Wpływy z abonamentu RTV rosną i będą rosnąć. Tak, z tego abonamentu, którego nie płacimy

Wpływy z abonamentu RTV rosną i będą rosnąć. Tak, z tego abonamentu, którego nie płacimy04.07.2014 12:22
Zdjęcie pary przed telewizorem pochodzi z serwisu Shutterstock
Marta Wawrzyn

Na razie nie wiadomo, co się dzieje z nową ustawą medialną, mającą zamienić abonament na opłatę, którą wszyscy bylibyśmy zmuszeni wpłacić. Abonament za to rośnie i wpływy z niego też mają być coraz większe.

Większość Polaków nie płaci haraczu za posiadanie odbiornika radiowego czy telewizyjnego – tak jest od lat i to się już raczej nie zmieni. Zwłaszcza że tych, którzy nigdy urządzeń nie rejestrowali, na razie nikt nie ściga. Poczta Polska skupia się na polowaniu na osoby, które dokonały rejestracji odbiornika, a potem przestały wnosić za niego comiesięczną opłatę. Innymi słowy, prędzej dopadną Waszą babcię niż Was.

Wpływy z abonamentu rosną

Wydawałoby się, że skoro większość z nas nie daje na media publiczne ani grosza, wpływy abonamentowe powinny ciągle maleć. Nic z tych rzeczy! "Gazeta Wyborcza" prezentuje na wykresie, jak pięknie rosną: w 2011 roku sięgnęły dna i wyniosły 462 mln zł, w 2012 wzrosły do 550 mln zł, w 2013 – do 630 mln zł. Prognoza na 2014 rok mówi, że media publiczne dostaną od nas jeszcze więcej: 650 mln zł. Jeszcze więcej ma być w 2015 roku – 720 mln zł. Tak przynajmniej przewiduje Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji.

Te optymistyczne szacunki związane są z kolejną podwyżką abonamentu – o 11%. Za radio zapłacimy 6,50 zł, za telewizor (bądź radio i telewizor) – 21,50 zł. "Wyborcza" pisze też, że rada przyjęła uchwałę w sprawie podziału tych pieniędzy. Najwięcej, bo ponad 380 mln zł, ma otrzymać Telewizja Polska.

System, który jakoś działa

Patrząc na wykres przestawiony przez "Wyborczą", zaczynam dochodzić do wniosku, że znienawidzony przez Polaków system opłat za media publiczne nieprędko się zmieni. To puszka Pandory, której lepiej nie otwierać przed wyborami. Zwłaszcza że to, co proponowane jest w zamian – opłata, od której nie będzie ucieczki, niezależnie od tego, czy w ogóle korzystamy z telewizora, czy nie – będzie jeszcze mniej popularne niż abonament.

Politycy wszystkich opcji chyba już zaakceptowali, że "jakoś to działa". Naród też machnął na wszystko ręką, bo ileż można powtarzać te same argumenty: że seriale słabe, że rozrywka na żenującym poziomie, że misji nie widać. Polskiego BBC nie ma i nie będzie. Ambitnych seriali, takich jak właśnie startujące w BBC Two "The Honourable Woman", nie ma i nie będzie. Za to na wysokie pensje dla prezesów i dziennikarskich gwiazd zawsze starczy.

The Honourable Woman: Trailer - BBC Two

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.