Magic Leap - wirtualna rzeczywistość, w którą chcę wejść. Science-fiction stanie się faktem?

Magic Leap - wirtualna rzeczywistość, w którą chcę wejść. Science-fiction stanie się faktem?20.01.2015 08:11
Zdjęcie vr pochodzi z serwisu shutterstock.com
Adam Bednarek

Magic Leap to “tajemniczy start-up”, na rozwój którego Google wyłożyło ponad 500 mln dolarów. I choć nadal nie znamy konkretów, to mniej więcej wiadomo, czego się spodziewać. Połączenia wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości.

Graliście w Heavy Rain? Jeśli tak, to na pewno kojarzycie postać Normana Jaydena - agenta FBI, który posiadał specjalne okulary, pozwalające skorzystać z wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości. Dzięki temu siedząc w obskurnym biurze mógł “przenieść” się na plażę, obcą planetę czy w sam środek lasu. Zazdrościliście mu?

Heavy Rain - ARI

Jeżeli wszystko pójdzie zgodnie z planem twórców Magic Leap, taka technologia będzie dostępna dla każdego.

W październiku ubiegłego roku media pisząc o Magic Leap używały określenia: “tajemniczy start-up”. Faktycznie, wówczas niewiele było wiadomo. Oprócz tego, że nadchodzi rewolucja, w którą Google wpompowało 542 mln dolarów.

Google Glass + Oculus Rift = Magic Leap

Konkretów wciąż nie ma. Ale są patenty, dzięki którym wiemy o tym “tajemniczym” projekcie nieco więcej. Wystarczająco, by zacząć się nim zachwycać. Połączcie Google Glass z Oculus Rift, a będziecie wiedzieć, o co chodzi.

Najlepiej o Magic Leap “mówią” obrazki demonstrujące możliwości technologii. Mając na nosie specjalne okulary, będąc w sklepie wyświetli nam się lista zakupów, a nad wózkiem widoczny będzie rachunek. W tym czasie dziecko zagra w specjalną, sklepową gierkę, polegającą na tym, że “gracz” musi odnaleźć stwora. Jak? Przeczesując półki.

Zastosowań jest oczywiście więcej. Lekarz, mówiąc o chorobie lub nadchodzącej operacji, zaprezentuje wszystko na trójwymiarowym, interaktywnym modelu. Po “obchodzie” pacjentka przeniesie się na plażę, korzystając z wirtualnej rzeczywistości.

W domu filmowe propozycje wyświetlimy na szafie, a w trakcie oglądanego meczu będziemy mogli zrobić zdjęcie. W tym samym czasie na stole widoczna będzie grafika przedstawiająca taktykę drużyny, a gdzieś w rogu wyskoczy reklama butów. “Dzięki najnowszemu modelowi zawodnicy biegają szybciej i rzadziej się wywracają” - łatwo sobie wyobrazić, że tego typu informacje będą nas atakować. No cóż: nowe technologie to nowe reklamy.

Tego typu technologia to nie tylko pomoc w zasięgu wzroku, ale też rozrywka. A może przede wszystkim rozrywka? Magic Leap ze zwykłego koszenia trawy może zrobić wciągającą grę. Wyobraźnia podpowiada kolejne możliwości: idziemy na spacer, a na chodniku pojawiają się kropki, które należy zbierać i przeszkody, które trzeba omijać. Wszędzie wyzwania.

Brzmi fajnie? Pewnie. Nawet “za fajnie”. I dlatego pojawiają się wątpliwości: czy to wszystko będzie tak wyglądać? Czy wszystkie plany zostaną zrealizowane?

Pamiętamy wiele projektów, które na papierze prezentowały się świetnie i zapowiadały rewolucję. Ot, wystarczy wspomnieć o Leap Motion, czyli technologii, która miała wyprzeć klawiatury i myszki, sprawiając, że sterować będziemy gestem. I co? I nic, chociaż zapowiadało się naprawdę nieźle.

Z drugiej strony za Magic Leap stoi gigant, Google, i olbrzymie pieniądze. To być może mieszanka, która sprawi, że część z tych planów stanie się rzeczywistością. Tym bardziej że taki scenariusz - google z rozszerzoną i wirtualną rzeczywistością, sterowaną ruchem - jest bardzo prawdopodobny. W przypadku Magic Leap należy więc zadać pytanie “kiedy”, a nie “czy”.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.