Żywotność paneli fotowoltaicznych. Ekspert mówi wprost

Żywotność paneli fotowoltaicznych. Ekspert mówi wprost05.02.2024 15:36
fotowoltaika
Źródło zdjęć: © Pixabay

Trwałość paneli słonecznych jest jednym z decydujących czynników przy podejmowaniu decyzji o inwestycji w tę formę energii. Szybkość, z jaką moduły tracą na swojej wydajności, bezpośrednio wpływa na rentowność inwestycji w fotowoltaikę. Badania wskazują na proces starzenia się tej technologii.

Zjawisko utraty sprawności przez moduły fotowoltaiczne jest dobrze znane ich producentom. Zapewniają oni gwarancje nie tylko na sprzęt, ale również na poziom wydajności, który urządzenia te osiągną po upływie pewnego okresu. Jest jednak jasne, że szybkość degradacji zależy od warunków, w jakich system pracuje.

Dziennikarze portalu gramwzielone.pl rozmawiali z Piotrem Olczakiem z Instytutu Gospodarki Surowcami Mineralnymi i Energią PAN na temat procesu starzenia fotowoltaiki. Ekspert podkreślił, że w warunkach klimatycznych Polski panele powinny funkcjonować do około 30 lat, przy czym ich efektywność energetyczna będzie stopniowo maleć.

  • "Z upływem 20 lat eksploatacji wydajność paneli fotowoltaicznych w Polsce może obniżyć się o 5 do 15 proc. To oznacza, że średnia wydajność paneli PV spadnie z 1000 kWh na 1 kWp mocy zainstalowanej w pierwszym roku do 900 kWh w dwudziestym roku działania, zakładając niezmienność warunków pogodowych, co w praktyce jest mało prawdopodobne" - wyjaśnia Piotr Olczak.

Ekspert zwraca uwagę, że na starzenie się i efektywność energetyczną paneli fotowoltaicznych wpływają warunki pogodowe, zwłaszcza ekstremalne temperatury. Istotny jest również sposób chłodzenia pasywnego paneli oraz wilgotność otoczenia.

  • "Porównując klimat Polski z innymi rejonami, warte podkreślenia jest, że panele PV degradują szybciej w środowisku morskim (ze względu na korozję) oraz pustynnym niż w warunkach charakterystycznych dla naszego kraju" - dodaje Olczak.

Metoda montażu paneli również ma wpływ na ich degradację, wpływając na efektywność chłodzenia pasywnego oraz akumulację zabrudzeń. Piotr Olczak zauważa, że wpływ degradacji zmniejsza się z wiekiem paneli.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Test łącza światłowodowego Play 5 Gbps

Piotr Olczak przeprowadził analizę procesu starzenia się systemów fotowoltaicznych w latach 2005-2021. Wyniki pokazują, że przez 15 lat wydajność fotowoltaiki obniżała się o 0,12 do 0,2 proc. rocznie, co jest stosunkowo niewielkim spadkiem. Ekspert podkreśla również, że w 80% badanych systemów zanotowano awarie inwerterów, co wpływa na opłacalność inwestycji, szczególnie jeśli właściciel nie zauważy szybko, że system przestał działać.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.