Zakupy w Sieci. Porównanie największych polskich serwisów aukcyjnych

Zakupy w Sieci. Porównanie największych polskich serwisów aukcyjnych08.07.2011 09:34
Na zakupach (Fot. Flickr/Pink Sherbet Photography/Lic. CC by)

Zakupy w Internecie to branża, która od wielu lat rozwija się w szybkim tempie. Choć rynek wydaje się zdominowany przez najbardziej znane serwisy aukcyjne, istnieje dla nich kilka ciekawych alternatyw. Gdzie robić internetowe zakupy?

Zakupy w Internecie to branża, która od wielu lat rozwija się w szybkim tempie. Choć rynek wydaje się zdominowany przez najbardziej znane serwisy aukcyjne, istnieje dla nich kilka ciekawych alternatyw. Gdzie robić internetowe zakupy?

Aby porównać polskie platformy aukcyjne, w każdej z nich szukałem tego samego zestawu przedmiotów. W rankingu została uwzględniona liczba podanych przez wyszukiwarki odpowiedzi (w miarę możliwości były to poszukiwane przedmioty, a nie np. ich elementy).

Poszukiwałem następujących ofert: Andrzej Sapkowski Żmija, kajak, miód spadziowy,  Seat Ibiza 2007, Wiedźmin 2, zaciskarka RJ45, zapalniczka Zippo, wpisując zapytania w dokładnie takiej formie - bez cudzysłowów i operatorów.

Przedmiotów szukałem za pomocą wyszukiwarek dostępnych na głównych stronach, korzystając z domyślnych ustawień. Jedynym wyjątkiem był serwis Tablica, gdzie wyszukiwarka nie była dostępna z poziomu strony głównej. W tym przypadku test został wykonany po wybraniu kategorii Wszystkie.

Allegro

Największy serwis aukcyjny w Polsce od ponad dekady dominuje w Sieci. Obecnie Allegro zajmuje ponad 75 proc. rynku (dane wg serwisu Aukcjostat). Wyróżniającym tę platformę atutem jest bogactwo ofert - dziesiątki różnorodnych kategorii produktów i 15 milionów aukcji dają spore możliwości wyboru.

Wśród wartych uwagi funkcji, z punktu widzenia kupującego, dużą pomocą jest – poza standardową wyszukiwarką – rozbudowany system filtrowania wyników. Interesujące nas przedmioty można wyszukiwać zarówno biorąc pod uwagę lokalizację sprzedającego, jak również cechy użytkowe.

Mimo pojawiających się co pewien czas problemów, wywołujących niechętną reakcję internautów, pozycja serwisu wydaje się niezagrożona - jeśli masz zamiar coś kupić, najłatwiej znajdziesz to w tym serwisie.

Świstak

Drugie miejsce w rankingu zajmuje posiadający nieco ponad 10 proc. rynku serwis Świstak. Pod względem wyglądu i funkcji zbliżony do Allegro, wyrazie ustępuje liderowi liczbą wystawionych jednorazowo aukcji.

Skromniej wygląda również przekrój oferty – wybór towarów jest zauważalnie mniejszy. Świstak broni się jednak cennym atutem – mniejszą liczbą opłat, ponoszonych przez osoby sprzedające, co teoretycznie pozwala na oferowanie niższych cen.

Druga pozycja pod względem liczby aukcji znalazła odzwierciedlenie w teście - Świstak wyraźnie ustępuje Allegro, ale ma przewagę nad innymi serwisami.

Aukcjusz

Następny pod względem popularności serwis aukcyjny to Aukcjusz. Ta stosunkowo nowa platforma może pochwalić się sporym sukcesem – zdobycie w krótkim czasie ponad 8,5 proc. pozornie nasyconego rynku to imponujące osiągnięcie.

Na uznanie zasługuje również stały, zrównoważony wzrost liczby wystawionych aukcji. Serwis próbuje łączyć platformę handlową ze społecznością. Dodatkowo Aukcjusz oferuje ciekawy program partnerski, pozwalający zarabiać na sprzedaży zapisanych z polecenia użytkowników.

Mimo pozytywnego wrażenia, jakie sprawia serwis uważam, że jest zdecydowanie za wcześnie na jego ocenę. Dlaczego?

Aukcjusz powstał dzięki unijnej dotacji z Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, finansującego do 85 proc. inwestycji. Na razie serwis znajduje się pod finansowym parasolem i trudno mówić o konkurowaniu z innymi, walczącymi o klienta na warunkach rynkowych, witrynami.

Jeśli po zakończeniu finansowania Aukcjusz utrzyma tempo rozwoju, jego twórcom będzie można pogratulować sukcesu.

Aukcje FM

Kolejny pod względem liczby aukcji serwis – Aukcje FM – zdobył ponad 2,5 proc. rynku. Mimo czwartej pozycji w Polsce, ta platforma aukcyjna wygląda jak przeniesiona z innej epoki – wygląd strony przypomina Allegro z początków działalności.

Serwis reklamowany określeniem "jedyny prawdziwy polski serwis aukcyjny" zaznacza, że jego oferta skierowana jest do chrześcijan, co wyklucza wystawianie przedmiotów związanych np. z wróżbiarstwem.

Poza określonym targetem, platforma Aukcje FM próbuje zachęcić użytkowników kusząc niskimi opłatami. Administratorzy udostępnili nawet szczegółowe wyliczenie oszczędności w stosunku do aukcji na Allegro.

Niestety, Aukcje FM nie popisały się podczas testów - wielokrotne i rozciągnięte w czasie próby wyszukiwania kończyły się tym samym komunikatem:

Aukcje FM - problemy techniczne
Aukcje FM - problemy techniczne

W serwisie, mimo wnikliwych poszukiwań, nie znalazłem żadnej informacji, wyjaśniającej użytkownikom tę niedogodność. Być może jest to związane z niedawną zmianą właściciela i w innych okolicznościach wynik byłby lepszy.

Co ciekawe, serwis aukcyjny Aukcje FM został sprzedany za pośrednictwem Allegro ;).

eBay

Ostatni liczący się w polskiej Sieci serwis aukcyjny – eBay – zdobył zaledwie niewiele ponad 1 proc. rynku. Polscy użytkownicy wystawiają około 215 tys. aukcji.

Teoretycznie największym atutem eBaya jest jego globalny zasięg i dostęp do przedmiotów, wystawionych przez użytkowników z całego świata. W praktyce nikła popularność światowego giganta w Polsce stała się jednym z przykładów, w jaki sposób znane, globalne marki mogą przegrać z lokalnym, silnym konkurentem.

Serwis popisał się podczas wyszukiwania frazy zapalniczka Zippo, deklasując rywali liczbą ofert z całego świata ;).

Serwisy ogłoszeniowe

Poza typowymi platformami aukcyjnymi o udział w rynku walczą również serwisy ogłoszeniowe, które upatrują swojej szansy w skupieniu się na transakcjach lokalnych.

Sprzedajemy.pl
Sprzedajemy.pl

Serwisy takie jak Tablica (ponad 400 tys. ogłoszeń) czy Sprzedajemy (poniżej 100 tys. ofert) podkreślają, że ich celem jest łączenie kontrahentów, którzy zamiast wysyłać przedmioty na drugi koniec kraju mogą spotkać się osobiście w celu sfinalizowania transakcji.

Choć liczba ofert nie zachwyca, serwis ogłoszeniowy może okazać się ciekawą alternatywą dla platformy aukcyjnej.

Podsumowanie

Wyniki przeprowadzonego testu potwierdzają klasyfikację, dokonaną na podstawie liczby wystawionych aukcji. Zaskoczeniem jest jedynie dobry wynik serwisu Tablica w kategorii motoryzacyjnej.

Wyniki poszukiwań - kliknij, aby powiększyć
Wyniki poszukiwań - kliknij, aby powiększyć

Dominacja Allegro jest wyraźna. Jednorazowe zwycięstwo eBaya pokazuje jedynie, jaką przewagę daje lokalny rynek. Nie sądzę by internauci, którzy od lat mogą korzystać z krajowego serwisu, w krótkim czasie porzucili swoje przyzwyczajenia i rozpoczęli międzynarodowy handel.

Warto również pamiętać, że wyszukiwarki - z różnych przyczyn - nie pokazywały wszystkich, dostępnych w serwisach ofert. Znacznie lepsze wyniki można było uzyskać, klikając kolejne pozycje menu kategorii przedmiotów.

Z jakich - poza Allegro - serwisów aukcyjnych korzystacie?

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.