Chińska konkurencja dla austriackiego Camcoptera? [wideo]

Chińska konkurencja dla austriackiego Camcoptera? [wideo]26.02.2012 13:33
fot. Fetters-Built Co.
Adam Maciejewski

W tym tygodniu w Chinach wzbił się w powietrze prototyp bezzałogowego śmigłowca SVU200 opracowanego w firmie Sunward Tech. Chińczycy wiążą z konstrukcją spore plany, ale czy SUV200 powtórzy sukces Camcoptera? A może nawet rynkowo zdetronizuje austriacką konstrukcję?

W tym tygodniu w Chinach wzbił się w powietrze prototyp bezzałogowego śmigłowca SVU200 opracowanego w firmie Sunward Tech. Chińczycy wiążą z konstrukcją spore plany, ale czy SUV200 powtórzy sukces Camcoptera? A może nawet rynkowo zdetronizuje austriacką konstrukcję?

fot. Greg Waldron/Flightglobal via UAS Vision
fot. Greg Waldron/Flightglobal via UAS Vision

Po raz pierwszy SUV200 pokazano w zeszłym roku podczas pekińskich targów przemysłu lotniczego Aviation Expo China 2011. SUV200 nie był wówczas jedynym bezzałogowym śmigłowcem pokazanym przez Chińczyków. Jednak wyróżniał się dojrzałością konstrukcji oraz osobą głównego konstruktora, Amerykanina Dennisa Fettersa.

Commander Gyroplane and Designer Dennis Fetters

Fetters to bardzo barwna postać. W 2 ostatnich dekadach XX w. był prezesem firmy Revolution Helicopter Corporation. Mimo, że konstruował też wiatrakowce (autożyra), jego firma była znana z produkcji ultralekkiego jednoosobowego śmigłowca Mini-500. Sprzedawany był w zestawach do samodzielnego montażu. Gadżet za 24,5 tys. dol. cieszył się złą sławą wyjątkowo wypadkowego. Bądź co bądź napędzał go silnik nigdy nie certyfikowany jako lotniczy.

fot. Wikipedia
fot. Wikipedia

Fetters ukrywał się nawet pod zmienionym nazwiskiem – Mohammed Al Faris – aby mieć spokój z mediami. Tak został konstruktorem do wynajęcia i widać, że jego dobra passa wróciła, aktualnie w chińskim wydaniu.

SUV200 przedstawiany jest jako dzieło Hunan Sunward Science and Technology Company z Changsha, stolicy prowincji Hunan. Jednak w rzeczywistości jest realizacją projektu Fettersa, czyli FA-582B Star-Lite. Za chińskie pieniądze Star-Lite zmaterializował się jako Heavy-Lift SVU200. A w zespole konstruktorskim wymieniani są James Luo i David Deng, pracownicy Sunward Tech.

Second Flight of Star-Lite SUV-200 Autonomous UAV Helicopter by Dennis Fetters

Ujawniono 2 filmiki z 2 różnych prób, choć było ich z pewnością więcej. Pierwszy klip jest zresztą kompilacją nagrań dwóch różnych lotów testowych, w tym jednego z pełnym obciążeniem. Fetters chwali swoją maszynę, jako zaprojektowaną całkowicie od podstaw. Nie jest tylko pomniejszonym śmigłowcem załogowym, ale bezzałgowocem, który można powiększyć do pełnych rozmiarów.

SUV200 napędzany jest silnikiem Rotax 582 (jak Mini-500) zmodyfikowanym przez Fettersa, aby dawał 78 KM zamiast wyjściowych 65 KM. Udźwig SUV200 to 200 kg, a prędkość maksymalna to 209 km/godz. Fetters utrzymuje, że SUV200 może utrzymywać się w powietrzu przez ponad 2,5 godz., z prędkością przelotową 177 km/godz. Maksymalny udźwig może wynieść do 244 kg.

fot. Fetters-Built Co.
fot. Fetters-Built Co.

Powyższa infografika jest bardzo interesująca. Oprócz większej ilości danych, jak zasięg 460 km i pułap 4267 m, wyraźnie widać plany rozwoju konstrukcji. Teraz SUV200 monitoruje energetyczne linie przesyłowe, ale militarne aplikacje to tylko kwestia czasu. Maszyna powyżej ma obserwacyjno-celowniczą głowicę elektrooptyczną oraz pakiety z niekierowanymi pociskami rakietowymi po bokach. Łatwo wyobrazić sobie inne uzbrojenie mieszczące się w limicie 200-244 kg.

fot. Schiebel Elektronische Geräte GmbH
fot. Schiebel Elektronische Geräte GmbH

Lider rynku bezzałogowych śmigłowców, Camcopter S-100 austriackiej firmy Schiebel Elektronische Geräte GmbH. S-100 cieszy się sporym zainteresowaniem. Oprócz zastosowań cywilnych (wykorzystuje je Europejska Agencja Kosmiczna) został zakupiony m.in. przez ZEA, marynarki RFN i Egiptu, US Army, rosyjską straż graniczną. Uzbrojony wariant S-1000 oferowany jest Royal Navy. SUV200 czeka jeszcze długa droga rozwoju, aby osiągnąć status S-100. Choćby dopracowanie systemu samodzielnego lotu. Jednak deklarowane osiągi SUV200 są lepsze niż S-100 i stawiają go bliżej MQ-8 Fire Scout. SUV200 jest też drugim po V-750 oficjalnie zaprezentowanym i oblatanym chińskim śmigłowcem bezzałogowym.

Źródło: Flightglobal

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.