Zostań wilkiem, pstrągiem albo borsukiem. Najciekawsze symulatory zwierząt

Zostań wilkiem, pstrągiem albo borsukiem. Najciekawsze symulatory zwierząt11.02.2014 13:50

Kilka dni temu CoffeeStainStudios rozbawiło nas filmem pokazującym symulator niezniszczalnej kozy. Pomysł oczywiście nie jest nowy – pierwsze gry, które pozwalały wcielić się w jakieś zwierzę, a przy okazji umieszczały rozgrywkę w świecie zbliżonym do realnego, pojawiły się niemal 30 lat temu.

TL;DR:

Symulatory zwierząt pojawiły się już w latach 80., jednak dopiero dekadę później w tytułach takich jak Wolf czy Lion udało się znaleźć balans pomiędzy zabawą i realizmem rozgrywki. Pojawiły się również bardziej złożone gry, pozwalające na symulację życia w ogóle, jak choćby Spore czy edukacyjne, darmowe gry, powstałe we współpracy z kanałami przyrodniczymi i ogrodami zoologicznymi.

Jak pstrąg w Oregonie

Gdy w połowie lat 80. amerykański nauczyciel chciał przybliżyć dzieciakom warunki życia w jeziorze, nie musiał bazować jedynie na podręczniku, zdjęciach czy filmach przyrodniczych. Oprócz nich miał do dyspozycji coś jeszcze: grę edukacyjną Odell Lake.

Jej twórcy wyszli z rozsądnego założenia, że najlepszym sposobem na przekazanie ważnych informacji jest dostarczenie ich w takiej formie, by nie kojarzyły się z wkuwaniem. W rezultacie powstała gra, w której gracz wcielał się w rybę zamieszkującą jezioro Odell w Oregonie.

Odell Lake for the Apple II

Do wyboru było kilka występujących tam gatunków, a gracz podczas eksploracji podwodnego świata miał okazję przekonać się, jak łatwo z jedzącego można stać się jedzonym. Przy okazji zabawy przekazywane były również informacje na temat żyjących w jeziorze zwierząt i zagrożeń czyhających na ryby.

SimEarth: The Living Planet Game Sample -- TurboGrafx-CD

W tym samym roku ukazała się gra Biosphere, którą można uznać za symulator życia, przypominający nieco późniejszy o dwadzieścia lat Spore. Na podobnych założeniach opierała się wydana w 1990 roku przez Maxis Software gra SimEarth: The Living Planet oraz zaskakujący realizmem tytuł SimLife z 1992 roku. Warta wspomnienia jest również strategia SimAnt z 1991 roku, pozwalająca na kontrolowanie kolonii mrówek.

SimLife - simulated ecology and evolution

Wilki i lwy

Na prawdziwy symulator zwierzęcia trzeba było poczekać aż do 1994 roku. Studio Sanctuary Woods udostępniło wówczas grę Wolf.

1994 Official WOLF Game Preview/Intro/Trailer

Przemierzając przedstawiony w rzucie izometrycznym świat, gracz musiał zapewnić swojemu zwierzakowi przetrwanie, zaspokajając jego głód i pragnienie. Wilk mógł polować, dołączyć do stada pobratymców, awansować w wilczej hierarchii, a nawet używać zmysłów w celu znalezienia zdobyczy lub wykrycia zagrożenia.

Lion: A Wildlife Role Playing Simulation Trailer

Sukces Wolfa sprawił, że już rok później pojawił się sequel – zbliżony do oryginału Lion, w którym zamiast kontrolować wilka, gracz przejmował sterowanie nad królem zwierząt. Zarówno Wolf, jak i Lion poza samą grą, która pozwalała doświadczyć trudnego losu drapieżnika, oferowały zintegrowaną, tematyczną encyklopedię, a po latach pojawiła się również nieoficjalna sieciowa kontynuacja Wolfa.

Symulacja życia

W kolejnych latach symulacje zwierząt zostały na długi czas zdominowane przez rozwijaną do dziś serię Creatuers (od 1996 r., do serii nie należy platformówka z 1990 roku o tym samym tytule!). Można ją podsumować jako rozbudowane Tamagotchi – zadaniem gracza jest opieka nad powierzonym mu fantastycznym stworzeniem lub stworzeniami.

Spore Trailer

Popularność zdobyła również gra Spore (2008 r.), będąca symulacją życia i ewolucji, która doczekała się również wersji przeglądarkowej. Przy dużej dozie umowności za specyficzną symulację zwierząt można również uznać wydany na Wii i przeznaczony dla młodszych graczy tytuł SimAnimals (2009 r.), przenoszący mechanikę znaną z serii Sims do świata zwierząt.

Nauka przez zabawę

Grą traktującą temat bardziej serio jest WolfQuest. Ta rozgrywana w trójwymiarowym środowisku darmowa gra została w 2007 roku opracowana przez producenta programów edukacyjnych Eduweb we współpracy z ogrodem zoologicznym Minnesota Zoo.

Wolf Quest 2.5 - Oficjalny zwiastun gry

Gracz przejmuje w niej kontrolę nad wilkiem mieszkającym na terenie parku narodowego Yellowstone. Usiłując przeżyć, zdobywa przy okazji dawkę wiedzy z zakresu życia dzikich zwierząt.

I, Predator Cheetah Vs Gazelle Gameplay /W Commentary

Na podobnych założeniach oparto grę I, Predator, tworzoną przez Kuma Games pod szyldem kanału Animal Planet. Udostępniona za darmo gra stanowi uzupełnienie serii programów przyrodniczych i pozwala wcielić się w dużego drapieżnika. Gracz może zapolować jako żarłacz biały, gepard czy lew lub kontrolować którąś z potencjalnych ofiar, jak foka, antylopa czy bawół.

Dżungla miasta i przetrwanie borsuczej rodziny

Bardziej złożoną rozgrywkę oferuje wydana w 2012 roku gra Tokyo Jungle, przeznaczona na PS3. Wyludniona stolica Japonii staje się domem dla licznych zwierząt toczących między sobą walkę o przetrwanie.

Tokyo Jungle nie jest jednak symulatorem – to coś w rodzaju oryginalnego połączenia gry zręcznościowej z RPG. Gracz zaczyna jako szpic miniaturka, by w miarę postępów w grze rozwijać swoje statystyki i przekazywać je kolejnym, coraz potężniejszym pokoleniom, a z czasem zmienić gatunek na większy i oferujący więcej możliwości.

W sierpniu 2013 roku pojawił się kolejny tytuł, który choć powstał jako produkcja niezależna, wyniósł symulację życia zwierząt na nowy poziom. I nie chodzi tu o wierność realiom, bo te zostały potraktowane dość umownie, podobnie jak kanciasta grafika.

Shelter Trailer

Shelter dostarcza grającym coś innego – potężną dawkę emocji i możliwość wczucia się w sytuację zwierzęcia, które w konfrontacji z zagrożeniem nie ma żadnych szans, a strategią przetrwania jest unikanie. W grze przejmujemy kontrolę nad samicą borsuka opiekującą się stadkiem potomstwa podczas przeprowadzki do nowego legowiska.

Nie jest to proste zadanie – borsuczątka trzeba karmić, pilnować, by były w pobliżu, chronić przed drapieżnymi ptakami czy pożarem lasu i za wszelką cenę zapewnić im przetrwanie. Autorzy nie tworzyli przy tym iluzji przyjaznego świata. Las nie przypomina tego, który znamy z Kubusia Puchatka – to miejsce brutalnej rywalizacji, ciągłego wypatrywania i unikania zagrożeń.

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.