Wszyscy jesteśmy cyfrowymi reporterami. Przed ludźmi ze smartfonami nic się nie ukryje

Wszyscy jesteśmy cyfrowymi reporterami. Przed ludźmi ze smartfonami nic się nie ukryje16.06.2015 23:17
Zdjęcie kobiety ze smartfonem pochodzi z serwisu shutterstock.com

Smartfony sprawiły, że każdy z nas może zrobić interesujące zdjęcie i błyskawicznie podzielić się nim z całym światem. O takich możliwościach jeszcze niedawno profesjonaliści mogli tylko pomarzyć. Pytanie tylko: czy to dobrze?

Koniec działu fotograficznego

W 2013 roku amerykańska gazeta „The Chicago Sun-Times” postanowiła zlikwidować swój dział fotograficzny, zastępując go smartfonami, rozdanymi pracownikom. Decyzja ta spotkała się z bardzo szerokim odzewem na całym świecie. Jedni z radością obwieszczali koniec zawodu fotoreportera, inni przekonywali, że amatorzy, nawet po przeszkoleniu, nie będą w stanie dostarczać wartościowych zdjęć.

Czas zweryfikował tamte opinie, a gazeta wycofała się ze swojej decyzji i ponownie zatrudniła kilku profesjonalnych fotografów. To zwycięstwo profesjonalistów? Niekoniecznie. Choć zawodowcy z profesjonalnym sprzętem ponownie pracują dla „The Chicago Sun-Times”, śladami tej gazety ruszyli inni – w tym m.in. prestiżowy „Sports Illustrated”, który postawił na współpracę z freelancerami.

Zdjęcie fotografującego tłumu pochodzi z serwisu Shutterstock. Autor: Sira Anamwong
Zdjęcie fotografującego tłumu pochodzi z serwisu Shutterstock. Autor: Sira Anamwong

Wszyscy jesteśmy twórcami?

Nie jestem zwolennikiem popularnej przed laty opinii, że Internet znosi podział na nadawców i odbiorców, i że wszyscy są w nim twórcami treści. To nieprawda: ten podział nadal istnieje, a własne treści, do tego bardzo różnej jakości, tworzy i wrzuca do Sieci jedynie niewielki odsetek jej użytkowników.

Warto jednak pamiętać, że ten bardzo niewielki odsetek to – w liczbach bezwzględnych – miliony, czy nawet dziesiątki milionów ludzi, z których bardzo wielu dysponuje smartfonami. Co więcej, coraz częściej znajdziemy w nich aparat, zapewniający co najmniej akceptowalną jakość zdjęć.

Wystarczająco dobre zdjęcie

Zdjęcie fotogrfa ze smartfonem i lustrzanką pochodzi z serwisu Shutterstock
Zdjęcie fotogrfa ze smartfonem i lustrzanką pochodzi z serwisu Shutterstock

Przez długie lata fotografie, wykonywane telefonami były traktowane przez profesjonalistów z przymrużeniem oka. To oczywiste, że pod względem technicznym zdjęcie, wykonane w trudnych warunkach sprzętem z mikroskopijną optyką i niewielką matrycą może nie dorównywać temu z pełnoklatkowej lustrzanki.

Problem w tym, że ono wcale nie musi dorównywać. Po pierwsze, jakość sprzętu fotograficznego w smartfonach z roku na rok jest coraz lepsza. Pojawiają się w nich obiektywy najlepszych producentów, jak np. Zeiss w przypadku telefonów Lumia, a także udogodnienia takie, jak lampy błyskowe czy optyczna stabilizacja obrazu.

Po drugie – i to dla profesjonalistów może zabrzmieć jak świętokradztwo - warto pamiętać, że nie każde zdjęcie musi być perfekcyjne. W zupełności wystarczy, gdy będzie wystarczająco dobre. Takie, które da się opublikować na stronie WWW, na Facebooku czy Instagramie, albo nawet w papierowym wydaniu gazety.

Źródło zdjęć: © Fot. Microsoft.com
Źródło zdjęć: © Fot. Microsoft.com

Imponujący rozwój

Warto wspomnieć w tym miejscu imponujący rozwój, jaki od początku wieku przeszły aparaty fotograficzne w smartfonach. Pomijając różne eksperymenty, m.in. francuskiego innowatora Philippe’a Kahna, pierwszy telefon z aparatem fotograficznym pojawił się pod koniec 2000 roku. Oferował wówczas rozdzielczość zdjęć wynoszącą 0,11 megapiksela. To niewiele, ale wystarczyło, by twarz na ekranie była rozpoznawalna.

Już rok później na rynku pojawiło się wiele telefonów z aparatami. Wystarczył jeszcze jeden rok, by w 2002 zadebiutował pierwszy fotograficzny smartfon – Nokia 7650, oferująca rozdzielczość zdjęć 640×480. Liczba megapikseli zaczęła szybko rosnąć.

Już w 2005 roku pojawił się pierwszy telefon z matrycą 5 Mpix, a barierę 10 Mpix w telefonie przekroczono w 2006 roku. Warto jednak pamiętać, że liczba megapikseli to tylko jeden z parametrów - liczy się również m.in. fizyczna wielkość matrycy, a także jakość optyki.

Lumia – jakość w fotografii

Prawdziwa rewolucja miała jednak dopiero nadejść wraz ze smartfonami, łączącymi rozsądną jakość zdjęć z różnorodnym, przydatnym w ich robieniu i obróbce oprogramowaniem. Rangę fotograficznych ikon zdobyły telefony takie, jak Nokia 808 PureView czy Lumia 1020, oferująca matrycę o rozdzielczości 41 Mpix, optykę Zeissa z obiektywem o jasności f/2.2, ksenonową lampę błyskową i optyczną stabilizację obrazu.

Poza wyspecjalizowanymi, „fotograficznymi” modelami aparaty o dobrej jakości trafiają również do popularnych smartfonów, a producenci nie zapominają, że poza głównym aparatem dla wielu użytkowników istotna jest również ten, umieszczony nad ekranem i służący m.in. do robienia selfie. Lumie poza samymi aparatami oferują amatorom fotografii zestaw przydatnego oprogramowania, jak Lumia Camera, Kinograf, Panorama, Refocus czy Selfie.

Jaki aparat fotograficzny jest najlepszy?

Fotograf Chase Jarvis stwierdził niegdyś:

Najlepszy aparat to ten, który masz przy sobie.

Popularny, fotograficzny cytat chyba jeszcze nigdy nie był tak aktualny, a smartfonowa rewolucja tak widoczna, jak obecnie. Nie chodzi tu tylko o same parametry techniczne aparatów, jakie mamy w telefonach. Sednem jest coś innego: połączenie możliwości robienia zdjęć z komunikacją. Wystarczy kilka sekund, by zrobione przez nas zdjęcie mógł oglądać cały świat.

Źródło zdjęć: © Fot. Microsoft.com
Źródło zdjęć: © Fot. Microsoft.com

Wystarczy przypomnieć sobie relacje z różnych wydarzeń, by dostrzec, jak bardzo zmieniła się nasza rzeczywistość za sprawą smartfonów. Gdy tylko dzieje się coś interesującego, ludzie wyciągają z kieszeni telefony i zaczynają fotografować i nagrywać. I natychmiast dzielą się zrejestrowanymi na miejscu materiałami.

Smartfony zmieniają świat

Trudno przecenić znacznie tej smartfonowej rewolucji. Na ulicach znalazły się nagle miliony reporterów, którzy – gdy tylko zobaczą coś ciekawego – nawet nie muszą wysyłać swoich zdjęć do tradycyjnych mediów. Wystarczy, że opublikują je w serwisach społecznościowych. Możemy być pewni, że wśród wykonanych smartfonami zdjęć z różnych wydarzeń niemal zawsze trafimy na takie, których nie powstydziliby się profesjonaliści i które będziemy oglądać z prawdziwą przyjemnością.

Co więcej, podręczny, stale obecny aparat fotograficzny zmienił nasze podejście do świata. Po raz pierwszy w historii my – zwykli obywatele – mamy możliwość nadzorowania i kontrolowania organów władzy.

Poseł parkuje na chodniku? Policjant łamie przepisy? Łatwość dokumentowania różnych nieprawości z pewnością sprawia, że świat wokół nas staje się nieco bardziej przyjaznym miejscem.

Artykuł powstał we współpracy z firmą Microsoft.

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.