Yahoo pozywa Facebooka. Domaga się pieniędzy za 10 patentów

Yahoo pozywa Facebooka. Domaga się pieniędzy za 10 patentów13.03.2012 12:28
Yahoo znów gryzie (Fot. Flickr/Dudu P/Lic. CC by)
Michał Michał Wilmowski

Przed giełdowym debiutem Facebooka Yahoo postanowiło dokopać społecznościowemu gigantowi pozwem sądowym. Weteran Internetu domaga się pieniędzy za korzystanie z 10 patentów dotyczących m.in. mechanizmów wyświetlania reklam w Sieci czy systemu przesyłania wiadomości.

Przed giełdowym debiutem Facebooka Yahoo postanowiło dokopać społecznościowemu gigantowi pozwem sądowym. Weteran Internetu domaga się pieniędzy za korzystanie z 10 patentów dotyczących m.in. mechanizmów wyświetlania reklam w Sieci czy systemu przesyłania wiadomości.

Yahoo uważa, że odkryło Amerykę, a potem przyszedł Facebook i zagarnął ją całą dla siebie, nie dzieląc się nawet resztkami. Tylko tak można wytłumaczyć kuriozalny pozew, który właśnie został złożony (a który możecie przeczytać tutaj) przez sieciowego weterana.

Wojna patentowa rusza kilkanaście dni po pierwszym ostrzeżeniu. Pod koniec lutego Yahoo wysunęło wobec Facebooka żądanie wykupienia przynajmniej 10 patentów. Zanim jednak Facebook miał szansę się o tym dowiedzieć, skontaktowano się z dziennikarzami "New York Timesa".

Domyślać się więc można, że Yahoo chce wielkiej wojny, o której będzie głośno w mediach. Za co portal domaga się pieniędzy? Za 10 patentów, których jest właścicielem. Wylicza je Business Insider.

Są tu rzeczy tak oczywiste jak mechanizmy wyświetlania reklam w Sieci, system przesyłania prywatnych wiadomości czy technologia dopasowywania informacji do zainteresowań użytkowników. Yahoo równie dobrze mogłoby pozwać tysiące serwisów internetowych, które w jakiś sposób korzystają z jego patentów, często nawet o tym nie wiedząc.

Przedstawiciele portalu uważają jednak najwyraźniej, że wynaleźli Facebooka przed Zuckerbergiem i za to należą im się pieniądze:

Cały model sieci społecznościowej Facebooka, który pozwala użytkownikom na tworzenie profili oraz nawiązywanie kontaktów m.in. z osobami i firmami, jest stworzony na podstawie opatentowanej przez Yahoo technologii sieci społecznościowej.

Rzecznik Facebooka Jonathan Thaw powiedział, że o żądaniach Yahoo dowiedziano się z mediów. W wypowiedzi dla agencji Reutera podkreślił też, że portal był długoletnim partnerem biznesowym Facebooka, na której to współpracy korzystały obie strony.

[/blo-link-inner]

Cała ta sytuacja jest absurdalna, ale wbrew pozorom nie jest to nic nowego. W 2004 roku Yahoo pozwało Google'a z powodu naruszenia patentów, również przed debiutem na giełdzie. Firma z Mountain View zapłaciła za licencje akcjami, na czym straciła ponad 200 mln dolarów.

Facebook, który w zeszłym roku zarobił miliard, może mieć spory problem ze spłaceniem Yahoo. Mógłby oczywiście spróbować powalczyć kontrpozwem, ale czym jest 160 patentów wobec 3,3 tys. patentów Yahoo?

Największy serwis społecznościowy świata zapewne musiał zapłacić, i to niemało.

Źródło: Business Insider

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.