Caps Lock, czyli klawisz niepotrzebny? Poznajcie jego historię [infografika]

Caps Lock, czyli klawisz niepotrzebny? Poznajcie jego historię [infografika]14.08.2012 16:31
Marta Wawrzyn

Ulubiony klawisz wszelkiej maści trolli internetowych i obiekt nienawiści adminów. Dowiedzcie się, skąd wziął się Caps Lock, jakie słowa są najczęściej pisane przy jego użyciu i czy faktycznie przyciąga on czytelników, czy jednak ich odstrasza.

Ulubiony klawisz wszelkiej maści trolli internetowych i obiekt nienawiści adminów. Dowiedzcie się, skąd wziął się Caps Lock, jakie słowa są najczęściej pisane przy jego użyciu i czy faktycznie przyciąga on czytelników, czy jednak ich odstrasza.

Półtora roku temu na internautów padł blady strach: Google wyrzucił Caps Locka z urządzeń z systemem Chrome OS, w zamian wprowadzając przycisk uruchamiający wyszukiwarkę. Wydawało się, że to początek strasznych czasów, w których nie będziemy już mogli wykrzykiwać swoich racji w Internecie.

Nic takiego oczywiście się nie stało, niezbyt liczni użytkownicy urządzeń z Chrome OS-em bez problemu mogą ukrytego Capsa odnaleźć i trollować do woli. Ale Caps Lock nie tylko szefom Google'a wydaje się niepotrzebny.

Mashable zaprezentował ciekawą infografikę, w której wyjaśnione zostało, skąd ten klawisz się wziął i dlaczego kiedyś był ważny. Jego historia rozpoczyna się w roku 1878, kiedy to maszyna do pisania Remington no. 2 zyskała klawisz Shift, służący do pisania kapitalików.

W 1914 roku (Remington Junior) można już było pisać całe szeregi kapitalików. W latach 70. XX wieku komputery najpierw miały przycisk Shift Lock, następnie Lock. Caps Locka, jakiego znamy i (niekoniecznie) kochamy, umiejscowionego pomiędzy lewym Shiftem a klawiszem Tab, wprowadził IBM w 1984 roku. Dziś ogromna większość klawiatur – niezależnie od tego, czy mówimy o pecetach czy Makach, laptopach czy desktopach – posiada Caps Locka.

Na początku lat 90. nie było wielu środków, za pomocą których internauci mogli wyrażać emocje, więc do tego właśnie zaczął służyć Caps Lock. W dzisiejszych czasach jego używanie jest wbrew netykiecie, co nie znaczy, że tego nie robimy. Ba, jest to bardzo popularny sposób "sprzedawania" tekstu czytelnikowi w przypadku różnych portali, których nie będę teraz wskazywać palcem.

Z infografiki Mashable'a wynika, że Caps Lock jest bardzo popularny na Twitterze, gdzie internauci uwielbiają wyrażać pewne emocje w ten sposób. Najczęściej używane słowa i frazy to m.in.: "LOVE", "OMG", "LOL", "CANT WAIT", "HAPPY BIRTHDAY". Capsa chętnie włączają zarówno zwykli użytkownicy, jak i wielkie gwiazdy (jak Oprah Winfrey).

Czy coś dzięki temu zyskują? Oczywiście że nie! Badania dowodzą, że tekst napisany wyłącznie kapitalikami trudno się czyta i dłużej trwa, zanim czytelnik go przyswoi. Co oznacza, że o ile wyróżnianie jakiejś jednej frazy w ten sposób ma sens, o tyle pisanie całych tytułów Caps Lockiem niekoniecznie przyciąga czytelnika. W 2007 roku pewna kobieta straciła pracę za to, że wysyłała współpracownikom e-maile pełne kapitalików.

Choć na świecie wciąż obchodzony jest Międzynarodowy Dzień Caps Locka (22 października), coraz więcej firm próbuje po cichu go się pozbyć. Na razie największe zasługi na tym polu ma Google (CR-48 i Samsung Series 5), najwięksi z największych wciąż wypuszczają klawiatury z klawiszem znienawidzonym przez adminów.

Nie miałabym nic przeciwko oczyszczeniu Internetu z wrzasków, ale nawet jeśli Caps Lock faktycznie skazany jest na zagładę, to pewnie znajdzie się coś, co go zastąpi. W końcu przyroda nie znosi próżni. Tymczasem zapraszam do przyjrzenia się dokładniej infografice na temat klawisza, którego bardzo, ale to bardzo nie lubię.

Źródło zdjęć: © [źródło](http://s2.blomedia.pl/gadzetomania.pl/images/2012/08/capslockinfographic972304673.jpg)
Źródło zdjęć: © [źródło](http://s2.blomedia.pl/gadzetomania.pl/images/2012/08/capslockinfographic972304673.jpg)

Źródło: Mashable

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.