Jakie telewizory kupują Polacy? Nowe dane mogą zaskakiwać

Jakie telewizory kupują Polacy? Nowe dane mogą zaskakiwać29.03.2023 11:08
Telewizor 4K
Źródło zdjęć: © unsplash

Polacy na dobre przekonali się do telewizorów 4K UHD. Kupując nowy model, zdecydowana większość z nas decyduje się właśnie na urządzenie zapewniające taką jakość obrazu. Niektóre dane sprzedażowe są jednak bardziej zaskakujące.

Jak każda nowa technologia, również rozdzielczość 4K UHD (3840 × 2160 pikseli) początkowo napotkała na spory opór. Głównie ze strony osób twierdzących, że nie ma sensu płacić więcej i lepiej pozostać przy telewizorach Full HD, a nawet zwykłych HD Ready. Spadające ceny i wzrost liczby materiałów w 4K UHD systematycznie zmniejszały jednak grono sceptyków, które aktualnie pozostaje naprawdę niewielkie.

Telewizory 4K najpopularniejsze w Polsce

Z danych zebranych przez Grupę GfK, które zostały przekazane portalowi wirtualnemedia, dowiadujemy się, że telewizory 4K UHD są aktualnie najczęstszym wyborem wśród polskich klientów. W 2022 r. spośród ogółu kupujących nowy telewizor aż 71 proc. Polaków zdecydowało się wybrać model 4K UHD.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Kamera solarna z akumulatorem w super cenie – recenzja Foscam B4

Telewizorom HD Ready (1366 × 768 pikseli) przypadło 19,9 proc. rynkowych udziałów, Full HD (1920 × 1080 pikseli) tylko 9 proc., a 8K zaledwie 0,18 proc. Jeśli chodzi o rozmiar, najczęściej wybierano telewizory 55-calowe. W porównaniu do wcześniejszych lat zaskakujący jest wzrost zainteresowania telewizorami HD Ready.

Zdaniem analityków Grupy GfK to pokłosie zmiany standardu naziemnej telewizji cyfrowej i rządowego dofinansowania na telewizory i dekodery zgodne z DVB-T2. Niektóre osoby mogły wybierać tańsze telewizory w obawie przed kontrolą tego, na jaki sprzęt spożytkowano pieniądze z dofinansowania.

4K zostanie z nami na dłużej

W najbliższej przyszłości trendy zakupowe w Polce (i nie tylko) raczej się nie zmienią. Osoby, które poznały walory 4K UHD, nie będą chciały wracać do niższych rozdzielczości obrazu. Nie widać też podstaw do tego, aby miał nastąpić nagły wzrost zainteresowania telewizorami 8K.

Tym bardziej, że producenci muszą liczyć się z wprowadzanymi w tym roku regulacjami Komisji Europejskiej. Wszystkie nowe telewizory mają spełniać surowsze limity związane z poborem prądu. W przypadku telewizorów 8K mogą pojawiać się problemy. Niektórzy producenci już szukają sposobów na obejście nowych przepisów, ale proponowane rozwiązania mogą nie przypaść do gustu użytkownikom.

Wzrasta też świadomość i wiedza na temat nowych technologii. Telewizory 8K są droższe, wymagają większych przekątnych, a tym samym większych pomieszczań. Dodatkowo wciąż brakuje odpowiedniej bazy materiałów (filmów, serwisów streamingowych, kanałów tv), które pozwalałyby wykorzystać pełen potencjał rozdzielczości 8K.

Mateusz Tomczak, dziennikarz Gadżetomanii

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.