Zakupy przyszłości, czyli jak będziemy wydawać pieniądze za 10 lat

Zakupy przyszłości, czyli jak będziemy wydawać pieniądze za 10 lat18.11.2012 10:00
Mariusz Kamiński

Po wejściu do sklepu siadasz w wygodnym fotelu. Przed tobą na olbrzymim ekranie pojawiają się ubrania w twoim fasonie i rozmiarze. Tuż obok migają dodatki, które polubiłeś na jednym z portali społecznościowych. Gestem wybierasz kilka artykułów, które lądują w wirtualnym koszyku. Nie wyjmujesz portfela, bo go nie potrzebujesz. Zatwierdzasz przelew dotykając czytnik linii papilarnych, wstajesz i wychodzisz, odbierając przy drzwiach zgrabną paczkę. Oto zakupy przyszłości.

Po wejściu do sklepu siadasz w wygodnym fotelu. Przed tobą na olbrzymim ekranie pojawiają się ubrania w twoim fasonie i rozmiarze. Tuż obok migają dodatki, które polubiłeś na jednym z portali społecznościowych. Gestem wybierasz kilka artykułów, które lądują w wirtualnym koszyku. Nie wyjmujesz portfela, bo go nie potrzebujesz. Zatwierdzasz przelew dotykając czytnik linii papilarnych, wstajesz i wychodzisz, odbierając przy drzwiach zgrabną paczkę. Oto zakupy przyszłości.

Ewolucja zakupowa trwa nieprzerwanie od czasu wprowadzenia pierwszego pieniądza. Proces ten gwałtownie przyspiesza mniej więcej co 50 lat, by niemalże całkowicie zmienić sposób nabywania przez nas dóbr. Wszystkie te zmiany dążą w zasadzie do jednego. Wydawanie pieniędzy ma być prostsze - proces kupowania i płacenia ma być szybki, bezstresowy, wygodny i niezauważalny. Najważniejszym czynnikiem jest satysfakcja klienta. Wystarczy ten jeden powód, by świat stanął na głowie i rozpieścił nas nowymi sposobami opróżniania własnego konta.

Pieniądz papierowy i anonimowość do lamusa. Viva RFID i QR!

Banknoty i monety stają się reliktem przeszłości. Coraz częściej posługujemy się plastikową kartą z chipem, nawet gdy wydajemy jedynie kilka złotych. Wraz z fizyczną zawartością naszego portfela zniknie także ostatni bastion wolnego obrotu pieniądza - tylko gotówka dawała nam możliwość zakupu, o którym nikt poza nami (i sprzedawcą) nie wiedział.

Przyszłość to zakupy, których szczegółowa historia będzie zapisana na dyskach twardych sklepów, producentów i urzędu skarbowego. Jeżeli nie zmusi nas do tego technologia, to zrobią to odpowiednie przepisy. Zakupy w czasach, gdy najcenniejszym towarem jest informacja, będą stanowić nie tylko wymianę pieniądza za towar, ale także jednostronna transakcję w trakcie której ofiarujemy usługodawcy sporą dawkę informacji na nasz temat (dane osobowe, wymiary, preferencje, zwyczaje zakupowe, etc).

Oczywiście są też dobre strony tej nieco ponurej wizji. Informacja, którą oddajemy będzie najczęściej wykorzystywana do personalizowania przyszłych zakupów. Do tego znikną fałszerzy pieniądza i łapówkarze (choć nie do końca).

A jak będziemy płacić za zakupy? Poza klasyczną transakcją online jedynym istniejącym sposobem będzie metoda zbliżeniowa. Chipy RFID wbudowane w nasze telefony komórkowe będą pełnić rolę portfela, a zapłata za towar odbędzie się poprzez przesunięcie telefonu nad czytnikiem. Bez podpisu i PIN-u. Co więcej, czytnik biometryczny może zupełnie zlikwidować potrzebę noszenia portfela, czy nawet smartfona z technologią RFID. Wystarczy dotknąć specjalny panel, by uruchomić połączenie z naszym bankiem i zrealizować błyskawiczny przelew.

Smartfon przyda się także podczas selekcji produktów. Zmechanizowane centra handlowe nie będą już wymagać od nas chodzenia z koszykiem po niekończącym się labiryncie alejek. Wystarczy zeskanować kod QR danego produktu i umieścić go w wirtualnym koszyku. Po skompletowaniu zamówienia i wysłaniu go przez sieć Wi-Fi do centrum obsługi klienta sklepu, odczekamy kilka minut, aż torby z zakupami pojawią się przy kasie niczym bagaż na lotnisku. Jeżeli nam się bardzo spieszy, to wybieramy usługę dostarczenia do domu i kontynuujemy spacer po centrum.

Media społecznościowe

Jedną z działających usług tego typu jest opisywana jakiś czas temu Facedeals. Nad drzwiami sklepu wisi kamera, która rejestruje każdą wchodzącą osobę. System rozpoznawania twarzy uwiecznia nasze oblicze, a następnie dokonuje rozpoznania i przyporządkowania do konkretnego profilu. W następnej kolejności odbywa się "check-in", pobranie informacji na temat naszych preferencji zakupowych i spersonalizowanie oferty, z którą za chwilkę podejdzie do nas sprzedawca.

Jak grzyby po deszczu wyrastają sklepy internetowe ściśle związane z sieciami społecznościowymi. MyItThings, Kaboodle, czy Zebo pozwalają zaprzyjaźnić się z osobami o podobnym guście, zrecenzować dany produkt oraz pochwalić się ostatnim zakupem. Tym bardziej, że aż 55% z nas chwali się zakupami na Facebooku i śledzi średnio 7 profilów producentów znanych marek. To, co widzimy na Facebookowym wallu ma na nas olbrzymi wpływ marketingowy. 33% użytkowników dokonało zakupu po zobaczeniu produktu na tym portalu.

Tylko przez internet?

W ciągu najbliższych 10 lat sposób robienia zakupów zmieni się nie do poznania. Wielkie sklepy [...] skurczą się do niewielkich placówek wysyłkowych obsługujących tylko klientów online. Tradycyjne sklepy będą służyć jedynie "pomacaniu i sprawdzeniu" towaru, a nie właściwym zakupom. Towar nie będzie dostępny w sklepie, trafi on od razu pod twoje drzwi.

Usunięcie fizycznych sklepów wpisuje się w postawioną przeze mnie wcześnie tezę o ułatwianiu zakupów i skracaniu drogi między wyborem produktu, a zapłatą. Zakupy przyszłości będą dziać się o każdej porze i w dowolnej chwili. Jak opisuje to Steve Yankovich, szef działu mobilnych zakupów eBay:

Każda pobudka to czas na zakupy. O każdej porze, w każdym miejscu.

Osobiście nie przesądzał bym jednak o końcu klasycznych sklepów. Nowoczesne technologie mogą uratować betonowe świątynie zakupowe i tchnąć w nie ducha interakcji.

Jednym z przykładów tego typu technologii jest "augmented reality" w postaci Magic Mirror firmy Intel. Jest to duży ekran LCD, który w czasie rzeczywistym wyświetla naszą sylwetkę odzianą w wybrane przez nas części garderoby. Sensory parametryczne symulują budowę naszego ciała i wiernie oddają ułożenie przymierzanej bluzki czy spodni. Cyfrowa przymierzalnia będzie wyjątkowo kuszącym narzędziem dla klienta.

Przy czym duży ekran wcale nie musi być jedynym rozwiązaniem. Jeżeli Google Glass rozpowszechni się na tyle, by sprzedawcom opłacało się udostępniać ofertę w taki właśnie sposób, to wejście do sklepu spowoduje wyświetlenie oferty tuż przed naszymi oczami. Funkcja nawigacji wewnątrz pomieszczeń skieruje nas do odpowiedniego działu, gdzie zaopatrzymy się w upatrzone w okularowych wyświetlaczach produkty.

Tradycyjnie czy nowocześnie?

Czy nieuchronna wymiana pokoleniowa zmieni ten stan rzeczy? Tak, ale zajmie to wiele długich lat. Przepowiednie o gwałtowności tych zmian włożyłbym między bajki. Pozostaje mi życzyć sobie i Wam technologicznie zaawansowanych zakupów oraz czuwającego nad tym wszystkim zdrowego rozsądku.

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.