Zakupy z głową XII - ?Śmieszne pieniądze?

Zakupy z głową XII - ?Śmieszne pieniądze?27.11.2009 11:00
telewizor
Sabina Stodolak

?Śmieszne pieniądze? to taktyka manipulacyjna stosowana dawniej najchętniej przez przedstawicieli sprzedaży bezpośredniej, a obecnie również przez banki, firmy telekomunikacyjne a także wdrażana przy sprzedaży tradycyjnej. Polega ona na tym, że cenę produktu lub usługi, dzieli się przez ilość dni w miesiącu (lub dłuższym okresie czasu) i przedstawia ?śmiesznie niską cenę? w ujęciu dziennym, często porównując ją do ceny drobnego produktu codziennego użytku. W efekcie, nabywcy wydaje się, że płaci za produkt bardzo mało.

?Śmieszne pieniądze? to taktyka manipulacyjna stosowana dawniej najchętniej przez przedstawicieli sprzedaży bezpośredniej, a obecnie również przez banki, firmy telekomunikacyjne a także wdrażana przy sprzedaży tradycyjnej. Polega ona na tym, że cenę produktu lub usługi, dzieli się przez ilość dni w miesiącu (lub dłuższym okresie czasu) i przedstawia ?śmiesznie niską cenę? w ujęciu dziennym, często porównując ją do ceny drobnego produktu codziennego użytku. W efekcie, nabywcy wydaje się, że płaci za produkt bardzo mało.

Przykładowo ? chcesz nabyć telewizor za 2500zł. To sporo pieniędzy jak na jeden wydatek, więc się wahasz. Sprzedawca mówi ci jednak, że to wcale nie jest aż tak dużo ? przecież ten telewizor kosztuje zaledwie tyle co hamburger w McDonaldzie! A przecież jesteś w stanie odmówić sobie paczki gum do żucia czy hamburgera po to, aby móc leżeć na kanapie przy nowym, wypasionym telewizorze, prawda?

Technika ?Śmieszne pieniądze? pozwala Ci wierzyć, że kosztowny produkt, wcale nie jest taki kosztowny i wcale nie będziesz musiał oszczędzać aby móc sobie na niego pozwolić. Cóż to jest te 3 zł dziennie? Dlaczego łapiemy się na ten trick?

  • bo szukamy usprawiedliwienia dla chęci nabycia czegoś - metoda ta jest tym bardziej skuteczna im mocniej chcesz kupić produkt. Twój rozsądek mówi ci - ?To Twoja miesięczna, wypłata ? nie stać Cię? a sprzedawca na to ?to zaledwie 3 zł?. Twój rozsądek ulega, bo 3zł wydaje się na tyle małą kwotą, że niezauważalną.
  • bo nie przeliczamy jednocześnie innych rzeczy które kupujemy na dzienne rozliczenie, więc nie uświadamiamy sobie, że codziennie poza tymi 3 zł, musisz jeszcze zapłacić: 20 zł na mieszkanie; 9 zł na samochód; 3 zł raty za aparat cyfrowy; 2,60 za miesięczny bilet; 3,30 za karnet na siłownię; 3,15 za buty (ze trzy pary do roku w końcu kupujesz), 10 zł na jedzenie; 5 zł na poczet imprezy którą masz w piątek itd. Gdybyś w ten sposób rozliczył wszystko na co wydajesz pieniądze, okaże się, że dziennie Twoje życie kosztuje Cię kwotę X, która przemnożona przez ilość dni w miesiącu równoważy Twoją pensję. I gdzie tu wykroisz te 3zł?
  • bo nie dostrzegamy tego, że ten hamburger do rezygnacji z którego, w zamian za telewizor, namawia nas sprzedawca nie jest stałym elementem naszego codziennego menu. Jeśli więc nie mamy codziennie hamburgera z którego z łatwością zrezygnujemy, to musimy zamiast hamburgera znaleźć coś innego ? a to już nie jest takie proste.

Jak się bronić przed tą techniką? Nie ma tu żadnego skomplikowanego rozwiązania poza świadomością istnienia takiego sposobu przedstawiania ceny produktu. Jeśli więc jutro zadzwoni do Was przedstawiciel towarzystwa ubezpieczeniowego i powie, że bezpieczeństwo Twoich bliskich w momencie Twojej śmierci warte jest zaledwie tyle ile jeden jogurt, odpowiedz mu, że nie zwykłeś codziennie na śniadanie pijać jogurtu. Tak po prostu.

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.