Zakupy z głową XVI - Downsizing

Zakupy z głową XVI - Downsizing24.02.2010 11:00
Sabina Stodolak

Technik manipulacji klientami przez producentów i markety jest tyle, że chyba nigdy nie uda mi się skończyć tego cyklu?.Kolejną pułapką jest downsizing, czyli manipulowanie ilością produktu w opakowaniu.

Technik manipulacji klientami przez producentów i markety jest tyle, że chyba nigdy nie uda mi się skończyć tego cyklu?.Kolejną pułapką jest downsizing, czyli manipulowanie ilością produktu w opakowaniu.

Downsizing opiera się na dwóch zasadach ? po pierwsze, zakładamy to, że produkty sprzedawane są w określonych ilościach wagowych. Kiedy kupujemy cukier, to jest on pakowany w kilogramowe opakowanie, podobnie jak ryż czy mąka. Kiedy kupujemy  szampon, to będzie on w 250 ml lub 500 ml opakowaniu. To założenie sprawia, że nie zwracamy uwagi na rzeczywistą ilość produktu w opakowaniu. Producent może więc zacząć sprzedawać szampon w opakowaniach 200 ml a my będziemy przekonani, że kupujemy 250 ml. Ilu z Was zauważyło, że ryż w torebkach sprzedawany jest na dwa sposoby? Pakuje się torebki po 100 gram lub po 125 gram ? na jednym kartonie mamy więc jedną torebkę różnicy.

Drugą zasadą jest przyzwyczajenie do marki. Jeśli stale kupujesz takie samo opakowanie danego produktu, przyzwyczajasz się do ilości towaru i ceny.  Jeśli oszczędny producent postanowi zaoszczędzić i w identyczne opakowanie, zamiast 250 ml wleje do środka 200 ml szamponu? czy zauważysz różnicę? Nawet jeśli zwracamy w sklepie uwagę na opłacalność produktu, to idąc kolejny raz do sklepu nie pamiętamy, czy nasz żel pod prysznic był w 250 czy 300 ml opakowaniu, ile listków papieru toaletowego ma nasz papier oraz ile gram pieprzu wsypuje producent którego przyprawy kupujemy.

Stosując downsizing, producenci mogą więc dość bezkarnie zarabiać. Cena zostaje identyczna, mniejsza się zaś ilość jaką kupujemy. Prędzej jednak zauważymy to, że nasz ulubiony ser kosztuje 24 a nie 19 zł, niż to, że nagle zamiast 30 dkg. w opakowaniu jest go 25 dkg. prawda?

Aby nie dać się złapać na downsizing zawsze powinniśmy porównywać produkty między sobą pod względem ceny za jednostkę miary. O tym, jak to robić już pisałam. Warto sprawdzać zarówno rzeczy nowe, jak i te, które kupujemy ? przyzwyczajenie do marki również bywa zgubne.

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.