Child Alert pomógł uratować porwaną, 10-letnią Maję. Internetowe powiadamianie naprawdę działa!

Child Alert pomógł uratować porwaną, 10-letnią Maję. Internetowe powiadamianie naprawdę działa!15.04.2015 17:08

Poszukiwania zaginionej 10-latki zakończyły się sukcesem w ciągu zaledwie doby. Było to możliwe dzięki systemowi Child Alert, który został po raz pierwszy wykorzystany przez polską policję. Okazuje się, że to naprawdę działa!

Informacje o zaginięciu 10-letniej dziewczynki pojawiły się wczoraj w większości mediów i w wielu serwisach internetowych. Dziecko zaginęło, gdy po południu wracało ze szkoły do domu, a dzięki monitoringowi na jednej z ulic udało się ustali, że z jej zniknięciem ma prawdopodobnie związek srebrny Opel Vectra B Kombi.

Policja rozpoczęła typowe poszukiwania z udziałem psów, dronów i licznych funkcjonariuszy, ale poza działaniami w terenie po raz pierwszy zastosowano coś jeszcze – system Child Alert. Czym jest to narzędzie?

Child Alert to międzynarodowa platforma, pozwalająca na szybkie powiadamianie społeczeństwa o zaginięciach dzieci. W Polsce jest na co dzień widoczna w postaci strony ChildAlert.pl, ale to, co najważniejsze, jest zazwyczaj nieaktywne.

www.ChildAlert.pl
www.ChildAlert.pl

Gdy rodzice zgłoszą zaginięcie (poza zwykłym kontaktem z policją możliwe jest zgłoszenie pod specjalnym numerem 995), policja podejmuje decyzję, czy użycie Child Alert jest konieczne (od momentu uruchomienia systemu w Polsce, czyli od 2013 roku, wczoraj użyto go po raz pierwszy). Zasady użycia Child Alert wyjaśniła Iwona Kuc z zespołu prasowego Komendy Głównej Policji:

By uruchomiony został system Child Alert muszą być spełnione trzy warunki - zaginione jest dziecko, istnieje ryzyko dla jego zdrowia lub życia i istnieje podejrzenie, że mogło dojść do uprowadzenia. W tym przypadku bierzemy pod uwagę każdą ewentualność, także to, że dziewczynka mogła zostać uprowadzona, dlatego system został uruchomiony.

Dzięki współpracy z wieloma podmiotami, informacja o zaginięciu jest wówczas przesyłana nie tylko do mediów, ale również np. do firm, obsługujących elektroniczne billboardy, wyświetlacze na przystankach czy ekrany reklamowe w autobusach, dzięki czemu informacja o zaginięciu może dotrzeć w krótkim czasie do bardzo wielu osób.

Child Alert w działaniu
Child Alert w działaniu

W przyszłości planowane jest również wysyłanie takich informacji na telefony komórkowe, a do zbierania informacji na temat zaginionego dziecka zobowiązane są w tym czasie wszystkie jednostki organizacyjne policji. Jak stwierdził podinsp. Mirosław Kaczmarek z Wydziału Poszukiwań i Identyfikacji Osób Biura Służby Kryminalnej KGP:

O tym, czy system w konkretnym przypadku zostanie uruchomiony, decydują okoliczności zaginięcia dziecka. Tak się dzieje np., gdy dziecko musi przyjmować leki lub zostało uprowadzone i grozi mu niebezpieczeństwo. To system, który uruchamiany jest w szczególnych i skomplikowanych przypadkach po uzyskaniu zgody rodziny dziecka.

Prekursorem systemu Child Alert był amerykański AMBER, czyli America's Missing Broadcast Emergency Response, uruchomiony w 1996 roku w Teksasie po porwaniu i zamordowaniu 9-letniej Amber Hagerman, a od tamtego czasu do międzynarodowej sieci przystąpiło 11 krajów, w tym również Polska.

Jak się okazuje, pierwsze użycie polskiego Child Alert zakończyło się sukcesem – po kilkunastu godzinach od zaginięcia dziewczynkę odnaleziono w Niemczech, a jej porywacz został aresztowany.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.