Jak w 2007 roku IBM wyobrażał sobie rok 2012?

Jak w 2007 roku IBM wyobrażał sobie rok 2012?26.12.2011 23:30
Jak czas weryfikuje przepowiednie? (Fot. Flickr/Menage a Moi/Lic. CC by-sa)

Przewidywanie przyszłości to trudna sztuka. Poza różnymi hochsztaplerami, jak słynny Nostradamus, próby odgadnięcia, jak będzie wyglądała przyszłość, podejmują również naukowcy i ośrodki badawcze. Krótkoterminową, 5-letnią prognozę przedstawił w 2007 roku IBM. Co się sprawdziło?

Będziemy mieli dostęp do zdalnej opieki zdrowotnej

Nie każdy zabieg da się wykonać na odległość (Fot. Flickr/Lori Greig/Lic. CC by-nd)
Nie każdy zabieg da się wykonać na odległość (Fot. Flickr/Lori Greig/Lic. CC by-nd)

Prognoza częściowo trafiona

Zdalna opieka zdrowotna nie jest jeszcze kompleksowa i dotyczy tylko fragmentów sztuki medycznej, ale w wielu przypadkach jest już faktem. Aby skorzystać z wiedzy i umiejętności dobrego lekarza, nie trzeba fizycznie być w tym samym miejscu – przykładem mogą być choćby operacje przeprowadzane przez zdalnie sterowane roboty.

Przewidywany przez IBM postęp dokonał się również w diagnostyce – coraz częściej pomocne okazują się m.in. smartfony, które mogą monitorować stan organizmu i w razie potrzeby przesyłać dane do lekarza, który postawi diagnozę. Same telefony również mogą przydać się w diagnostyce, wykrywając choroby dzięki czułym ekranom dotykowym.

Powszechnie dostępne tłumaczenie w czasie rzeczywistym ludzkiej mowy

Wynalazek rodem ze Star Treka? (Fot. Flickr/KayOne73/Lic. CC by-nd)
Wynalazek rodem ze Star Treka? (Fot. Flickr/KayOne73/Lic. CC by-nd)

Prognoza nietrafiona

Technologia pozwalająca na takie tłumaczenie już istnieje, jest jednak problem z jej wdrożeniem. Choć w teorii jest taka możliwość, praktyka jest inna – niemal nikt z tego nie korzysta. Na uniwersalny translator rodem ze Star Treka przyjdzie jeszcze poczekać.

Powszechny Internet 3D

Treści 3D zyskują na popularności (Fot. Flickr/LGEPR/Lic. CC by)
Treści 3D zyskują na popularności (Fot. Flickr/LGEPR/Lic. CC by)

Prognoza nietrafiona

Czasy trójwymiarowego Internetu, o ile w ogóle nadejdą, są jeszcze przed nami. Choć treści 3D cieszą się sporą popularnością, a np. w serwisie YouTube można oglądać filmy korzystające z tej technologii, to 3D wciąż pozostaje mało istotną z globalnego punktu widzenia ciekawostką.

Ani trójwymiarowe treści, ani np. przestrzenne interfejsy nie zdobyły dominującej pozycji, ale na rynku pojawia się coraz więcej urządzeń oferujących obsługę 3D.

Rosnące znaczenie nanotechnologii

Nanotechnologia ma coraz większe znaczenie (Fot. Flickr/jurvetson/Lic. CC by)
Nanotechnologia ma coraz większe znaczenie (Fot. Flickr/jurvetson/Lic. CC by)

Prognoza trafiona

Przewidywania dotyczące nanotechnologii okazały się prawdziwe. Urządzenia, których elementy zostały wykonane z dokładnością rzędu nanometrów, otaczają nas np. w postaci procesorów.

Istnieją również np. tworzywa sztuczne, których struktura kontrolowana jest na poziomie pojedynczych cząsteczek, niezwykle wytrzymałe nanorurki czy korzystające z nanotechnologii samoczyszczące się tkaniny.

Telefony komórkowe będą odczytywać myśli

Telefon powie o nas więcej, niż chcemy (Fot. FLickr/Johan Larsson/Lic. CC by)
Telefon powie o nas więcej, niż chcemy (Fot. FLickr/Johan Larsson/Lic. CC by)

Prognoza częściowo trafiona

Choć skanowanie zawartości naszych głów wciąż jeszcze znajduje się poza zasięgiem popularnych smartfonów, istnieją już technologie pozwalające np. na ocenę stanu emocjonalnego rozmówcy.

Innym, dość niespodziewanym kierunkiem rozwoju technologii, który można uznać za czytanie w myślach, jest łączenie marketingu, geolokalizacji i profilu konsumenta, tworzonego m.in. na podstawie aktywności w serwisach społecznościowych i ogólnie w Internecie.

Krokiem w tym kierunku może być również system śledzący – dzięki telefonom - sposób poruszania się klientów w galeriach handlowych. Trudno o dokładne odczytanie myśli, ale można przewidywać przyszłe zachowania zakupowe na podstawie tras przemierzanych przez klientów w sklepach.

Źródło: Wired

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.