Kasujcie fotki! DARPA przeanalizuje zdjęcia. Wszystkie. Z całego świata

Kasujcie fotki! DARPA przeanalizuje zdjęcia. Wszystkie. Z całego świata09.07.2015 08:37
Zdjęcie Real woman digitizing to robot style painting pochodzi z serwisu Shutterstock

Fotografie, które wrzucacie do Sieci mogą okazać się cennym źródłem informacji. Wystarczy stworzyć narzędzie, które przeanalizuje setki milionów zdjęć, a następnie rozpozna i skataloguje to, co na nich widać.

Fotografie, które pokonały Niemców

Jak skutecznie zaplanować inwazję? Oficerowie, planujący w 1944 roku lądowanie w Normandii musieli wybrać miejsca odpowiednie do lądowania wojsk. Tylko jak to zrobić, gdy całe wybrzeże jest opanowane przez wroga?

Poza zwiadem lotniczym i informacjami od agentów i francuskiego ruchu oporu, zastosowano pomysłowy fortel. Pod przykrywką konkursu dla cywilów poproszono Anglików o nadsyłanie zdjęć z wakacji w Europie.

Spośród tysięcy nadesłanych fotografii sztab ludzi wybierał te, które zostały zrobione na normandzkich plażach, zdobywając bezcenne informacje na temat ukształtowania wybrzeża, głębokości wody czy rozmiaru plaż w czasie przypływu.

Visual Media Reasoning

Stare metody nie straciły na aktualności – każdego dnia cywile wykonują miliony zdjęć, a na niektórych z nich mogą znaleźć się pozornie niewinne, ale ważne dla wojska informacje.

Fakt ten postanowiła wykorzystać amerykańska DARPA (Agencja Zaawansowanych Projektów Badawczych w Obszarze Obronności), słynąca z najbardziej innowacyjnych projektów, związanych z wojskiem, jak program kosmiczny ALASA czy technologie, które wykorzystano następnie m.in. w Google Maps, Siri czy graficznym interfejsie użytkownika.

Tym razem DARPA wpadła na pomysł, by skorzystać z setek milionów czy nawet miliardów fotografii, udostępnianych w Internecie. W ramach projektu o nazwie Visual Media Reasoning powstaje narzędzie, pozwalające na skuteczną analizę ogromnych ilości zdjęć i automatyczne rozpoznawanie tego, co się na nich znajduje.

Informacje są dostępne – wystarczy do nich dotrzeć

Jak pokazuje krótki film, obiektem zainteresowania może być wszystko – od broni, poprzez sprzęt komunikacyjny, po pojazdy, wykorzystywane np. przez bandytów z Państwa Islamskiego. Ale czy tylko do nich ograniczy się zainteresowanie Visual Media Reasoning?

Wiele miesięcy temu pisałem o zagrożeniach, związanych z masowym przetwarzaniem publicznie dostępnych fotografii. Artykuł spotkał się z dość mocną krytyką – zarzucano mi wówczas złe intencje i hejtowanie genialnego projektu. Czas pokazał, że to, co dla jednych jest sposobem na zarabianie pieniędzy, dla innych jest narzędziem, służącym inwigilacji.

Prywatność to anomalia

Nie chcę w tym miejscu bić na spóźniony o wiele lat alarm – jest oczywistością, że to samo narzędzie, które na prezentacji analizuje zdjęcia facetów w turbanach, równie dobrze może zostać wykorzystane do analizowania zdjęć w każdym rejonie świata. I dostarczać informacji na niemal dowolny temat, również ten związany np. z naszymi przyzwyczajeniami czy ulubionymi markami.

Rośnie moc obliczeniowa komputerów, rosną tym samym możliwości inwigilacji. Nam pozostaje wierzyć (mamy inne wyjście?), że ci „dobrzy” będą wykorzystywać je tylko po to, by bronić nas przed „złymi”. Albo by przedstawić nam atrakcyjną, dopasowaną do naszych potrzeb ofertę.

Na narzekania, dotyczące utraty prywatności jest już jednak od dawna za późno. Wygląda na to, że pracujący obecnie w Google’u Vint Cerf mógł mieć rację – prywatność, jaką cieszyło się pokolenie naszych rodziców, w dzisiejszych czasach wydaje się anomalią.

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.