YouTube, Flickr, Groupon: Serwisy, którym się udało po radykalnych zmianach [TOP 10]

YouTube, Flickr, Groupon: Serwisy, którym się udało po radykalnych zmianach [TOP 10]15.07.2011 09:36
Amerykanie lubią zmiany - nie tylko w polityce (Fot. Flickr/borman818/Lic. CC by)
Michał Michał Wilmowski

To były zupełnie inne pomysły na biznes, to mogły być zupełnie inne serwisy. Poznaj 10 start-upów, które padłyby po paru miesiącach, gdyby radykalnie, w amerykańskim stylu nie zmieniły kierunku działania. Zresztą większość z nich już dobrze znasz.

YouTube

Fot. YouTube
Fot. YouTube

Myślicie, że YouTube od początku miał być serwisem umożliwiającym dzielenie się plikami wideo? Błąd! Serwis, który powstał w 2005 roku, początkowo miał się nazywać się Tune in Hook Up i być serwisem randkowym, zawierającym filmy wideo – podobnym do HotOrNot.xom.

To jednak nie odniosło spodziewanego sukcesu, dlatego twórcy YouTube'a zmienili model, pozwalając użytkownikom wrzucać wideo każdego rodzaju. Dziś do wartego ponad miliard dolarów serwisu, którego właścicielem jest już Google, w ciągu minuty wrzucane są pliki wideo o długości 35 godzin.

Yelp

Fot. Yelp
Fot. Yelp

Yelp to bardzo ciekawy, choć niezbyt znany poza Stanami Zjednoczonymi serwis, umożliwiający znalezienie w danym miejscu dobrej restauracji, klubu albo salonu piękności. Co miesiąc odwiedza go 50 milionów Amerykanów.

Serwis powstał w 2004 roku jako zautomatyzowany system e-mailowych rekomendacji od przyjaciół. Ale użytkownicy zaczęli pisać dla przyjemności recenzje swoich ulubionych i znienawidzonych miejsc.

Tak powstał prawdziwy hit – Yellow Pages, ale lepsze, bo z recenzjami. Można tu znaleźć naprawdę wszystko i od razu wiadomo, do którego miejsca warto się udać, a które omijać szerokim łukiem. Yelp teraz planuje ekspansję na inne kraje. Na razie wszedł do Wielkiej Brytanii.

Twitter

Fot. Twitter
Fot. Twitter

Najpopularniejszy serwis mikroblogowy ma dziś 200 milionów użytkowników i wart jest miliardy dolarów. Ale tak wcale nie musiało być. Twittera by nie było, gdyby nie Odeo, start-up podcastowy, nad którym pracował Evan Williams po odejściu z Google'a.

PayPal

Fot. PayPal
Fot. PayPal

PayPal wcale nie powstał jako serwis oferujący nowy sposób płacenia w Internecie. Początkowo była to firma kryptograficzna, która połączyła się z firmą zajmującą się przesyłaniem pieniędzy za pomocą urządzeń PDA.

Dopiero potem powstał system płacenia oparty na stronie internetowej, który pozwala na przekazywanie pieniędzy pomiędzy użytkownikami poczty elektronicznej. Dziś z PayPala korzysta cały świat, również Polska.

Po tym jak PayPala kupił eBay, ponad 40% transakcji w największym serwisie aukcyjnym zaczęło się odbywać w ten sposób.

Facebook

Fot. Facebook
Fot. Facebook

Zanim wszyscy zaczęliśmy być użytkownikami Facebooka, serwis istniał jako strona dla studentów. W odróżnieniu od popularnego wówczas Friendstera czy MySpace nie dbano o to, żeby było dużo użytkowników.

Przeciwnie, Facebook był "sekretną społecznością" studencką. Żeby do niej należeć, trzeba było mieć np. adres e-mailowy .edu. Serwis szybko jednak stał się popularny i jego rozwoju nie dało się powstrzymać. Najpierw Mark Zuckerberg otworzył się na szkoły średnie, a potem zrozumiał, że jego przeznaczeniem jest podbój całego świata.

Na razie nieźle mu idzie.

Groupon

Fot. Groupon
Fot. Groupon

Czasem pomysł jest naprawdę świetny, tylko grupa docelowa nie pasuje. Tak było z założoną w 2006 roku platformą The Point, która miała mobilizować grupy ludzi w różnych celach.

Groupon był jej częścią. Serwis zaczynał działalność na stronie Groupon.thepoint.com i szybko stał się hitem. Zakupy grupowe spodobały się ludziom zdecydowanie bardziej niż platformy społeczne czy polityczne.

Jak to ujął założyciel, Andrew Mason, The Point powinno być książką, a Groupon firmą.

Shopify

Fot. Shopify
Fot. Shopify

W 2004 roku Tobias Luetke i Scott Lake chcieli założyć internetowy sklep ze sprzętem snowboardowym. Nie chcieli budować od zera całego serwisu, ale okazało się, że w Sieci nie ma strony, która pomogłaby im taki stworzyć.

Panowie napisali więc własny sklep. Dziś Shopify używa 15 tysięcy e-sklepów.

Google

Fot. Google
Fot. Google

Google od początku był wyszukiwarką, ale nie od początku wiadomo było, jak ma na siebie zarabiać. Przez długie lata firma nie zarobiła ani grosza, mimo że posiadała najpopularniejszą wyszukiwarkę w Sieci.

Wszystko zmieniło się, kiedy w 2003 roku wprowadzono AdWords. Potem pojawiły się kolejne pomysły, które przyniosły miliardy, a małą firemkę zmieniły w gigantyczną korporację.

Flickr

Fot. Flickr
Fot. Flickr

Flickr by nie powstał, gdyby Caterina Fake i Stewart Batterfield (małżeństwo) nie zechcieli stworzyć własnej gry RPG online. Przypadkowo odkryli, że w Sieci nie ma serwisu, który umożliwiałby dzielenie się zdjęciami. Porzucili więc grę i zaczęli pracować nad Flickrem.

W 2005 roku serwis został kupiony przez Yahoo.

Turntable.fm

Fot. Turntable
Fot. Turntable

Serwis (niestety, na razie tylko dla Amerykanów), który łączy cechy serwisu społecznościowego i internetowego radia powstał przypadkiem. Turntable.fm zostało założone przez twórców Stickybits - serwisu, który pozwala ściągnąć na komórkę aplikację do skanowania kodów.

Społecznościówka, w której każdy może być DJ-em, szybko osiągnęła większą popularność niż Stickybits. Turntable jest interesujący z jeszcze jednego powodu: jego właściciele niechętnie rozmawiają z dziennikarzami. Być może dlatego o tym wciąż młodziutkim start-upie pisze się więcej niż o innych.

Źródło: Mashable

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.