YouWare - człowiek jak bydło. Nowoczesna wizytówka czy ludzkie znakowanie?

YouWare - człowiek jak bydło. Nowoczesna wizytówka czy ludzkie znakowanie?02.12.2014 12:58
Adam Bednarek

YouWare to według mnie kontrowersyjny sposób na dzielenie się informacjami związanymi z kontami na portalach społecznościowych.

Dla niektórych całkiem prawdopodobna jest ponura wizja, że w przyszłości każdy z nas będzie miał wczepiony chip - dzięki temu nie będziemy potrzebowali dokumentów, wizytówek, wszystko będzie zapisane w systemie, który łatwo będzie sprawdzić.

I YouWare tę wizję przyspiesza. Nie jest to żadna inteligentna opaska ani technologiczny gadżet. To zwykły kod QR, który dzięki twórcom YouWare nosić możemy na bransoletce, łańcuszku czy w breloczku.

YouWare zamienia ludzi w bydło

Po co? Żeby w szybki sposób wymienić się facebookowym kontem albo linkiem do profilu, na którym znajduje się nasze CV. Aplikacja mobilna skanuje kod QR, a użytkownik wybiera konto, które dodaje do znajomych lub obserwowanych.

Jest to na pewno szybkie, wygodne i sprytne, ale też strasznie… przerażające. Bo zamienia człowieka w znakowane bydło. Chodzimy z opaską, która pokazuje, gdzie jesteśmy przypisani. Siłą rzeczy stajemy się niewolnikiem internetowej tożsamości. Jak byk z wypalonym znakiem właściciela.

Zerkasz na jego zad i wiesz, do kogo należy. Tutaj zerkasz na rękę i jak na dłoni pokazana niemal cała najważniejsza internetowa aktywność. Przeraża mnie fakt, że ktoś co chwila mnie skanuje, prześwietla, sprawdza.

A przecież dodać na Facebooku można później, nie trzeba robić tego od razu. Po co ułatwiać i przyspieszać coś, co nie jest skomplikowane i pilne.

YouWare zamiast wizytówki?

Oczywiście można spojrzeć na pomysł YouWare mniej surowo - że to tylko nowoczesna forma starej wizytówki. Bardziej przemawia do mnie BleamCard, które w mniejszym stopniu nas oznacza. W końcu to wciąż karta, a nie trzymająca nas w niewoli opaska.

Być może trochę przesadzam, ale trudno zaakceptować i zrozumieć pomysł na to, żeby ludzie z sami z siebie oznaczali się. Nie jest to mój atak na media społecznościowe - wiem, że są ważne. Jednak nie na tyle, żeby przy każdej możliwej okazji wymieniać się profilami.

Ciekawy jestem, czy YouWare będzie kickstarterowym sukcesem. Na razie jest tak sobie, ale zbiórka będzie trwać przez 29 dni. To interesujący eksperyment - czy ludzie są gotowi na znakowanie.

Opaskę YouWare można kupić z 5 dolarów.

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.