Jasność ekranu: jakie ma znaczenie w monitorach i laptopach?

Jasność ekranu: jakie ma znaczenie w monitorach i laptopach?05.04.2017 12:06
Jarosław Balcerzak

Jest to parametr ignorowany dużo częściej niż np. częstotliwość odświeżania. Korzystają na tym producenci, w przypadku laptopów często pomijając go w specyfikacji. Mowa o jasności ekranu. Dlaczego warto znać ten parametr przed zakupem?

Znaczący, choć niepopularny parametr

Jasność ekranu stanowi istotną wartość w przypadku każdego rodzaju wyświetlacza: telewizora, smartfona, monitora czy laptopa. Użytkowników cieszy się jednak wątpliwym zainteresowaniem, co z kolei chętnie wykorzystują producenci - często umieszczając jaśniejsze matryce wyłącznie w droższych urządzeniach.

Warto więc tej cesze przyjrzeć się bliżej i zastanowić nad jej faktycznym znaczeniem. W specyfikacjach produktów jasność (również: luminancja) najczęściej otrzymuje jednostkę cd/m2 lub (przestarzałe już) nity. 300 cd/m2 oznacza 300 nitów. Im wyższą wartość deklaruje producent, tym jaśniej powinien więc świecić ekran.

Pomiar luminancji we własnym zakresie jest kosztowny, gdyż wymaga zakupu kolorymetra w cenie niespełna 1000 zł lub wyższej. W kwestii weryfikacji obietnic producentów pozostaje więc zagłębić się w testy wyspecjalizowanych redakcji dysponujących odpowiednim zapleczem i doświadczeniem.

Asus VS228DE - przykład typowo biurowego modelu.
Asus VS228DE - przykład typowo biurowego modelu.

Różnica, którą trudno przeoczyć

Zakres oferowanych przez rynek wartości najłatwiej zaobserwować, porównując modele monitorów, gdzie szczegółowa specyfikacja stanowi już powszechnie przyjętą praktykę. Podstawową w markowych produktach wartość stanowi obecnie 250 cd/m2 i taką zaoferuje m.in. Asus 21,5” VS228DE sprzedawany w cenie 399 zł w sklepie Emag.

Dostępny w sklepie Sferis Asus 24” VG248QE (1199 zł) osiąga z kolei 350 cd/m2, co oznacza panel jaśniejszy o niemal 50 proc. To wciąż mniej niż zaoferuje wyświetlacz Samsunga Galaxy S7 (ponad 700 cd/m2) i ułamek tego, co potrafią zewnętrzne ekrany reklamowe (2000 cd/m2 i więcej). Jednak oba te segmenty muszą stawić czoła bezpośredniemu nasłonecznieniu.

Tymczasem umieszczony na biurku monitor bądź laptop już od 250 cd/m2 zapewni dobrą czytelność, natomiast przy 350 cd/m2 i wyższej zagwarantuje wyraźnie większy kontrast i nasycenie barw. Różnica jest na tyle znacząca, że trudno jej nie odnotować, patrząc na oba modele stojące obok siebie. Jeśli więc w sklepie nadarzy się taka możliwość, warto z niej skorzystać.

Asus VG248QE, czyli monitorowa półka premium.
Asus VG248QE, czyli monitorowa półka premium.

Jaśniejszy, czyli dużo bardziej komfortowy

Frustrujący może być fakt, że o informacje najtrudniej właśnie w przypadku urządzeń jednoznacznie narażonych na użytkowanie w słońcu, a więc laptopów. Producenci często chwalą się stosowaniem matowych ekranów, ale już jasność matrycy często pomijają w specyfikacji. Tymczasem dla osób naprawdę mobilnych jej wartość ma ogromne znaczenie użytkowe.

Czytelnikom nieprzekonanym co do znaczenia jasności ekranu polecam prosty eksperyment: w naprawdę słoneczny dzień wystarczy podejść z monitorem bądź laptopem do okna, pozwalając promieniom słonecznym oświetlić ekran. To samo należy następnie powtórzyć ze smartfonem dobrej klasy, a rezultat wyraźnie wyjaśni ceny niektórych urządzeń.

Czynników i parametrów wpływających na jakość pracy na laptopie jest oczywiście więcej, a poza wcześniej opisanym czasem reakcji na koszt urządzenia czy monitora wpływa m.in. typ matrycy czy wparcie FreeSync/G-Sync. Zasada pozostaje jednak niezmieniona – wraz z jakością wykonania i możliwościami ekranu wzrasta również jego jasność, dzięki której zdjęcia, filmy i gry otrzymują zupełnie nowy obraz.

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.