Fotowoltaika na budynku? Google podpowie czy warto montować

Fotowoltaika na budynku? Google podpowie czy warto montować29.08.2023 13:28
Nowa funkcja od Google pomoże oszacować zyski z montażu fotowoltaiki
Źródło zdjęć: © Adobe Stock

Google coraz mocniej angażuje się w promowanie zasady zrównoważonego rozwoju. Gigant udostępnił programistom interfejs Solar API, który pomoże oszacować czy w danym miejscu warto montować panele słoneczne.

Materiał powstał w ramach ekologicznej akcji WP Naturalnie.

Ułatwienia dotyczące montażu paneli słonecznych pojawiły się na Mapach Google już jakiś czas temu. W 2015 roku Google uruchomiło Project Sunroof, czyli dodatkową warstwę map, która pozwalała określić poziom nasłonecznienia danej lokalizacji oraz szacunkową ilość energii wygenerowaną przez panele słoneczne. Opcja niestety nie jest dostępna w Polsce.

Nie da się ukryć, że ostatnich latach zainteresowanie energią słoneczną mocno wzrosło. Google przytacza tutaj statystyki - w ubiegłym roku zainteresowanie hasłem "panele słoneczne i zasilanie na dachu" wzrosło aż o 60%.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

SięKlika #13

Solar API ułatwi obliczenie zysków z montażu słonecznych

Podczas konferencji Google Cloud Next producent zaprezentował nowy pakiet interfejsów programistycznych, który pozwala jeszcze mocniej angażować się w zasadę zrównoważonego rozwoju. Jednym z nich jest Solar API, który szczególnie powinien zainteresować osoby rozważające montaż fotowoltaiki, ale też firmy zajmujące się jej instalacją.

Nowa funkcja pozwoli sprawdzić czy w danym miejscu opłaca się montować fotowoltaikę, Źródło zdjęć: © Engadget
Nowa funkcja pozwoli sprawdzić czy w danym miejscu opłaca się montować fotowoltaikę
Źródło zdjęć: © Engadget

Nowe rozwiązanie wykorzystuje nowoczesne mapy oraz zaawansowane modele obliczeniowe. Programiści wyszkolili nowy model sztucznej inteligencji, który pozwala określić dokładne kąty nachylenia dachu oraz szacunki zacienienia z pobliskich drzew, a następnie połączyć to z historycznymi danymi pogodowymi i aktualnymi cenami energii elektrycznej.

Opracowany interfejs pozwala określić dokładniejsze dane dotyczące zysku z montażu paneli słonecznych (i to bez wysyłania technika na miejsce). Technologia obejmuje ponad 350 milionów budynków w 40 krajach – w tym w USA, Francji i Japonii (dla porównania Project Sunroof w 2017 roku obejmował "tylko" 60 milionów budynków).

Widzieliśmy tę transformację słoneczną... i dostrzegamy wiele możliwości, by dostarczyć te informacje i technologie firmom na całym świecie - powiedział Yael Maguire, wiceprezes ds. zrównoważonego rozwoju geograficznego w Google.

Dostęp do interfejsu jest już dostępny dla programistów. Oczywiście jest to też sposób na zarobek. Jak dowiedział się serwis CNBC, Google planuje sprzedawać dostęp do interfejsu firmom zajmującym się montażem paneli słonecznych. Z nowej technologii mają skorzystać także firmy z branży nieruchomości i hotelarsko-gastronomicznej.

Paweł Maziarz, dziennikarz Gadżetomanii

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.