UE wprowadza nowe prawo. Skorzystają wszyscy właściciele smartfonów

Technician checking broken smartphone at table in repair shop, closeup
Technician checking broken smartphone at table in repair shop, closeup
Źródło zdjęć: © Getty Images | dtephoto

03.06.2024 14:16

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Koniec z praktykami wbrew interesowi konsumentów, które sprawiały, że bardziej opłacało się kupić nowy sprzęt, niż naprawić posiadany. Unia Europejska wprowadza znaczące zmiany, mające na celu ułatwienie i obniżenie kosztów naprawy elektroniki.

30 maja Rada Unii Europejskiej przyjęła dyrektywę o prawie do naprawy. Celem nowych przepisów jest wydłużenie życia elektroniki konsumenckiej poprzez promowanie łatwych i tanich napraw.

Co zmieni prawo do naprawy?

Nowe przepisy dotyczą produktów, które "zgodnie z przepisami UE z technicznego punktu widzenia nadają się do naprawy". Jako przykłady Rada Unii Europejskiej wymienia pralki, odkurzacze i telefony komórkowe, jednak chodzi o praktycznie całą elektronikę konsumencką.

63-stronicowy dokument precyzuje obowiązki, które będą nałożone na producentów, importerów i dystrybutorów. Oto główne założenia dyrektywy:

  1. Dostępność części zamiennych. Producenci będą musieli zapewnić dostęp do części zamiennych oraz informacji związanych z naprawą i konserwacją, a także oprogramowania niezbędnego do przeprowadzenia naprawy.
  2. Zakaz utrudniania naprawy. Producenci nie będą mogli stosować technik, oprogramowania ani innych środków, które utrudniają naprawę towarów. Naprawy będą mogły być przeprowadzane nie tylko przez producenta, ale także przez inne podmioty zajmujące się naprawą.
  3. Rozsądne ceny części zamiennych i narzędzi. Części zamienne i narzędzia będą musiały być oferowane w rozsądnych cenach, aby konsumenci nie byli zniechęcani do korzystania z naprawy.
  4. Obowiązek informacyjny. Producenci, importerzy i dystrybutorzy będą musieli informować konsumentów o dostępnych usługach naprawczych w jasny i zrozumiały sposób, na przykład na stronach internetowych marek. Informacje te będą musiały być dostępne przez cały okres obowiązywania obowiązku naprawy.
  5. Europejski formularz informacji o naprawie. Firmy będą zobowiązane dostarczać konsumentom formularz zawierający dane identyfikacyjne podmiotu naprawczego, charakterystykę wady, sugerowany rodzaj naprawy, cenę, czas trwania naprawy oraz dostępność towarów zastępczych.
  6. Ułatwienia w znalezieniu podmiotu naprawczego. Komisja Europejska stworzy platformę internetową, która umożliwi konsumentom znalezienie podmiotów naprawczych, sprzedawców odnowionych towarów oraz inicjatyw naprawczych. Niezależne podmioty naprawcze będą mogły się tam rejestrować.
  7. Obowiązek naprawy mimo wcześniejszych napraw przez inne podmioty. Producenci nie będą mogli odmówić naprawy towaru tylko dlatego, że wcześniejsza naprawa została wykonana przez inny podmiot.

Przepisy dopuszczają zwolnienia z obowiązku naprawy jedynie w sytuacjach, gdy jest ona "faktycznie lub prawnie niemożliwa".

Wydłużona gwarancja i zachęty do napraw

Jeśli w czasie obowiązywania gwarancji klient zdecyduje się na naprawę urządzenia, po jej dokonaniu gwarancja zostanie wydłużona o dodatkowe 12 miesięcy. Rada Unii Europejskiej zachęca również kraje członkowskie do wprowadzania jeszcze bardziej prokonsumenckich przepisów, na przykład poprzez dodatkowe przedłużenie okresu odpowiedzialności sprzedawcy w przypadku ponownej naprawy.

Kiedy nowe przepisy wejdą w życie?

Po przyjęciu aktu ustawodawczego, dyrektywa musi zostać podpisana przez przewodniczącą Parlamentu Europejskiego i przewodniczącego Rady. Następnie zostanie opublikowana w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej i wejdzie w życie po 20 dniach.

Od tego momentu państwa członkowskie UE będą miały 24 miesiące na wprowadzenie założeń dyrektywy do swoich przepisów krajowych. Oznacza to, że nowe przepisy powinny obowiązywać najpóźniej w połowie 2026 roku.

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (4)