Niesamowita głębia bez okularów. Czy nowa technologia zrewolucjonizuje 3D? [wideo]

Naukowcy z Massachusetts Institute of Technology, czyli sławnego MIT, właśnie ogłosili, że udało im się opracować zupełnie nową jakość 3D. Efekt jest widoczny bez okularów i z każdego miejsca przed ekranem.

Nowe 3D prawie jak hologram (fot. web.mit.edu)
Nowe 3D prawie jak hologram (fot. web.mit.edu)
Marcin Honkisz

17.07.2012 | aktual.: 10.03.2022 13:27

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Naukowcy z Massachusetts Institute of Technology, czyli sławnego MIT, właśnie ogłosili, że udało im się opracować zupełnie nową jakość 3D. Efekt jest widoczny bez okularów i z każdego miejsca przed ekranem.

Naukowcy z Media Lab’s Camera Culture twierdzą, że ich technologia daje niepowtarzalną głębię efektu 3D - i to bez użycia okularów. Swój prototyp porównują do testowanych obecnie systemów holograficznych. Ma jednak być zdecydowanie tańszy i pojawić się na rynku szybciej niż hologramy.

Szczegóły technologiczne są dość skomplikowane, dlatego ograniczę się tylko do podstaw. Ogólnie kluczowym zagadnieniem jest osiągnięcie dość dużej częstotliwości odświeżania dla ekranu LCD. Musi to być 360 Hz, ale częstotliwości rzeczywistej, a nie osiągniętej marketingowo.

Po co aż tak duża częstotliwość? Obraz 3D będzie składany z trzech niezależnych warstw wyświetlanych naprzemiennie. Każda z tych warstw będzie wyświetlać osobny wzór, który następnie zostanie połączony z pozostałymi. Schematycznie jest to przedstawione na poniższej ilustracji. Trzy pierwsze obrazy to właśnie te warstwy, czwarty to efekt połączenia.

Składowe nowego 3D (fot. web.mit.edu)
Składowe nowego 3D (fot. web.mit.edu)

Czy prototypy wyjdą poza laboratoria MIT? Jeśli faktycznie efekt będzie zadowalający i którykolwiek producent zainteresuje się pomysłem, to można przypuszczać, że już niewiele dzieli nas od obrazów na wzór hologramów. Jednak przed producentami jedno zasadnicze zadanie: osiągnięcie 360 Hz, ale bez udziału speców od marketingu...

Glasses-free 3-D TV at MIT

Źródło: web.mit.edu

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Zobacz także
Komentarze (0)
© Gadżetomania
·

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje się  tutaj.