej czy później będziemy mogli "posmakować" dany produkt przed wrzuceniem go do wirtualnego koszyka. Manipulacja zapachami w trakcie konsumpcji to stary i znany numer. Jednak rozszerzona rzeczywistość daje zupełnie nowe możliwości, które będzie mógł wykorzystać nawet przeciętny Kowalski.

Flavour-changing cookie

Źródło: technabob

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.