Wsiąść do pociągu byle jakiego...

Wsiąść do pociągu byle jakiego...05.06.2012 13:18
Fot. WikiCommons
Mariusz Kamiński

Historia kolei przypomina torowisko. Czasami się rozgałęzia, czasami schodzi, ale z reguły podąża w jednym kierunku. Od czasu do czasu zdarzają się jednak ślepo zakończone bocznice. Jedną z takich bocznic jest pociąg śmigłowy.

Historia kolei przypomina torowisko. Czasami się rozgałęzia, czasami schodzi, ale z reguły podąża w jednym kierunku. Od czasu do czasu zdarzają się jednak ślepo zakończone bocznice. Jedną z takich bocznic jest pociąg śmigłowy.

Dringos

Historia jednoczesnej fascynacji śmigłem i tendrem zaczyna się w 1919 r. za sprawą Luftfahrt Company. Ta niemiecka firma jako pierwsza skonstruowała pojazd szynowy napędzany śmigłem. Historia miała miejsce na przedmieściach Berlina, w okolicy Grunewald. Tam, przy wydatnej pomocy wspomnianej wcześniej firmy, Otto Steinitz skonstruował pociąg napędzany dwoma silnikami śmigłowcowymi (na obu końcach). Pierwszą podróż wynalazek odbył 11 maja 1919 r. "Dringos" wyruszył z Grunewald do Beelitz i pokonał dystans 48 km, osiągając z łatwością prędkość 90 km/h. W dziewiczą podróż zabrało się około 40 osób; wśród nich znaleźli się dygnitarze i posłowie. Głównym zmartwieniem konstruktorów było dość niepewne podwozie i mało wydajny system hamulcowy. Gdyby nie te wady, pojazd mógłby osiągnąć znacznie większe prędkości.

Dringo (Fot. Douglas-Self)
Dringo (Fot. Douglas-Self)

Silniki miały po 6 cylindrów i były niebywale głośne, gdyż system wydechowy był pozbawiony tłumienia. Jak się pewnie domyślacie, całość była bardziej zbieraniną części lotniczych i kolejowych niż pełnoprawnym prototypem. Sam pomysł narodził się, gdy wprowadzone powojenne restrykcje nie pozwalały na militarne wykorzystanie już gotowych silników.

Railplane

Railplane (Fot. Douglas-Self)
Railplane (Fot. Douglas-Self)

W 1930 r. oddano do użytku krótką linię testową, która prezentowała możliwości pojazdu. Jej fragment widzicie na zdjęciu powyżej. Projekt był przyjęty bardzo pozytywnie, a testy wytrzymałościowe przeszły bez najmniejszych potknięć. Niestety, potencjalni inwestorzy nie byli za grosz zainteresowani tym innowacyjnym sposobem na podróż. Trasę testową rozebrano w 1941 r., a jej części przeznaczono na złom. Wynalazca George Bennie zmarł w ubóstwie i zapomnieniu.

Szynowy Zeppelin

Rail Zeppelin (Fot. Douglas-Self)
Rail Zeppelin (Fot. Douglas-Self)

Źródło: Douglas-Self

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.