Przegrzany silnik na trasie. Co robić w takiej sytuacji?

Przegrzany silnik
Przegrzany silnik
Źródło zdjęć: © Freepik

03.07.2024 11:58

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Niedawne upały dały się we znaki nie tylko ludziom, ale również pojazdom, co można było zaobserwować, przemierzając drogi szybkiego ruchu i autostrady. Jak reagować, gdy silnik przegrzeje się na takiej trasie?

Najlepszym rozwiązaniem jest prewencja, dlatego przed wyruszeniem w drogę warto sprawdzić poziom płynu chłodzącego. Brak odpowiedniej ilości płynu może negatywnie wpływać na wydajność chłodzenia, zwłaszcza w korkach lub na autostradzie, gdzie nie ma cienia.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Jak reagować na podnoszącą się temperaturę?

Możemy też podjąć działania zapobiegawcze, o ile mamy dostęp do wskaźnika temperatury, który nie jest już tak powszechny w nowych samochodach. Gdy zobaczymy rosnącą temperaturę płynu, należy od razu uruchomić ogrzewanie i maksymalnie zwiększyć prędkość wentylatora. W cieplejszych warunkach sugeruje się otworzenie wszystkich okien.

Ta metoda pozwala na chwilowe zmniejszenie temperatury silnika, ponieważ ciepło płynu chłodzącego jest przekazywane przez układ ogrzewania. Jeśli przegrzanie jest niewielkie, można kontynuować jazdę. W przypadku gwałtownego wzrostu temperatury, zaleca się zatrzymanie w bezpiecznym miejscu.

Jeśli jesteś na autostradzie, dobrze jest dotrzeć do najbliższego zjazdu lub MOP-u, pod warunkiem, że sytuacja nie eskaluje szybko i ogrzewanie skutecznie obniża temperaturę.

Jeśli mimo włączenia ogrzewania temperatura nie spada, należy natychmiast się zatrzymać. Podobnie, jeżeli z wentylacji wydmuchiwane jest tylko ciepłe powietrze – to znak, że płyn chłodzący jest prawie na wyczerpaniu.

Zatrzymałem się, co dalej?

Po zatrzymaniu samochodu należy natychmiast wyłączyć silnik. Ostrożnie otwórz maskę, używając rękawic lub odzieży, aby uniknąć poparzenia. Możliwe jest również, że podczas otwierania maski wybuchnie para, dlatego należy zachować wyjątkową ostrożność. Z otwartą maską, nawet w upale, silnik schłodzi się szybciej.

Pod żadnym pozorem nie otwieraj korka chłodnicy ani zbiornika wyrównawczego w takiej sytuacji, ponieważ grozi to poważnym poparzeniem. Bardziej doświadczeni kierowcy mogą ostrożnie poluzować korek zbiornika wyrównawczego, aby powoli wypuścić ciśnienie z układu chłodzenia, a następnie dodać płyn lub wodę, najlepiej o temperaturze zbliżonej do ciepłej.

Jeśli zatrzymałeś się na pasie awaryjnym autostrady, postępuj według powyższych zaleceń, ale dodatkowo rozłóż trójkąt ostrzegawczy i przejdź na bezpieczną odległość od jezdni. Dobrze jest powiadomić zarządcę drogi, który może wysłać służby zabezpieczające miejsce postoju. Usługa ta jest darmowa.

Niektórzy kierowcy wolą się zatrzymać w cieniu pod wiaduktem, co mimo że dozwolone, jest ryzykowne, ponieważ różnica oświetlenia może sprawić, że pojazd jest trudniej zauważalny.

Silnik się schłodził - czy można jechać dalej?

Po przynajmniej godzinie oczekiwania, gdy silnik się schłodzi, ostrożnie odkręć korek systemu chłodzenia i uzupełnij płyn. Kontynuując jazdę, bacznie obserwuj temperaturę silnika. Jeśli twoje auto nie ma wskaźnika temperatury, lepiej szybko wróć do domu lub wezwij pomoc drogową. Powtórne przegrzanie może skutkować uszkodzeniem uszczelki pod głowicą lub samej głowicy, co generuje koszty sięgające tysięcy złotych.