Będąc na Facebooku, zgadzasz się na udział w testach i badaniach. Tak mówi nowy regulamin

Będąc na Facebooku, zgadzasz się na udział w testach i badaniach. Tak mówi nowy regulamin02.07.2014 12:59
Zdjęcie wielkiego mózgu pochodzi z serwisu Shutterstock
Marta Wawrzyn

Wcześniej tego w regulaminie Facebooka nie było, ale zmieniono go po teście psychologicznym przeprowadzonym na użytkownikach w styczniu 2012 roku. Tak, dobrze czytacie: nie przed, tylko po.

Facebook przyznał się, że zrobił z niemal 700 tys. swoich użytkowników króliki doświadczalne, manipulując ich news feedem i sprawdzając, w jaki sposób pozytywne i negatywne wiadomości wpływają na ich nastrój i zachowanie. Oczywiście po to, żeby żyło nam się lepiej i żebyśmy mieli jeszcze fajniejszego Facebooka.

Facebook może wykorzystywać informacje o nas do badań

Dziennik Internautów zauważył, że obecny regulamin Facebooka zezwala na takie testy. Tak jakby. Mówi on mianowicie, że zebrane informacje na nasz temat są wykorzystywane "w celu obsługi operacji wewnętrznych, w tym rozwiązywania problemów, analizy danych, testów, badań i usprawniania usług".

Problem w tym, że ten regulamin wprowadzono już po kontrowersyjnym badaniu. W momencie gdy go przeprowadzano, nie było nic o wykorzystywaniu informacji na nasz temat do testów. Zresztą nawet teraz trudno stwierdzić, czy ten zapis w regulaminie usprawiedliwia eksperyment na taką skalę. W końcu do tego testu nie wykorzystano informacji, które i tak podajemy Facebookowi, tylko zrobiono z użytkowników żywe króliki doświadczalne. To trochę co innego.

Facebook wie o nas bardzo dużo, Źródło zdjęć: © Photo Credit: Poster Boy NYC via Compfight cc
Facebook wie o nas bardzo dużo
Źródło zdjęć: © Photo Credit: Poster Boy NYC via Compfight cc

Najpierw test, potem nowy regulamin

Dziennik Internautów podaje za amerykańskim "Forbesem", że cytowany wyżej fragment regulaminu pojawił się dopiero w maju 2012 roku, czyli kilka miesięcy po tym, jak przetestowano 700 tys. osób. Co oznacza, że na 100% nikt nie podpisał żadnej zgody na udział w teście. I że ktoś w Facebooku przewidział, iż mogą być z tego kłopoty, stąd próba zabezpieczenia się.

Z regulaminami w Internecie zwykle jest tak, że podpisujemy je bez czytania. Bo nam się spieszy, bo i tak chcemy z jakiegoś serwisu skorzystać, bo wydaje nam się, że to tylko jakieś "standardowe" zapisy. Podobnie jest z ustawieniami prywatności – rzadko do nich zaglądamy, a potem się dziwimy, że ktoś niepowołany ma dostęp do naszych profili. Mamy świadomość, że pozwalamy serwisom społecznościowym na bardzo wiele, a i tak z nich korzystamy. Nie umiemy już bez nich żyć, w Internecie zachowujemy się jak dzieci w sklepie z zabawkami. I dopóki się to nie zmieni, korporacje będą z nami robić, co tylko będą chciały.

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.