Wszystko jedno, czy mamy szybki Internet. I tak nie potrafimy z niego korzystać

Wszystko jedno, czy mamy szybki Internet. I tak nie potrafimy z niego korzystać30.05.2014 12:59
Gdzieś tu jest spisek
Marta Wawrzyn

Komisja Europejska policzyła cyfrowych analfabetów w Europie. Okazało się, że jest ich ponad połowa. Właśnie to, a nie koszty stanowi główną przeszkodę w korzystaniu z szybkiego Internetu.

Blogi technologiczne zazwyczaj narzekają na to, że szybkiego Internetu na świecie nie jest wystarczająco dużo. Winnych łatwo wskazać palcem, znajduje się wśród nich choćby rząd, który nakłada zbyt wysokie podatki. W efekcie mapa Polski wciąż pełna jest białych plam, to znaczy miejsc, gdzie możemy spodziewać się wszystkiego poza szybkim Internetem. Zakładamy, że gdyby rząd nie utrudniał nam życia, więcej ludzi mogłoby mieć dostęp do Sieci, bo miejsce zamieszkania przestałoby stanowić przeszkodę.

A co z tymi, którzy nie korzystają, bo nie chcą?

Problem w tym, że to nie do końca prawda. Puls Biznesu pisze o zjawisku cyfrowego analfabetyzmu, którego skala jest w Unii Europejskiej większa, niż mogłoby się wydawać. Opublikowany niedawno raport Komisji Europejskiej mówi jasno: nawet jeśli Internetu używamy, często mamy poważne braki w umiejętnościach cyfrowych. KE twierdzi, że aż 47% Europejczyków nie potrafi w wystarczającym stopniu korzystać z nowych technologii.

Aż w 11 państwach UE cyfrowych analfabetów jest więcej niż 50%. Na liście obok Bułgarii, Rumunii, Grecji czy Portugalii znajduje się też Polska. Aż 58% Polaków ma albo bardzo niskie umiejętności cyfrowe, albo nie posiada żadnych. Szybki Internet wiele nie zmieni w życiu tych, którzy i tak do Sieci prawie nie zaglądają. Trudno sobie wyobrazić, żeby taka armia ludzi nagle nauczyła się poruszać w cyfrowym świecie bez problemu, tylko dlatego, że ktoś im sprezentował dostęp do dobrze śmigającego Internetu.

Brak umiejętności większym problemem niż koszty

Owszem, koszty bywają poważną przeszkodą. 26% badanych przez Komisję Europejską mówi, że to właśnie z powodów finansowych nie używa szybkiego Internetu. Ale aż 37% Europejczyków jako przyczynę niekorzystania podaje umiejętności.

I nie jest to coś, z czym łatwo da się walczyć. Prezentowaliśmy już na Gadżetomanii raporty, z których wynikało, że polscy cyfrowi analfabeci nie widzą potrzeby, aby to zmienić. Uważają, że ten cały Internet wcale nie jest im niezbędny do życia. Niskie ceny i łatwiejszy dostęp na pewno zmniejszą to grono, ale nie sprawią, że zniknie ono całkiem. Potrzebna jest edukacja, potrzebna jest zmiana świadomościowa. Na razie wokół nas wciąż jest mnóstwo ludzi, którzy uważają, że Internet to zabawka dla znudzonej młodzieży.

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.