Dzień Darmowej Dostawy coraz bliżej. Kiedy wypada w tym roku?

3 grudnia 2012 - Dzień Darmowej Dostawy (Fot. Flickr/jvree/Lic. CC BY SA 2.0)
3 grudnia 2012 - Dzień Darmowej Dostawy (Fot. Flickr/jvree/Lic. CC BY SA 2.0)
Łukasz Michalik

18.11.2012 14:30, aktual.: 10.03.2022 12:43

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Od dwóch lat pod koniec roku możemy skorzystać z ciekawej akcji, wspieranej przez polskie sklepy internetowe: robiąc zakupy w Sieci w odpowiednim dniu, nie zapłacimy za przesyłkę. Tegoroczna, trzecia edycja Dnia Darmowej Dostawy przynosi jednak zmiany, które nie wszystkim przypadną do gustu.

Od dwóch lat pod koniec roku możemy skorzystać z ciekawej akcji, wspieranej przez polskie sklepy internetowe: robiąc zakupy w Sieci w odpowiednim dniu, nie zapłacimy za przesyłkę. Tegoroczna, trzecia edycja Dnia Darmowej Dostawy przynosi jednak zmiany, które nie wszystkim przypadną do gustu.

O Dniu Darmowej Dostawy informujemy od samego początku – wspominaliśmy o nim w 2010 roku, gdy zorganizowano go po raz pierwszy, jak i rok temu. Data Dnia Darmowej Dostawy nie jest stała – w tym roku ustalono, że z darmowej przesyłki skorzystamy, robiąc zakupy 3 grudnia.

Jak można przeczytać na stronie organizatora akcji, tegoroczna edycja przyniesie dość istotną, choć chyba niemile widzianą przez klientów zmianę. Do tej pory darmowa dostawa dotyczyła wszystkich produktów, jednak na skutek interwencji sklepów, biorących udział w akcji, zmieniono jej regulamin. Od tego roku sklepy mogą wprowadzić zastrzeżenie, że aby skorzystać z darmowej wysyłki, trzeba zrobić zakupy na kwotę co najmniej 20 złotych.

3 grudnia 2012 - Dzień Darmowej Dostawy
3 grudnia 2012 - Dzień Darmowej Dostawy

Bez wątpienia jest to utrudnienie, ale trudno winić sklepy za to, że bronią swoich interesów. Sądzę, że taki zapis jest i tak znacznie lepszym rozwiązaniem od praktyk niektórych sklepów, gdy w poprzednim roku z okazji Dnia Darmowej Dostawy z oferty w magiczny sposób znikały tańsze produkty – ot, taka przedświąteczna magia w wydaniu polskiego e-commerce. Może dzięki zmianom w regulaminie uda się w tym roku uniknąć podobnych sytuacji. Co istotne, zgodnie z regulaminem akcji, sklep od momentu dołączenia do akcji do końca Dnia Darmowej Dostawy nie może podnosić cen, co powinno uniemożliwić ukryte przerzucanie kosztów na klientów.

W tej chwili swój udział w akcji zadeklarowało niemal 1000 sklepów (w 2011 roku w Dniu Darmowej Dostawy uczestniczyło 1846 sklepów), ale lista uczestników będzie się zapewne systematycznie zwiększać - zapisy sklepów zainteresowanych udziałem w akcji trwają do 26 listopada. Aktualny wykaz sklepów można znaleźć na stronie Dnia Darmowej Dostawy, a główne strony uczestników akcji zostaną oznaczone odpowiednimi symbolami.

Strony główne uczestników DDD zostaną odpowiednio oznaczone (Fot. DzienDarmowejDostawy.pl)
Strony główne uczestników DDD zostaną odpowiednio oznaczone (Fot. DzienDarmowejDostawy.pl)

Warto w tym miejscu zwrócić uwagę na sens takich działań. Jak niemal wszystko, co pojawia się w polskiej Sieci, Dzień Darmowej Dostawy jest kalką amerykańskiego pierwowzoru o nazwie Free Shipping Day, organizowanego od 2008 roku.

Można  to uznać za ukłon w stronę klientów – jeśli ktoś planuje zakupy, warto przecież zorganizować je tak, by skorzystać z darmowej dostawy. Nie sposób jednak uniknąć wrażenia, że Dzień Darmowej Dostawy wpisuje się w modę, przekształcającą końcówkę roku w orgię zakupów, pozwalających sklepom na przewietrzenie magazynów i pozbycie się nagromadzonych zapasów.

Niezależnie od motywów sprzedawców, warto skorzystać – na darmową dostawę możemy liczyć, robić zakupy 3 grudnia (poniedziałek) w godzinach od 00:01 do 23:59.

Źródło artykułu:WP Gadżetomania