Zaskoczenie roku: smartfony służą Polakom do dzwonienia, a nie słuchania pirackiej muzyki

Zaskoczenie roku: smartfony służą Polakom do dzwonienia, a nie słuchania pirackiej muzyki17.12.2014 13:08
Zdjęcie dziewczyny rozmawiającej przez telefon pochodzi z serwisu Shutterstock
Marta Wawrzyn

ZAiKS chciałby wprowadzić opłatę reprograficzną od smartfonów i tabletów, bo przecież artystom należy się rekompensata za te wszystkie filmy i utwory muzyczne, które piracimy przy pomocy tych urządzeń. Tymczasem z badań wynika, że Polacy są dość konserwatywni i używają smartfonów przede wszystkim do dzwonienia.

Ostatnio nie słychać nic nowego o "podatku od piractwa", który mamy płacić od kolejnych urządzeń, ale to nie znaczy, że projekt znikł. Prace nad nim wciąż trwają, a producenci sprzętu elektronicznego mówią, że jeśli nowa opłata zostanie wprowadzona, będą zmuszeni przerzucić na nas jej koszty. W efekcie gadżety zdrożeją nawet o 8-10%.

Jak słuchamy muzyki? W radiu i telewizji

Pomysł, by obejmować smartfony i tablety opłatą reprograficzną wziął się stąd, że przecież są to urządzenia, przy pomocy których można piracić cudze utwory – ściągać nielegalne pliki, słuchać muzyki, oglądać filmy. Biedni artyści jak zwykle tracą, więc trzeba coś z tym zrobić. Wprowadzenie opłaty od każdego takiego gadżetu ZAiKS-owi i popierającym rozwiązanie politykom z jakiegoś powodu wydaje się sprawiedliwe.

Problem w tym, że sprawiedliwe nie jest. Dziennik Internautów prezentuje wyniki badania Federacji Konsumentów, z których wyraźnie wynika, że zastosowanie smartfonów i tabletów jest inne, niż chcieliby głodujący artyści. Badanie wyraźnie pokazuje, że Polacy są tradycjonalistami. Na pytanie, jak słuchamy muzyki, ogromna większość odpowiada, że w radiu, telewizji, z odtwarzacza w samochodzie, na koncertach, z odtwarzacza w domu. Smartfony i tablety są na samym końcu listy.

Zdjęcie dziewczyny słuchającej radia pochodzi z serwisu Shutterstock
Zdjęcie dziewczyny słuchającej radia pochodzi z serwisu Shutterstock

Smartfony służą Polakom do dzwonienia

Ale na tym nie koniec. Federacja Konsumentów poprosiła też o wskazanie, do czego w takim razie służą nam smartfony i tablety. Okazało się, że głównie do dzwonienia i wysyłania SMS-ów. Ponad 40% badanych przyznaje, że pobiera pliki muzyczne i filmy, a następnie odtwarza je na tablecie czy smartfonie. Tylko czy to już oznacza, że smartfon jest jak magnetofon, a tablet jak magnetowid? Nie, bo 40% to wciąż mniejszość, główne przeznaczenie tych urządzeń na razie jest inne.

Być może za kilka lat te proporcje się odwrócą i rozszerzenie opłaty reprograficznej będzie się dało lepiej uzasadnić. W tej chwili to wygląda po prostu na kolejną próbę wyciągnięcia pieniędzy z naszych kieszeni. Z czego dobrze zdajemy sobie sprawę – 51% badanych przez Federację Konsumentów mówi, że jeśli nowa opłata będzie doliczana, chciałoby ją widzieć na dowodzie sprzedaży towaru. To oznacza, że nie ufamy ani państwu polskiemu, które wyciąga od nas pieniądze pod byle pretekstem, ani producentom sprzętu, którzy mogą skorzystać z zamieszania i podnieść ceny bardziej niż powinni. Dobrze wiemy, że niezależnie od tego, ile wyniesie nowa opłata, stracimy tak czy siak my, klienci, bo to na nas zostaną przerzucone wszelkie koszty.

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.