10 najdroższych samolotów i śmigłowców wojskowych świata

10 najdroższych samolotów i śmigłowców wojskowych świata13.05.2016 11:19
F-22 Raptor

Napoleon miał twierdzić, że do prowadzenia wojen trzeba trzech rzeczy: pieniędzy, pieniędzy oraz pieniędzy. Stara zasada zdaje się sprawdzać również w dzisiejszych czasach – zobacz lotnicze cuda techniki zapewniające przewagę nie tylko w przestworzach. Nie są tanie!

B-2 Spirit

B-2 Spirit (Fot. Wikimedia Commons)
B-2 Spirit (Fot. Wikimedia Commons)

Cena: według różnych źródeł od 700 mln do 2,4 mld dolarów

Producent: Northrop Grumman, USA

Rok oblotu/wejścia do służby: 1989/1993

Bombowiec strategiczny zbudowany w układzie latającego skrzydła został wykonany w technologii stealth. Jego powstanie było odpowiedzią na rozwój w latach 70. ubiegłego wieku radzieckich systemów radiolokacyjnych. Z planowanych początkowo 132 egzemplarzy wybudowano w sumie 21 samolotów.

F-22 Raptor

F-22 Raptor (Fot. Wikimedia Commons)
F-22 Raptor (Fot. Wikimedia Commons)

Cena: 350 mln dolarów

Producent: Lockheed Martin i Boeing, USA

Rok oblotu/wejścia do służby: 1990/2003

Wykonany w technologii stealth myśliwiec przewagi powietrznej miał pecha. Zadanie, do którego został zaprojektowany - zwalczanie radzieckich samolotów w warunkach przeciwdziałania wrogiej obronie przeciwlotniczej - straciło na aktualności.

Ze względu na nową sytuację i drastycznie rosnące koszty całego programu zamówienie opiewające początkowo na 750 sztuk zostało zredukowane do 183 egzemplarzy. F-22 Raptor jest jednym z nielicznych samolotów osiągających prędkość naddźwiękową bez użycia dopalaczy.

C-17A Globemaster III

C-17A Globemaster III (Fot. Wikimedia Commons)
C-17A Globemaster III (Fot. Wikimedia Commons)

Cena: 328 mln dolarów

Producent: Boeing, USA

Rok oblotu/wejścia do służby: 1991/1993

Samolot transportowy, projektowany początkowo jako następca wysłużonego C-130 Hercules, nie wyparł tych produkowanych od lat 50. XX wieku maszyn, ale stał się ich uzupełnieniem. Samolot posiada właściwości STOL (Short Take-Off and Landing) pozwalające na operowanie – mimo swoich rozmiarów – z lotnisk polowych. C-17 może przetransportować do 77 ton ładunku.

Samoloty C-17A są używane również przez Polskę w ramach Strategic Airlift Capability (SAC). Polska ma prawo do wykorzystania tych maszyn przez 150 godzin rocznie. Zostały użyte m.in. do transportu zaopatrzenia dla żołnierzy w Iraku oraz do sprowadzenia do Polski trumien ofiar katastrofy w Smoleńsku.

E-3 Sentry

E-3 Sentry w asyście samolotów Panavia Tornado F3s (Fot. Wikimedia Commons)
E-3 Sentry w asyście samolotów Panavia Tornado F3s (Fot. Wikimedia Commons)

Cena: ponad 300 mln dolarów

Producent: Boeing, USA

Rok oblotu/wejścia do służby: 1975/1977

Samolot wczesnego ostrzegania i dozoru przestrzeni powietrznej to powietrzne centrum dowodzenia, komunikacji i naprowadzania, a zarazem główny komponent systemu AWACS. Wojskowa maszyna powstała w oparciu o kadłub pasażerskiego Boeinga 707. Charakterystycznym elementem samolotu jest umieszczona nad kadłubem obrotowa antena radaru.

P-8A Poseidon

P-8A Poseidon (Fot. Wikimedia Commons)
P-8A Poseidon (Fot. Wikimedia Commons)

Cena: 290 mln dolarów

Producent: Boeing, USA

Rok oblotu/wejścia do służby: 2009/2013

Morski samolot rozpoznawczy i patrolowy został skonstruowany do wykrywania okrętów podwodnych i walki z nimi. Stopniowo zastępuje w tej roli leciwe, pamiętające lata 50. ubiegłego wieku maszyny Lockheed P-3 Orion. P-8A Poseidon to wyspecjalizowana wersja pasażerskiego Boeinga 737.

Samolot jest w stanie wykryć wysunięty z wody peryskop z odległości ponad 51 kilometrów! Trwają prace nad przystosowaniem P-8A do współpracy z bezzałogowymi samolotami rozpoznawczymi Global Hawk, które w przyszłości będą naprowadzać go na wykryte okręty podwodne.

E-2D Advanced Hawkeye

E-2D Advanced Hawkeye (Fot. Wikimedia Commons)
E-2D Advanced Hawkeye (Fot. Wikimedia Commons)

Cena: 232 mln dolarów

Producent: Grumman/Northrop Grumman, USA

Rok oblotu/wejścia do służby: 2007/2015 (E-2A: 1960/1964)

Samolot wczesnego ostrzegania E-2D Advanced Hawkeye to tańsza i mniejsza wersja AWACS-a, przeznaczona dla lotniskowców. Jego konstrukcja sięga wprawdzie lat 60. poprzedniego wieku, jednak dzięki głębokiej modernizacji powstała nowoczesna, spełniająca wymagania współczesnego pola walki wersja E-2D.

Pojedyncze egzemplarze E-2D przechodzą obecnie testy. Rozpoczęcie służby w jednostkach liniowych nastąpiło w 2015 roku, jednak proces modernizacji i dodawania nowych funkcji ciągle trwa i zakończy się nie wcześniej, niż w roku 2020. US Navy zamówi co najmniej 75 tych maszyn.

Eurofighter Typhoon

Eurofighter Typhoon (Fot. Wikimedia Commons)
Eurofighter Typhoon (Fot. Wikimedia Commons)

Cena: 126 mln dolarów

Producent: Eurofighter GmbH, Hiszpania, Niemcy, Wielka Brytania, Włochy

Rok oblotu/wejścia do służby: 1994/2003

Myśliwiec wielozadaniowy, budowany wspólnie przez kilka krajów europejskich, jest kompromisową konstrukcją łączącą cechy istotne dla różnych użytkowników. Każdy z krajów biorących udział w programie sam montuje zamówione przez siebie samoloty, produkując jednocześnie wybrane części dla wszystkich użytkowników.

W pozorowanych walkach z maszynami F-18 Hornet, Mirage F1, Harrier i F-16 Eurofightery pokonywały przeciwników mimo ich znacznej przewagi liczebnej. Oficjalna cena, wynosząca około 126 mln dolarów, jest prawdopodobnie zaniżona. Niektóre wyliczenia wskazują, że wartość samolotu to blisko 300 mln dolarów.

F-35 Lightning II

F-35 Lightning II (Fot. Wikimedia Commons)
F-35 Lightning II (Fot. Wikimedia Commons)

Cena: 122 mln dolarów

Producent: Lockheed Martin, USA

Rok oblotu/wejścia do służby: 2006/2015 (F-35B)

Opracowany w ramach projektu Joint Strike Fighter samolot wielozadaniowy to maszyna, która w założeniu ma spełniać wymagania wszystkich rodzajów amerykańskich sił zbrojnych – chodzi o unifikację sprzętu amerykańskich sił powietrznych, marynarki i korpusu piechoty morskiej.

Aby pogodzić sprzeczne wymagania, opracowano 3 wersje samolotu. Wszystkie maszyny mają około 80 proc. wspólnych elementów konstrukcyjnych. F-35 Lightning II będzie stopniowo zastępował kilka typów samolotów: F/A-18, F-16, A-10 oraz AV-8B Harrier. Prowadzone są prace nad wyposażeniem F-35 w broń energetyczną – lasery bojowe.

V-22 Osprey

V-22 Osprey (Fot. Wikimedia Commons)
V-22 Osprey (Fot. Wikimedia Commons)

Cena: 118 mln dolarów

Producent: Bell – Boeing/USA

Rok oblotu/wejścia do służby: 1989/2007

Nietypowa hybryda, klasyfikowana jako samolot pionowego startu i lądowania, to efekt kosztownego, pełnego perturbacji programu zapoczątkowanego we wczesnych latach 80. po nieudanej akcji odbicia amerykańskich zakładników uwięzionych w Teheranie.

Choć pierwszy oblot maszyny miał miejsce jeszcze w 1989 roku, V-22 borykał się z licznymi problemami, które groziły skasowaniem programu. Przeważyły jednak atrybuty Ospreya - maszyna łączy zalety samolotów (wysoka prędkość przelotowa) i śmigłowców (możliwość pionowego startu i lądowania).

EA-18G Growler

EA-18G Growler (Fot. Wikimedia Commons)
EA-18G Growler (Fot. Wikimedia Commons)

Cena: 102 mln dolarów

Producent: Boeing, USA

Rok oblotu/wejścia do służby: 2006/2009

Używany przez amerykańską marynarkę wojenną samolot walki elektronicznej to wyspecjalizowana wersja dwumiejscowego F/A-18 Hornet. EA-18G zastąpił w tej roli wiekowe, pamiętające jeszcze czasy wojny wietnamskiej maszyny EA-6B Prowler.

Dzięki temu, że jest oparty na konstrukcji samolotu wielozadaniowego EA-18G jest w stanie sam bronić się przed zagrożeniami, a jednocześnie niszczyć obronę przeciwlotniczą oraz zagłuszać systemy komunikacji wroga, wspierając w ten sposób samoloty szturmowe i jednostki naziemne. Maszyny tego typu są wykorzystywane niemal w każdej operacji wojskowej Stanów Zjednoczonych.

VH-71 Kestrel

VH-71 Kestrel (Fot. Wikimedia Commons)
VH-71 Kestrel (Fot. Wikimedia Commons)

Cena: 230 - 400 mln dolarów

Producent: AgustaWestland, Wielka Brytania i Włochy/ Lockheed Martin i Bell, USA

Rok oblotu/wejścia do służby: 2007/projekt skasowany

Ten wyjątkowo drogi śmigłowiec – wyspecjalizowana wersja  modelu AgustaWestland AW101 Merlin – opisywany jest poza rankingiem. Dlaczego? Choć cena i cel, dla jakiego został skonstruowany, zapewniłyby mu miejsce w zestawieniu, projekt został skasowany w 2009 roku.

Śmigłowiec VH-71 Kestrel powstał jako maszyna do przewozu prezydenta Stanów Zjednoczonych. 23 helikoptery tego typu miały zastąpić używane dotychczas VH-3D i VH-60N. Jednym z wymagań stawianych przed VH-71 była możliwość transportowania maszyny w ładowniach samolotów C-17 Globemaster III i C-5 Galaxy.

Rosnące koszty projektu, problemy techniczne i opóźnienia wynikające m.in. z częstych modyfikacji śmigłowca proponowanych przez Biały Dom doprowadziły do anulowania programu.

Źródło: Time

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.