Zróbmy sobie grę [cz. 6]. Zyski, reklama, zbieranie ekipy

Zróbmy sobie grę [cz. 6]. Zyski, reklama, zbieranie ekipy15.03.2013 17:14
Blomedia poleca

Ile zarabiają gry mobilne, jak tanio zapewnić swojemu tytułowi marketing, gdzie szukać dźwiękowca? Na te i inne zadane przez Czytelników Gadżetomanii pytania odpowiada Stan Just, producent z firmy 11 bit studios.

Ile zarabiają gry mobilne, jak tanio zapewnić swojemu tytułowi marketing, gdzie szukać dźwiękowca? Na te i inne zadane przez Czytelników Gadżetomanii pytania odpowiada Stan Just, producent z firmy 11 bit studios.

Jakub Wydro:

Chciałbym się dowiedzieć, ile zysku średnio przynosi aplikacja mobilna?

Stan Just:

W zeszłym roku natrafiłem na statystykę mówiącą, że gry mobilne zarabiają przeciętnie 3000 USD rocznie, czyli około 800 zł miesięcznie. Średnia może być tu bardzo myląca jeśli weźmiemy pod uwagę, że jest bardzo dużo gier, które zarobiły 100 zł w ciągu roku i kilka takich, które zarobiły miliony.

To gorączka cyfrowego złota – pasja i choroba jednocześnie, na którą zapadają tłumy, ale tylko nieliczni wynoszą z tego worki pieniędzy.

Proste przeliczenie - zrobienie najprostszej gry w 3 osoby (przy średnim krajowym wynagrodzeniu) + outsource w 3 miesiące wygeneruje koszty ok. 50 000 zł. Jeśli zrobicie grę za 0,89 € (70% dla was, 30% dla np. Google’a), to musicie sprzedać 20 000 sztuk, żeby wyjść na zero. Taka ilość, to gra nisko-średnio popularna, ale jeśli wykręcicie taki wynik pierwszą grą indie, to będzie DUŻY sukces.

Gry, o których mieliście szanse słyszeć, to prawdopodobnie gigantyczne hity (np. Cut the Rope) zaliczające miliony ściągnięć. Zdarza się taki kilka razy na dziesiątki tysięcy pojawiających się aplikacji.

Na tym właśnie polega gorączka – można zbić miliony, ale większość przelicza straty.

Stan Just:

Jeśli jesteście początkującym zespołem, to najlepiej zadbać o dwa podstawowe poziomy: a) strony (www, FB, Twitter, YouTube) oraz b) PR, czyli rozsyłanie informacji na temat gry do portali o grach mobilnych, blogerów itp.

Gdy już chcecie zainwestować w promocję, to polecałbym c) zacząć od zrobienia intra do gry (pełniącego też rolę trailera) lub wzmocnienia widoczności postów na FB. Zwiększając dalej budżet promocyjny wziąłbym d) udział w wydarzeniach branżowych i starałbym się nawiązać kontakt z przedstawicielami Google lub Apple.

Jeśli robisz gry mobilne, to ficzering na stronie głównej np. iTunes jest najlepszym, co ci się może przydarzyć. Dopiero w ostatniej kolejności rozpatrzyłbym możliwość wykupienia e) reklam na specjalistycznych portalach. Decydują się na nie jednak zazwyczaj tylko najsilniejsze z marek.

Oczywiście jest też droga na skróty – kontrakt z dużym wydawcą, który zadba o marketing jeśli uzna, że gra jest warta świeczki.

Stan Just:

Zdecydowanie łatwiej znaleźć muzyka niż dźwiękowca do gier. Przyznaję, że w Polsce nie ma zbyt wielu ludzi z doświadczeniem w tej materii. Najczęściej natraficie na osoby bez portfolio lub z takimi tytułami w CV, że nawet nie spytacie się o ich stawki.

Najlepsza rada, jaka mi przychodzi do głowy, to przejrzenie list twórców polskich gier mobilnych i skontaktowanie się z tymi kompozytorami. Przykladowo, 11 bit współpracuje od dłuższego czasu z Piotrkiem Musiałem i Adamem Skorupą. Są to fantastyczni profesjonaliści, więc mogę ich polecić z pełnym przekonaniem.

Stan Just: 

Pascal na wiele się nie zda. Przerzuć się na C++ jeśli chcesz pracować w grach. Im szybciej, tym lepiej. Studia informatyczne są dobrym początkiem. Jak nie, to YouTube twoim przyjacielem. Przepraszam, że nie jestem tu konkretny, ale programowanie to nie moja specjalność.

Programista, grafik i designer lub osoba od pozostałych rzeczy – taki zespół jest w stanie zrobić już całkiem niezłą grę. Jeśli uda wam się załatwić dodatkowo dźwięk, testy i sprawdzenie pisowni (przynajmniej angielskiego), to macie wszystko, czego trzeba. Czy w ciągu 3 miesięcy? Jestem w stanie sobie wyobrazić wiele, bardzo prostych gier, które mogą powstać w 2-3 miesiące, ale jeśli jest to wasz pierwszy projekt, to raczej się nie nastawiajcie na tak krótki czas produkcji.

Gabriel Christiansen:

Stan, jak poznałeś swoją "ekipę"? Sam chciałbym zacząć tworzyć gry, jednak potrzebni są mi do tego współpracownicy, a ich raczej nie spotkam w autobusie - znasz może jakieś fora, gdzie można się poznać z różnymi grafikami, programistami?

Stan Just:

Ja miałem to szczęście, ze zostałem przyjęty od razu do sporej firmy (Reality Pump), więc nie kompletowałem ekipy od zera. Miałem okazję uczyć się od doświadczonych ludzi.

Jeśli miałbym wskazywać jakieś miejsca, gdzie można byłoby znaleźć ekipę, to pewnie a) studia gamedevowe (np. EGA), b) studia informatyczne, c) fora w stylu warsztat.gd lub max3d.pl lub d) pracownicy studiów deweloperskich. Nie wiem czy wiecie, ale wielu z nas ma własne firmy, pracuje na zlecenie i podejmuje pracę w kilku projektach jednocześnie.

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.