Pierwszy lot Cessny Citation TEN, odrzutowca dla naprawdę bogatych [wideo]
W tym tygodniu Cessna – wiodący producent odrzutowców biznesowych – dokonała oblotu nowego, luksusowego odrzutowca, modelu Citation TEN. Jeśli masz wolne ok. 25 mln dolarów, to może się skusisz?
21.01.2012 | aktual.: 11.03.2022 08:49
W tym tygodniu Cessna – wiodący producent odrzutowców biznesowych – dokonała oblotu nowego, luksusowego odrzutowca, modelu Citation TEN. Jeśli masz wolne ok. 25 mln dolarów, to może się skusisz?
Prototyp modelu Citation TEN (lub Ten) wystartował z zakładowego lotniska firmy Cessna Aircraft Company w Wichita, w stanie Kansas. Ponad 2-godzinny lot przebiegł bez problemów i służył sprawdzeniu zachowania nowej maszyny w powietrzu oraz podstawowych parametrów pracy jej podzespołów, jak np. systemów sterowania, awioniki czy silników. Citation TEN to model rozwojowy wersji X. Na pierwszy rzut oka nie jest łatwo obie maszyny rozróżnić. TEN ma o 38 cm dłuższy kadłub, skrzydła z wingletami i nowe silniki.
Cessna przykłada dużą wagę, aby nazw X i TEN nie używać zamiennie. TEN ma oferować zauważalnie nową jakość. A nie uchodzić tylko za Citation X po tuningu i liftingu, pisząc żartobliwie. Zamiast tego używane jest słowo ewolucja.
Cessna's Citation Ten (That's "T-E-N")
Citation TEN to przede wszystkim wyznacznik prestiżu i elegancji. Zapewnia komfortową podróż dla 8-12 pasażerów (standardowo montuje się 9 miejsc) w hermetyzowanej i luksusowo wykończonej kabinie. 2-osobowa załoga ma do dyspozycji całkowicie szklany kokpit z najnowszą awioniką Garmin G5000.
Modelu TEN napędzają 2 turbowentylatorowe silniki Rolls-Royce AE 3007C2 o ciągu ponad 31 kN. Silniki modelu X, czyli AE 3007C i C1 mają odpowiednio 28,66 i 30,09 kN ciągu. Przekłada się to na lepsze osiągi. TEN oferuje podróż na maksymalnym pułapie 15 545 m, na odległość 6008 km, z prędkością podróżną ok. 977 km/godz. Citation X w ogóle jest jednym z najszybszych odrzutowców w swojej klasie z prędkością maksymalną ponad 0,9 Ma. AE 3007C2 dysponuje oczywiście zdwojonym układem sterowania FADEC. Jako ciekawostkę można dodać, że silniki z serii AE 3007 montuje się w bsl Global Hawk.
Przekładając te suche dane na bardziej przemawiające do wyobraźni przykłady, to w komfortowej kabinie Citation TEN możemy bez międzylądowań polecieć z Londynu do Nowego Jorku, albo z deszczowego Seattle do słonecznego Miami.
Na dodatek taka podróż będzie nie tylko szybka i wygodna, ale i bezpieczna. Citation TEN wyposażony jest m.in. w system automatycznej regulacji mocy silników przy podchodzeniu do lądowania zintegrowany w ramach AFCS i FMS, radiolokator pogodowy Garmin GWX 70 oraz systemy ostrzegawcze Garmin GTS 8000 TCAS II (przed kolizją) i TAWS klasy A (przed zbliżającym się gruntem, w tym brzozami). Choć dziś takie wyposażenie to już raczej standard.
Zdjęcia Cessna Aircraft Company