Gdzie w Europie mikołaj ma szeroki gest?

Gdzie w Europie mikołaj ma szeroki gest?19.12.2011 13:15
Reuters
Adam Maciejewski

Opiniotwórczy tygodnik "The Economist" zamieścił ciekawy wykres, w którym porównał ilość pieniędzy, które wydadzą mieszkańcy kilkunastu krajów, ze średnim dochodem na ich głowy. Wszystkiemu dodatkowy smaczek nadaje kryzys trapiący budżety wielu państw. Wnioski mogą być ciekawe, więc gdzie najlepiej czekać na mikołaja?

Opiniotwórczy tygodnik "The Economist" zamieścił ciekawy wykres, w którym porównał ilość pieniędzy, które wydadzą mieszkańcy kilkunastu krajów, ze średnim dochodem na ich głowy. Wszystkiemu dodatkowy smaczek nadaje kryzys trapiący budżety wielu państw. Wnioski mogą być ciekawe, więc gdzie najlepiej czekać na mikołaja?

The Economist
The Economist

Na osi x zaznaczono skalę w dolarach przewidywanych wydatków na prezenty, natomiast oś y pokazuje pułapy zamożności społeczeństw wyrażone w PKB per capita (potocznie na głowę) liczonego według parytetu siły nabywczej, też w dolarach. I cóż widać na pierwszy rzut oka? Największe sknery to Holendrzy, a najdroższymi prezentami obdarowują się Luksemburczycy?

fot.Wikipedia
fot.Wikipedia

To tylko pozory. Zostawmy na boku Luksemburg. To państewko miało, ma i pewnie będzie miało największy dochód na osobę w całej Unii Europejskiej, a także na świecie. Niektórzy żartobliwie mówią, że w Luksemburgu mieszkają bankierzy (nie mylić z bankowcami), na co dzień pracujący w bankach mieszczących się we Francji. Krótko pisząc, w pozycji Luksemburga na wykresie nie ma nic dziwnego. Prezent za ok. 780 dol. to musi być fajny gadżet.

Ale czemu całkiem zamożni Holendrzy są tacy skąpi? Postprotestancka purytańska oszczędność? Niekoniecznie. Wielu czytelników "The Economist" wytknęło redakcji tygodnika dyletanctwo, ponieważ w Holandii tradycyjnym dniem wręczania mikołajkowych prezentów, jak jeszcze do niedawna w Polsce, jest 5 lub 6 grudnia. W Holandii jest to przeważnie 5 grudnia, a w Belgii i północnej Francji 6. Właśnie na początku grudnia holenderscy rodzice żyłują swoje portfele w imieniu mikołaja, czyli Sinterklaas po holendersku.

fot. Prague.net
fot. Prague.net

Teoretycznie najmniej wydają Ukraińcy, ale ich wydatki na prezenty związane są z poziomem dochodu. Wypadają też korzystnie w porównaniu z Grekami, dwukrotnie bardziej zamożnymi, przynajmniej teoretycznie. Bo czy Grecy w ogóle mają jakieś pieniądze? Poza pożyczonymi, rzecz jasna. Słabo wypadamy my sami. Choć to akurat jest pocieszające, że postawa "zastaw się, a postaw się" odchodzi do lamusa.

fot. koelnerweihnachtsmarkt.com
fot. koelnerweihnachtsmarkt.com

Wyprzedzają nas mniej więcej tak samo zamożni Rosjanie i Słowacy. Natomiast to, co budzi lekkie zdziwienie, to zakupowa powściągliwość Niemców, głównych sponsorów UE. Wyprzedzili ich (w wartościach bezwzględnych) wspomniani Słowacy, Czesi oraz tak samo zamożni Belgowie. Natomiast bardzo ciekawie wypadły kraje zaliczane w ekonomicznym żargonie do grupy tzw. PIGS.

fot. R.Magrone/nataletrentino.it
fot. R.Magrone/nataletrentino.it

Tym nieeleganckim skrótem (pigs to świnie po angielsku) opisuje się grupę państw najbardziej dotkniętych kryzysem finansowym, czyli Portugalię (ang. Portugal), Irlandię (Ireland), Grecję (Grece) i Hiszpanię (Spain). Istnieje też wersja zapisu PIIGS, gdzie drugie I to Włochy (Italy). O ile Grecy spasowali z wydatkami świątecznymi, to reszta bawi się w najlepsze.

fot. Castle Hotel Group
fot. Castle Hotel Group

Gdy analizuje się pozycję Portugalii, Hiszpanii i Włoch, to Niemcy wyglądają jeszcze skromniej. Żartobliwie można powiedzieć, że wykres oddaje kierunki przepływów pieniężnych w ramach unijnego budżetu wspólnotowego. Zwłaszcza Irlandczycy zostawiający w tyle bogatych Szwajcarów robią wrażenie. Ale z drugiej strony wystarczy spojrzeć na Amerykanów. USA zadłużone już na ponad 15 bilionów dol., czyli niemal 48,5 tys. dol. na głowę, a uplasowały się na drugim miejscu za Luksemburgiem. Ciekawe, co na to Chińczycy?

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Wybrane dla Ciebie
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.