Hyperloop One upada. Czy to koniec marzeń o superszybkiej kolei przyszłości?

Hyperloop One upada. Czy to koniec marzeń o superszybkiej kolei przyszłości?22.12.2023 13:43
Hyperloop One - firma, która szykowała rewolucję na kolei
Źródło zdjęć: © Hyperloop One

Firma Hyperloop One ogłosiła upadłość. To ona miała zrealizować projekt superszybkiej kolei próżniowej. Czy to znaczy, że nie doczekamy się urzeczywistnienia tej koncepcji?

Był rok 2013, kiedy Elon Musk zaprezentował swoją koncepcję systemu transportowego nowej generacji. Zaproponował sieć tub próżniowych, w których "wagoniki" poruszałyby się, wykorzystując lewitację magnetyczną. Rozwiązanie miało umożliwić transport ludzi i towaru z niezwykłymi prędkościami (ok. 1 tys. km/h lub szybciej).

Hyperloop One miał tego dokonać. Wiemy już, że to się nie uda

Pomimo wątpliwości w kontekście tego, czy tego typu koncepcję uda się urzeczywistnić, na rynku szybko pojawiło się wiele start-upów, które zamierzały się podjąć tego zadania. Jednym z tych, które miały największe szanse na sukces, był Hyperloop One. Miał pomysł, miał pieniądze i miał plan – na połączenie Europy z Chinami, umożliwiające transport towarowy w ciągu jednego dnia. Blisko dziesięć lat później wiemy już jednak, że nie dojdzie do realizacji tych założeń. Firma oficjalnie ogłosiła upadłość.

W tym miejscu warto przypomnieć, że w związku z dużą inwestycją międzynarodowej grupy dowodzonej przez Richarda Bransona w latach 2017 – 2022 firma nosiła nazwę Virgin Hyperloop One. W zeszłym roku jednak "sponsor tytularny" po cichu się wycofał, a zespół Hyperloop One (już bez "Virgin" w nazwie) zrezygnował z planów rozwijania tego projektu pod kątem przewozów pasażerskich i całkowicie skupił się na cargo. Pierwotnie w planach było tworzenie transportu dostosowanego do obu tych potrzeb.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Z informacji, do jakich dotarła agencja Bloomberg, wynika jednak, że od dłuższego czasu firma miała poważne kłopoty finansowe. Co więcej, pomimo wielu lat obecności w przestrzeni publicznej, nie uzyskała ani jednego kontraktu na budowę działającego systemu Hyperloop w pełnym rozmiarze. Nic się w tej kwestii nie zmieniało i nie widziano szans na poprawę, dlatego ogłoszono upadłość i zwolniono większość pracowników, a pozostali zakończą pracę wraz z końcem 2023 r.

Czy to koniec marzeń o superszybkiej kolei przyszłości?

Czy upadłość Hyperloop One oznacza równocześnie koniec marzeń o superszybkiej kolei przyszłości? Niekoniecznie. Wciąż istnieje dziesięć przedsiębiorstw, które nadal zamierzają urzeczywistnić tę koncepcję. To amerykańskie Hyperloop Transportation Technologies i Hyperloop Genesis, holenderskie Delft Hyperloop i Hardt Global Mobility, chińskie CASIC, hiszpańskie Zeleros, włoskie Hyperloop Italia, szwajcarskie Swisspod Technologies, indyjskie DGWHyperloop oraz kanadyjsko-francuskie TransPod.

Po dziesięciu latach jednak poza niewielkimi torami testowymi niewiele udało się osiągnąć. Pobijane są kolejne rekordy, poprawiane jest to, co nie działało, ale realizacja pełnowymiarowej sieci Hyperloop wciąż wydaje się odległą przyszłością. Jeśli w ogóle do tego dojdzie. Niemniej jednak w żadnym razie nie można przekreślać samej rewolucji technologicznej na kolei.

Tymczasem Polacy szykują rewolucję na kolei

Doświadczenie zdobyte podczas prac rozwojowych nad koncepcją Hyperloop pozwoliło Polakom z firmy Nevomo (znanej wcześniej jako Hyperloop Poland) na opracowanie projektu kolei nowej generacji. We wrześniu 2023 r. zaprezentowali technologię MagRail, która w prosty i niedrogi sposób ma przyspieszyć pociągi i uwolnić je od lokomotyw. Co więcej, zrobi to bez potrzeby budowania tub czy innych sieci – wykorzysta istniejące już tory.

Wiedząc, że przed Hyperloopem jest jeszcze długa droga, Polacy z Nevomo postanowili skupić się na poprawie jakości transportu już teraz. Poprawa może być znaczna, bo MagRail umożliwić ma rozpędzanie wagonów do prędkości rzędu 300 – 550 km/h oraz zwiększyć komfort podróży. W obu przypadkach wynika to z generowania swoistej poduszki powietrznej pomiędzy wagonami a torami. Realizując ten projekt, Polacy wciąż jednak marzą o Hyperloopie. Odpowiadając zatem na pytanie z tytułu: nie, wcale nie trzeba jeszcze porzucać marzeń o superszybkiej kolei próżniowej. Trzeba jednak będzie jeszcze trochę poczekać.

Wojciech Kulik, dziennikarz Gadżetomanii

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.