Zweryfikuj rozmówcę. Ważna opcja w aplikacji bankowej

PKO Bank Polski przestrzega przed oszustami podszywającymi się pod infolinię banku oraz radzi klientom, jak bezpiecznie weryfikować dzwoniących. Opcję można znaleźć w aplikacji mobilnej, a podobne możliwości oferuje dziś w praktyce wiele banków, więc porada jest uniwersalna.

Smartfon, wiadomość SMSUwaga na podejrzane telefony
Źródło zdjęć: © Pixabay
Oskar Ziomek
oprac.  Oskar Ziomek

PKO Bank Polski zwraca uwagę na narastający problem spoofingu telefonicznego. Przestępcy dzwonią z numerów wyglądających na infolinię banku i próbują wywołać presję, informując o rzekomych pożyczkach lub podejrzanych przelewach dokonanych na dane klienta. Głównym celem takich rozmów jest wyłudzenie wrażliwych danych: haseł, kodów SMS czy informacji dotyczących kart płatniczych.

Bank zaleca klientom, by zawsze weryfikowali osobę dzwoniącą. W aplikacji IKO istnieje możliwość sprawdzenia, czy rzeczywiście kontaktuje się autoryzowany pracownik. Rozmówca powinien bez oporu podać swoje imię, nazwisko, stanowisko oraz miejsce, z którego dzwoni. Te informacje należy porównać z komunikatem, jaki pojawi się w aplikacji bankowej.

Cyfrowy Polak
Cyfrowy Polak © Cyfrowy Polak

Tylko zgodność wszystkich podanych szczegółów z danymi wyświetlonymi w aplikacji daje gwarancję, że rozmówca jest faktycznie przedstawicielem banku. Jeśli pojawi się jakakolwiek niezgodność lub rozmówca nie chce podać danych, PKO Bank Polski zaleca natychmiast przerwać połączenie. Takie zdarzenie należy zgłosić na oficjalnej infolinii.

W praktyce mechanizmy nie dotyczą wyłącznie tej instytucji – podobny sposób weryfikacji kontaktów stosują inne banki. Rozpoznawanie prób spoofingu telefonicznego jest obecnie kluczowym elementem ochrony tożsamości i finansów klientów w całym sektorze bankowym.

Podstawowe zasady bezpieczeństwa, których warto przestrzegać, obejmują niepodawanie haseł, kodów autoryzacyjnych, PIN-ów czy pełnych danych karty przez telefon, nawet jeśli rozmówca twierdzi, że dzwoni z banku. Każdą podejrzaną sytuację należy konsultować bezpośrednio z bankiem za pomocą oficjalnych kanałów kontaktu.

PKO Bank Polski apeluje do wszystkich klientów o czujność i stosowanie opisanych zasad podczas każdej rozmowy dotyczącej bankowości. Spoofing oraz inne próby wyłudzeń mogą przytrafić się każdemu i warto znać skuteczne sposoby reagowania na takie sytuacje.

Wybrane dla Ciebie
Czy inteligencja ma swoją cenę? Naukowcy widzą ewolucyjny kompromis
Czy inteligencja ma swoją cenę? Naukowcy widzą ewolucyjny kompromis
Superkomputer wielkości książki. NVIDIA DGX Spark trafił do Elona Muska
Superkomputer wielkości książki. NVIDIA DGX Spark trafił do Elona Muska
Minęło już niemal 100 lat. Ciało Skłodowskiej-Curie nadal promieniuje
Minęło już niemal 100 lat. Ciało Skłodowskiej-Curie nadal promieniuje
Beacony Bluetooth w Mapach Google. Sprawdź ważną opcję
Beacony Bluetooth w Mapach Google. Sprawdź ważną opcję
Mógł kształtować ludzki mózg już miliony lat temu. To znana substancja
Mógł kształtować ludzki mózg już miliony lat temu. To znana substancja
Odkrył spaloną wtyczkę zasilania w karcie graficznej. Problem dotyczy też Radeonów
Odkrył spaloną wtyczkę zasilania w karcie graficznej. Problem dotyczy też Radeonów
Apel Santandera. Zwróć uwagę na swoje hasła
Apel Santandera. Zwróć uwagę na swoje hasła
Aktualizacja Androida Auto. Wraca aplikacja z grami
Aktualizacja Androida Auto. Wraca aplikacja z grami
Masz głośnych sąsiadów? Szwedzi znaleźli na to rozwiązanie
Masz głośnych sąsiadów? Szwedzi znaleźli na to rozwiązanie
Ma mase miliona Słońc. Naukowcy odkryli tajemniczy obiekt
Ma mase miliona Słońc. Naukowcy odkryli tajemniczy obiekt
Anomalie nad Atlantykiem. Co się dzieje z polem geomagnetycznym?
Anomalie nad Atlantykiem. Co się dzieje z polem geomagnetycznym?
Zamówił kartę graficzną w dużym sklepie. Dostał cegłę
Zamówił kartę graficzną w dużym sklepie. Dostał cegłę