Warto odważnie projektować strony - NaTemat.pl od kuchni

Warto odważnie projektować strony - NaTemat.pl od kuchni

Warto odważnie projektować strony - NaTemat.pl od kuchni
Blomedia poleca
17.04.2012 19:24, aktualizacja: 14.01.2022 09:50

Jaki jest przepis na zrobienie dobrego serwisu internetowego? Trzeba oczywiście zadbać o wysokiej jakości treść, nadać stronie odpowiedni charakter, zadbać o promocję oraz zaprojektować ją tak, by była prosta w obsłudze i wyróżniała się na tle konkurencji. Proste? Raczej nie, ale wiele wskazuje na to, że załodze NaTemat.pl się udało.

Jaki jest przepis na zrobienie dobrego serwisu internetowego? Trzeba oczywiście zadbać o wysokiej jakości treść, nadać stronie odpowiedni charakter, zadbać o promocję oraz zaprojektować ją tak, by była prosta w obsłudze i wyróżniała się na tle konkurencji. Proste? Raczej nie, ale wiele wskazuje na to, że załodze NaTemat.pl się udało.

Za redakcję NaTemat.pl odpowiada Tomasz Machała. Architekturę informacji i UX zaprojektował Adam Plona, który 19 kwietnia na konferencji Polish IA Summit opowie o kulisach powstawania portalu.

Niepotrzebne są miliony

W NaTemat.pl zrezygnowano ze - zdawałoby się - stałych elementów witryn internetowych, takich jak sidebar czy promowane materiały u góry strony. „Sidebary miały kiedyś określoną funkcję - rozprowadzały ruch czy pokazywały strony, które się czyta - podkreśla Plona -  dziś służą głównie jako miejsce emisji reklam i przestrzeń dla elementów niemieszczących się w głównym streamie strony. Zrezygnowaliśmy z nich na rzecz lepszego UX. Także siatka wpisów skonstruowana jest w taki sposób, by dodatkowe elementy promujące treści nie były konieczne.”

Inaczej zaprojektowano także strony wpisów. Plona postawił na prosty, jednokolumnowy układ, wzorując się na ascetycznych czytnikach, takich jak Instapaper. Nie ma tu elementów rozpraszających, a tekst przełamują multimedia i cytaty. Reklamy i powiązane publikacje przeniesiono pod komentarze. Te pierwsze różnią się od standardowych kreacji i nastawione są na interakcję z użytkownikiem. Jak do tej pory, forma ta jest zdecydowanie bardziej efektywna niż klasyczne reklamy graficzne.

NaTemat.pl nie tylko zgromadziło liczną grupę użytkowników, ale generuje dużo odsłon (w marcu było ich ponad 6,5 mln). Również pod względem średniej długość sesji na użytkownika, wynoszącej prawie 10 min, przewyższa wiele konkurencyjnych serwisów. Udało się to osiągnąć bez znanych skądinąd zabiegów, takich jak dzielenie wpisów na podstrony czy odsyłania czytelników do subdomen po kliknięciu w konkretny, polecany na stronie głównej wpis.

Sukces?

Adam Plona jest jednym z prelegentów konferencji Polish IA Summit, która rozpocznie się już jutro w Warszawie i potrwa do 20 kwietnia. Jego wystąpienie poświęcone będzie właśnie serwisowi NaTemat.pl.

Konferencja Polish IA Summit poświęcona jest zagadnieniom związanym z UX i IA.  Ponad 40 prelegentów z 11 krajów będzie dzielić się swoją wiedzą i doświadczeniem m.in. z zakresu projektowania interfejsów i user experience. Prelekcje rozpoczynają się 19 kwietnia i potrwają do 20 kwietnia. 18 kwietnia odbędą się warsztaty UX dla początkujących, studentów i start-upów.  Zainteresowanych odsyłam na stronę organizatora. Jest to bez wątpienia ciekawe wydarzenie dla wszystkich, którym bliskie są zagadnienia związane z użytecznością i tworzeniem stron internetowych.

Obraz
Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)