Zmartwychwstanie druku? "Newsweek" wraca w wersji papierowej

Zmartwychwstanie druku? "Newsweek" wraca w wersji papierowej04.12.2013 12:52
"Newsweek"
Źródło zdjęć: © A jednak nie koniec?
Marta Wawrzyn

Rok temu ostatecznie położyliśmy prasę do trumny, po tym jak amerykański "Newsweek" zaprezentował ostatnie swoje papierowe wydanie. Teraz tygodnik zamierza wrócić w wersji drukowanej i będzie dokładnie tym, czy powinien być papier: ekskluzywnym towarem przeznaczonym dla nielicznych.

Dla moich kolegów z prasy to był dziś rano na Twiterze temat dnia: "The New York Times" doniósł, że papierowy "Newsweek" powróci na początku przyszłego roku. Powróci po roku przerwy – w grudniu 2012 żegnaliśmy go, wydawało się, na zawsze. Szefostwo tygodnika, który w tym roku obchodzi 80. urodziny, tłumaczyło, że to właśnie cyfrowy format jest przyszłością.

Papierowy "Newsweek" będzie produktem premium

A może jednak nie jest? W styczniu albo lutym pojawi się pierwsze po przerwie 64-stronicowe wydanie. Redaktor naczelny Jim Impoco mówi, że "Newsweek" wróci, ale w nieco innej formie niż do tej pory. Teraz będzie opierał się na prenumeracie. "To będzie produkt premium" – twierdzi Impoco.

"New York Times" przypomina, że jeszcze na początku lat 90. sprzedaż "Newsweeka" sięgała 3,3 mln egzemplarzy tygodniowo. W 2010 roku tygodnik kupowało już tylko ok. 1,5 mln Amerykanów. Przy spadającej sprzedaży decyzja o przejściu do Internetu wydawała się logiczna. Ostatnia zeszłoroczna okładka wyglądała jak pożegnanie i jednocześnie przyznanie, że Internet wygrał. Spójrzcie tylko na ten hashtag na czarno-białym zdjęciu redakcji.

Prasa drukowana nie dla wszystkich

Dobrej jakości teksty, których nie ma w Sieci, wyższa cena i oparcie modelu sprzedaży na prenumeracie wydają się dobrym sposobem na przeżycie prasy. Internet, owszem, oferuje szybkie newsy i mnóstwo rozrywki, ale na głębokie analizy często go zwyczajnie nie stać. To jest nisza dla prasy.

Specjalistyczne gazety, takie jak "The Wall Street Journal", czy znakomite magazyny, jak "The New Yorker", przetrwają śmierć prasy, bo to, co oferują, jest wyjątkowe. Problem mają ci, którzy niczego wyjątkowego nie wytwarzają. Papier nie stanowi wartości samej w sobie, czytelnicy stają się coraz bardziej wybredni i coraz lepiej odróżniają treści wartościowe od tych, które atakują z każdej strony.

A jednocześnie wielu z nas ma do papieru sentyment. Nie, wcale nie trzeba mieć osiemdziesiątki na karku, żeby tak myśleć. Z badań wynika, że młodzi ludzie (w wieku 16-24 lat) wolą książki drukowane od e-booków. Magazyny pewnie też by czytali, gdyby było w nich coś innego, niż można znaleźć na Pudelku.

Strategia powrotu "Newsweeka" na pierwszy rzut oka wydaje się przemyślana. Co z tego wyjdzie, okaże się. Ale to kolejny dowód na to, że prasa drukowana żyje i nawet jeśli nie ma się świetnie, to przynajmniej szuka nowych pomysłów na siebie.

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.