Klimatyzacja i fotowoltaika. Tauron mówi, że to się opłaca

Klimatyzacja i fotowoltaika. Tauron mówi, że to się opłaca22.07.2023 07:17
Klimatyzatory do domu.
Źródło zdjęć: © Adobe Stock

Tauron podkreśla rolę autokonsumpcji energii elektrycznej produkowanej przez instalacje fotowoltaiczne. Najnowsza informacja prasowa mówi, że połączenie fotowoltaiki z klimatyzacją może znacząco zwiększyć opłacalność instalacji.

Coraz więcej Polaków decyduje się na instalacje fotowoltaiczne ze względu na wysokie ceny energii elektrycznej. Przydomowa elektrownia może je w znacznym stopniu zredukować. Aby jednak inwestycja w fotowoltaikę była opłacalna, konieczny jest odpowiedni dobór mocy takiej instalacji.

Nie zawsze instalacja największej możliwej instalacji fotowoltaicznej ma sens. Jeśli użytkownik nie jest w stanie wykorzystać produkowanej przez nią energii w odpowiednio dużym stopniu, czas zwrotu z inwestycji będzie odsuwał się w czasie. Sposobem na zwiększenie opłacalności inwestycji w fotowoltaikę jest zapewnienie odpowiednio dużego poziomu autokonsumpcji.

Tauron twierdzi, że gospodarstwa domowe zużywają średnio tylko 20 proc. energii elektrycznej generowanej przez przydomowe instalacje fotowoltaiczne. Zwiększenie tej wartości do poziomu 40 proc. to znaczna optymalizacja opłacalności inwestycji w fotowoltaikę.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Jednym ze sposobów na zwiększenie konsumpcji wyprodukowanej energii elektrycznej jest inwestycja w klimatyzację. Latem, gdy dni są dłuższe, zazwyczaj zużywamy mniej energii elektrycznej, niż ma to miejsce zimą. Jest to jednocześnie czas największej produkcji z instalacji fotowoltaicznych. Instalacja klimatyzacji może istotnie zwiększyć poziom autokonsumpcji.

Według ekspertów Taurona klimatyzator o mocy 3,5 kW, z którego korzysta się przez cztery godziny dziennie w okresie letnim, zużyje ok. 300 kWh. Przy założeniu produkcji z fotowoltaiki i zużycia energii w budynku na poziomie 300 kWh, daje to dodatkowe 10 proc. autokonsumpcji energii w skali roku.

Odpowiednia konfiguracja urządzenia ma znaczenie. Jeśli dostosujemy klimatyzator do warunków na zewnątrz, możliwe jest, że będzie on zasilany niemal w 100 proc. z energii generowanej przez promienie słoneczne.

Dodatkową zaletą wielu klimatyzatorów jest funkcja grzania. Tego rodzaju urządzenia mogą przydać się w okresach przejściowych, kiedy robi się chłodno, lecz nie ma jeszcze potrzeb uruchamiania instalacji centralnego ogrzewania.

Wyższa autokonsumpcja w domach to także korzyść dla operatorów systemu dystrybucyjnego. Nadprodukcja z fotowoltaiki musi być przekazana do sieci dystrybucyjnej, która czasem miewa problemy z jej przyjęciem. To zaś przekłada się na wzrost napięcia, który może wyłączyć instalację fotowoltaiczną. Z tego względu wskazany jest wysoki poziom autokonsumpcji.

- Wspieramy długofalowe oszczędności w domach naszych klientów i systematycznie rozszerzamy portfolio produktowe dla domu o rozwiązania wspierające efektywne wykorzystywanie zielonej energii. Odpowiadając na rosnące potrzeby w zakresie przyłączania do sieci nowych klientów i nowych źródeł energii planujemy też zwiększenie nakładów inwestycyjnych na sieci elektroenergetyczne do trzech miliardów złotych w 2024 roku, a to trzykrotny wzrost w porównaniu z 2010 rokiem. Środki te zostaną przeznaczone na przyłączenia nowych klientów, w tym OZE oraz modernizację i przebudowę sieci elektroenergetycznych - mówi Paweł Szczeszek, prezes Grupy Tauron.

Karol Kołtowski, dziennikarz Gadżetomanii

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.