Zakupy prezentowe ? garść porad

Zakupy prezentowe ? garść porad17.12.2009 11:00
zakupy
Sabina Stodolak

Planowanie zakupów, tworzenie listy prezentów i kontrola budżetu to świetne metody pozwalające panować nad świątecznymi wydatkami. Nie ma się jednak co oszukiwać, większość z Was, i tak wybierze się w ten weekend do galerii handlowej na polowanie na prezenty. I większość po 30 minutach spędzonych w tym zatłoczonym, głośnym miejscu, zacznie zachowywać się irracjonalnie i dokonywać zakupów dokładnie tak, jak życzą sobie tego producenci i właściciele sklepów ? czyli zaczniecie kupować zbyt dużo i zbyt drogo. Jak zminimalizować ryzyko kupienia tony niepotrzebnych gadżetów?

Planowanie zakupów, tworzenie listy prezentów i kontrola budżetu to świetne metody pozwalające panować nad świątecznymi wydatkami. Nie ma się jednak co oszukiwać, większość z Was, i tak wybierze się w ten weekend do galerii handlowej na polowanie na prezenty. I większość po 30 minutach spędzonych w tym zatłoczonym, głośnym miejscu, zacznie zachowywać się irracjonalnie i dokonywać zakupów dokładnie tak, jak życzą sobie tego producenci i właściciele sklepów ? czyli zaczniecie kupować zbyt dużo i zbyt drogo. Jak zminimalizować ryzyko kupienia tony niepotrzebnych gadżetów?

  1. Weź ze sobą przyjaciela i umówcie się przed wejściem do sklepu, że wspieracie siebie nawzajem w podejmowaniu rozsądnych decyzji zakupowych. Ilekroć Twój kolega wrzuci coś do koszyka, dopytaj go:
  • dla kogo ten prezent
  • czy nie jest zbyt kosztowny względem tego ile może wydać i tego jak jest z osobą, której daje prezent, związany
  • czy dla osoby tej nie kupił już prezentu?
  • dlaczego zdecydował się na ten prezent

To ostatnie pytanie jest ważne, bo jeśli pada odpowiedź *?bo jest na promocji? to warto przeanalizować to, czy ta promocja rzeczywiście ma miejsce a nie jest promocją jedynie z nazwy. Jeśli odpowiedzią jest ?bo nie mam siły już dalej szukać? *to warto zapytać kolegę czy ma jasność tego, że po powrocie do domu, może być niezadowolonych z dokonanych zakupów.

  1. Pamiętaj o tym, by nie reagować na towary wysprzedające się

Magia ostatnich sztuk powoduje, że jesteśmy skłonni kupować (i więcej płacić) za rzeczy które się kończą, lub które wyglądają na kończące się. Przy zakupach świątecznych jest to bardzo często stosowana technika, która nie ma nic wspólnego z rzeczywistością. Poświęć więc każdej rzeczy, którą wrzucasz do koszyka 30 sekund, aby upewnić się, że nie robisz tego dlatego, że ulegasz manipulacji.

  1. Rób przerwy od sklepów

Radosna świąteczna muzyczka i rozpylany w sklepach zapach pierniczków sprawiają, że zaczynamy czuć większy spokój i radość. W efekcie spędzamy w sklepach nieco więcej czasu niż chcemy i kupujemy więcej. Jeśli planujesz duże zakupy, pamiętaj, by raz na czas (co godzinę), wychodzić na chwilę ze sklepu na zewnątrz. Otrząśniesz się w tedy z tego ?świątecznego snu?, który sprawia, że zaczynasz w amoku kupować prezenty nawet dla psa sąsiadki byłego męża twojej bratowej.

(Przy okazji ? wiecie o co chodzi z piernikowym zapachem? Otóż powoduje on nie tylko zwiększenie naszego apetytu, ale również wprowadza nas w świąteczny nastrój, który kojarzymy z prezentami i hojnością i w efekcie kupujemy więcej! ? podobnie działa zapach sosnowy, ale w nieco mniejszym stopniu. Cytrynowy zaś sprawia, że jesteśmy bardziej hojni w zakresie dobroczynności?)

  1. Nie zabieraj na zakupy dzieci

Po pierwsze niewygodnie, po drugie dłużej, po trzecie wydasz więcej. Jeśli nie masz z kim zostawić dzieci, oddaj je do centrum opieki w centrum handlowym.

  1. Sprawdzaj promocje

Uważaj na wszelkie promocje typu dwa w cenie jednego, dodatkowy zakup gratis itd. Bardzo często, dwa w cenie jednego są droższe niż dwa osobno, a dodatkowy zakup gratis jest czymś, co jest ci kompletnie nie potrzebne. Pamiętaj o tym, że promocje nie są dla ciebie, tylko dla producenta - to pozwoli ci zachować trzeźwy umysł. Każdą promocję sprawdzaj pod kątem opłacalności (najlepsza jest do tego cena jednostkowa w przeliczeniu za kilogram lub litr. Opakowania ?świąteczne? bywają tańsze bo są po prostu mniejsze wagowo) oraz użyteczności (po co ci dodatkowa paczka wybielacza do firanek, skoro masz rolety?)

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.